A/B testing

HomeHelpcentrumBegrippenlijstA/B testing

A/B testing is een techniek waarbij 2 of meerdere varianten van een website (of app) tegenover elkaar worden getest om erachter te komen welke versie het beste scoort. Het is hierbij mogelijk om verschillende versies van een complete website te testen, maar het kan zich ook beperken tot een gedeelte binnen de pagina zoals een button of een formulier. Bij een a/b test krijgen de bezoekers op de website willekeurig een variant van de test te zien. Op basis van data wordt vervolgens bekeken welke variant het beste presteert. Op die manier blijf je continu de website optimaliseren en verhoog je het rendement van het verkeer op de website.

Er zijn tal van voorbeelden te bedenken voor een a/b test:

  • Compleet redesign van een website
  • Vernieuwde checkout
  • Design en contextuele invulling van Call-to-action buttons
  • Varianten van een inschrijfformulier
  • Volgorde van (content) blokken op de website

Voordat je aan de slag gaat is het wel belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden:

  • Analyse naar knelpunten: Maak van tevoren een analyse van knelpunten binnen de website. Dit kan op velerlei manieren. Je kunt zelf door de website navigeren om er achter te komen waar obstakels zitten. Ook kan een testpanel worden ingezet om processen binnen de website te testen en erachter te komen waar men tegenaan loopt. Naast kwalitatief onderzoek helpt data uit bijvoorbeeld Google Analytics je ook verder om in kaart te brengen waar knelpunten zich binnen de website bevinden.
  • Technische kennis (deels) vereist: Er zijn vele tools die het je makkelijk maken om een a/b test op te zetten. Een aantal bekende tools in de markt zijn Google Optimize, Visual Website Optimizer (VWO) en Optimizely. (Enige) technische kennis is in vele gevallen nodig. Het testen van een CTA tekst binnen een button is in de meeste gevallen eenvoudig te doen, maar zodra je een compleet redesign van een pagina wilt testen is dit een stuk lastiger op te zetten en kan een hoop technische kennis hiervoor nodig zijn. In sommige gevallen is de medewerking van een webdeveloper en/of webdesigner nodig voor het aanmaken van de varianten.
  • Duidelijke KPI’s gebruiken: Bij het uitvoeren van een test is het erg belangrijk om vooraf na te denken wat je met de test wilt bereiken. Je moet een duidelijk doel voor ogen hebben zodat je achteraf op basis van statistieken met een bepaalde zekerheid kunt zeggen of een variant beter scoort dan het origineel. Test je bijvoorbeeld een variant op de checkout van een webshop, dan is het e-commerce conversiepercentage de KPI om te gebruiken.
  • Voldoende verkeer naar de test: Hoe meer verkeer er deelneemt aan een test, hoe eerder je kunt zeggen op basis van data welke variant het beste resultaat met zich meebrengt. Houd hier dan ook rekening mee bij het uitvoeren van testen. Als een test erg weinig verkeer krijgt, dan kan het soms maanden duren voordat je significante data hebt. Denk goed na of het in dat geval de moeite waard is om de test uit te voeren of dat je beter een andere test kunt doen.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.