Wat doet de Facebook Conversions API

Facebook Conversions API

Het is u vast niet ontgaan: De laatste tijd wordt er veelal gesproken over de cookieless era, het verdwijnen van de third party cookies en het verzamelen van first party cookies. Hierdoor liggen de retargeting mogelijkheden onder vuur. Veel adverteerders zijn nu al bezig met het zoeken naar alternatieven om uw doelgroep nog steeds relevante advertenties te laten zien. 

 

Een oplossing voor dit probleem; de Facebook Conversions API.

HomeHelpcentrumBegrippenlijstFacebook Conversions API

Hoe werkt de Facebook Conversions API

De Facebook Conversions API is in het leven geroepen om een directe en betrouwbare verbinding te creëren tussen uw marketinggegevens en de systemen die helpen uw advertentietargeting te optimaliseren, de kosten per actie te verlagen en resultaten te meten op de manier hoe Facebook (Meta), dat kan gebruiken.

 

Deze marketinggegevens zijn afkomstig van uw server, websiteplatform of CRM en helpen bij het optimaliseren, personaliseren en meten van de advertenties. Dit zorgt ervoor dat uw advertenties getoond worden aan mensen die er waarschijnlijk geïnteresseerd in zijn.

 

stappen-van-een-conversion_api

 

Voordelen van de Conversions API

 

Verlagen van de kosten per actie door een verbeterde connectiviteit

Doordat de Conversion API via de server draait, is dit minder gevoelig voor laadfouten van browsers, connectiviteitsproblemen en AdBlockers. Dit houdt ook in dat Conversion API niet afhankelijk is van cookies, maar direct de informatie verstuurt vanuit uw server. Hierdoor mag – legaal – meer informatie worden verzameld.

 

Optimaliseren van advertenties voor acties die later in het klanttraject plaatsvinden

Via de Conversion API is het mogelijk om de gehele klantreis in kaart te brengen, dit betekent dat u een online website lead tot aan het afrekenen bij een kassa kunt doormeten.

 

Verbeteren van meting

U zult minder tot geen fouten meer vinden in uw rapportages, dit komt doordat de data één op één wordt doorgestuurd. Dit betekent dat er geen dubbele conversies meer gemeten worden binnen het advertentie account.

 

Facebook Pixel in combinatie met de Conversions API

Deze twee kunt u nog steeds in combinatie met elkaar gebruiken, wanneer de Facebook Pixel en de Conversion API dezelfde persoon meten, zal dit automatisch ontdubbelt worden.

 

Afwegingen

Ondanks dat Conversion API geen gebruik maakt van cookies is het toch noodzakelijk om dit wel mee te nemen in de cookiestatement. Ik hoor u nu denken: Er werd toch geen gebruik gemaakt van cookies? Nee, dat klopt, maar omdat het versturen van gegevens direct vanuit de server gebeurt, valt dit onder overige technieken. Vanwege de onduidelijkheid die er heerst rondom de wetgeving en veelal tegenstrijdige berichten op het web wordt er vaak gesproken over een ‘grijs gebied’. 

 

Bij SDIM zijn wij geen juridisch adviseur, dus kijken voor extra juridische informatie bij de lady lawyer

 

Ook aan de slag met Conversions API?

Er zijn verschillende manieren en opties bij het instellen van de Conversions API. Uiteraard helpen wij u graag bij het configureren hiervan, neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *