Betekenis subdomein

Wat is een subdomein?

Een subdomein is een extra onderdeel dat voor het hoofddomein staat. Subdomeinen worden gebruikt om verschillende gedeeltes van uw website te ordenen. Het is mogelijk om meerdere subdomeinen aan te maken binnen een hoofddomein.

HomeHelpcentrumBegrippenlijstWat is een subdomein?

De meest voorkomende reden waarvoor een subdomein wordt gebruikt is het creëren van een ontwikkelomgeving voor een website. Deze worden door developers gebruikt om updates te testen voordat deze live worden geïmplementeerd.

Voorbeelden van een subdomein

Voorbeelden waarvoor een subdomein gebruikt worden:

  • Testomgeving
  • Webshop
  • Locatie
  • Mobiele variant
  • Subsectie
  • Blog

Subdomein aanmaken

Bij de meeste hostingpartijen is het vrij eenvoudig om een subdomein aan te maken. Vaak is het mogelijk om een onbeperkt aantal subdomeinen aan te maken. Belangrijk is om te bepalen wat de toegevoegde waarde is.

Subdomein versus subfolder

In tegenstelling tot een subdomein, is een subfolder geen op zichzelf staand domein, maar onderdeel van het hoofddomein. Een subfolder staat dan ook achter het hoofddomein. Een blog van een website kan bijvoorbeeld zowel in een subdomein als een subfolder worden geplaatst.

Voorbeeld subdomein: blog.website.nl

Voorbeeld subfolder: website.nl/blog/

Subdomein en SEO

Wat betekent het gebruik van een subdomein voor SEO? Een subdomein is, in tegenstelling tot een subfolder, een apart domein. Wel valt een subdomein onder het root domein. Betekent dit dan dat een subdomein nadelig werkt voor je organische vindbaarheid en je beter kunt kiezen voor een subfolder?

Google zegt hierover dat beide structuren even goed ranken. Wel is belangrijk dat de structuur van je website aansluit bij van het doel van jouw website voor de bezoekers.

In de praktijk zien wij dat subfolders in de regel beter werken voor organische vindbaarheid dan subdomeinen. Dit heeft vooral te maken met de autoriteit die een website opbouwt. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van subfolders, dan blijft alle waarde die deze pagina’s opbouwen binnen hetzelfde domein. De website wordt dus sterker. Wanneer bijvoorbeeld de blog in een subdomein geplaatst wordt, dan wordt de waarde die deze blogs opbouwen in veel mindere mate doorgestuurd naar het hoofddomein.

Is het gebruiken van een subdomein dan nooit een goed idee? In sommige gevallen kan het gebruik van een subdomein zeker wel een goede oplossing zijn. Eerder noemde we al de testomgeving van een website, die vaak in een subdomein wordt geplaatst. Daarnaast kan het voor bedrijven met veel verschillende onderdelen nuttig zijn om gebruik te maken van subdomeinen. Bijvoorbeeld wanneer bepaalde bedrijfsonderdelen zich op totaal verschillende producten of diensten richten en een aparte site meer overzicht biedt. Voor Google is het dan ook gemakkelijker te bepalen waar de website over gaat en voor welke zoekwoorden de website relevant is.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *