Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opDefinitie: Een bounce is een sessie waarbij slechts één pagina van uw site wordt geladen. Hierbij opent de bezoeker dus een link van de pagina en verlaat deze vervolgens weer. Het bounceprecentage is het aantal sessies dat bounced ten opzichte van het aantal sessies dat niet bounced. De reden waarom een sessie bounced kan verschillen. De bezoeker kan gewoonweg niet geïnteresseerd zijn in de content van de pagina, het kan te lang duren voor de bezoeker om de website te laden, of de bezoeker kan per ongeluk op de link hebben geklikt. Het onderscheid is hierin niet te maken. Daarbij kan het ook zijn dat de bezoeker wel voldaan was in de content. Wanneer u bijvoorbeeld een blog hebt kunnen mensen hierop binnenkomen, lezen en voldaan zijn waardoor ze weg klikken. Of wanneer ze direct op een contactpagina komen om het telefoonnummer of adres over te nemen van uw organisatie. Als ze gelijk weer vertrekken is dit niet per se negatief, maar wel een bounce.
Het bouncepercentage bevat vele intenties, maar toch is het een relevante statistiek om in de gaten te houden en te gebruiken om uw data te beoordelen.
Een bounce heeft geen duidelijke tweede meting. Daarom kan Google Analytics niet bepalen hoe lang de gebruiker op de website is geweest en wordt een bounce gerekend als een sessieduur van 0 seconden. Is een hoog bouncepercentage dan slecht? Dit is niet per se het geval, maar valt te bepalen door te kijken naar de context. Bestaat uw webpagina maar uit één pagina (een onepager), dan is het logischer dat sessies niet uit meerdere paginaweergaven bestaan. Maar een hoog bouncepercentage kan ook komen door een technische fout (bijvoorbeeld een redirect) of een campagne waarin u een boodschap toont die niet wordt waargemaakt op de landingspagina.
Daarnaast is een heel laag bouncepercentage ook niet altijd goed. Dit kan bijvoorbeeld komen door een cookiewall die geaccepteerd moet worden of verkeerde instelling in bijvoorbeeld Google Tag Manager.
Het bouncepercentage kunt u gebruiken om onder meer campagnes en landingpagina’s te beoordelen. Is het bij een bepaalde landingspagina of campagne hoger/ lager dan het gemiddelde en is dit opvallend gezien het doel van deze pagina? Dan kunt u gaan onderzoeken hoe dit kan worden verbeterd, of hoe u dit kunt toepassen op andere pagina’s. U bepaald hier onder andere mee wat de kwaliteit is van uw campagnes en uw landingspagina’s. Is het verkeer wat u aanspreekt geïnteresseerd? Of klikken ze op uw advertentie en verdwijnen ze gelijk weer? Het bouncepercentage geeft u de mogelijkheid om dit uit te vinden en te werken aan de optimalisatie van uw website en communicatie.
Uit onderzoek van kissmetrics komen de volgende benchmarks voor een goed bouncepercentage:
Wilt u graag meer weten over uw bouncepercentage is? Of heeft u hulp nodig bij het verbeteren van uw bouncepercentage? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord