Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opHet is een lastige klus om alle relevante productinformatie uit een database te halen. Feedmanagement tools bieden in veel gevallen uitkomst, maar zijn in sommige gevallen niet toereikend. Bijvoorbeeld als u zeer specifieke en variabele informatie, zoals productattributen, uit een groter geheel van informatie wil halen. Reguliere expressies helpen door patronen te herkennen en per product de juiste waarden van attributen door te schieten.
Een reguliere expressie is een volgorde van karakters waarmee softwarematig, op basis van patronen, tekenreeksen worden herkend. Een tekenreeks is bijvoorbeeld een tekst op een website of een database in een spreadsheet. Men denkt weleens dat reguliere expressies, of kortweg RegEx, een programeertaal is, maar dat is niet het geval. Desalniettemin heeft RegEx sinds 1968, toen het voor het eerst werd geïmplementeerd in een tekstverwerker, binnen veel softwaretoepassingen uitkomst geboden bij tal van problemen. Dat geldt ook voor online marketingoplossingen, zoals data analytics applicaties en feedmanagementtools.
Door de jaren heen is er veel gestandaardiseerd aan het gebruik van RegEx. Nu is er een set van expressies die ‘kijkt’ of een tekenreeks voldoet aan bepaalde criteria. Stel dat u een database heeft met telefoonnummers, en u wilt alle telefoonnummers weergeven behalve die met het netnummer 010. De reguliere expressie [^010] filtert alle telefoonnumers met het netnummer 010 eruit.
De onderstaande voorbeelden geven een beter idee over het gebruik van RegEx.
Er is veel informatie beschikbaar over RegEx. Zo leert u RegEx toepassen doormiddel van vrij eenvoudige oefeningen.
Het uiteindelijke doel van productfeed-optimalisatie is producten vertonen aan een zo relevant mogelijk publiek, zodat de kans op een verkoop stijgt. Het materiaal waarvan een schoen gemaakt is, wilt u bijvoorbeeld aan uw titel toevoegen, omdat u wilt dat uw product vertoond wordt aan mensen die zoeken op ‘leren schoen’. De kans op een vertoning bij een relevante zoekopdracht is groter als de productinformatie past bij de zoekintentie.
Belangrijke productinformatie staat soms ‘verstopt’ in teksten, URL’s of andere datavelden. Met een feedmanagement tool zet u de juiste informatie op de juiste plek. Bij een goede feedmanagementtool zoals Channable, zijn de mogelijkheden uitgebreid en komt u vaak een heel eind zonder RegEx te hoeven gebruiken.
Soms zijn de mogelijkheden binnen de feedmanagementtool niet toereikend. Bijvoorbeeld als u een tekst wil opsplitsen en wil zoeken naar een stukje in de tekst. In het volgende voorbeeld wordt het percentage katoen waaruit een kledingstuk bestaat doormiddel van RegEx uit het veld ‘description’ gehaald:
Door gebruik te maken van RegEx wordt de hoeveelheid katoen uit de productomschrijving gehaald en in een apart veld geplaatst genaamd ‘katoen’. Dit veld kan vervolgens weer gebruikt worden voor optimalisaties.
Deze regel zoekt niet alleen naar het woord ‘cotton’, maar ook naar het percentage katoen dat voor het woord ‘cotton’ staat. Omdat dit percentage per product verschilt, moet gebruikt u een reguliere expressie die het getal voor het woord ‘cotton’ uit het veld ‘description’ haalt, ongeacht welk getal dit is. In dit specifieke voorbeeld kijkt de reguliere expressie ‘\d+’ naar het getal. De rest van de reguliere expressie zorgt dat er rekening gehouden wordt met spaties en tekens zoals ‘%’.
Vaak is met de regels in een feedmanagement tool hetzelfde resultaat te bereiken als met regels in combinatie met RegEx. Neem bijvoorbeeld de volgende twee regels.
Beide regels doen het zelfde, maar de regel met RegEx is meer foutgevoelig
Het nadeel van RegEx doet zich voor bij een veranderende productfeed. Als een webshop manager de productpagina update, kan het zijn dat de reguliere expressies die zijn gemaakt niet meer werken. De best practice is daarom om zoveel als mogelijk de backend van de website te gebruiken voor feedoptimalisatie. Gebruik RegEx pas als u de mogelijkheden voor het optimaliseren van de feed in de backend hebt benut en regels geen uitkomst meer bieden. Maak afspraken met de contentbeheerder van de webshop zodat de kans op problemen met reguliere expressies tot een minimum beperkt blijft.
De concurrentie op online marktplaatsen liegt er niet om. In elke e-commerce omgeving is feedoptimalisatie onmisbaar om uw productinformatie zo accuraat en uitgebreid mogelijk over te brengen naar het verkoopplatform. Alleen op die manier worden uw producten aan een zo relevant mogelijk publiek vertoond. Een kleine optimalisatie kan al het verschil maken ten opzichte van uw concurrent.
De basis van feedoptimalisatie is het optimaliseren van titels en producttypes doormiddel van regels in een feedmanagementtool. Het gebruik van reguliere expressies kan in bepaalde gevallen een extra optimalisatie zijn. SDIM heeft uitgebreide ervaring op dit vlak, en met e-commerce marketing in het algemeen. Neem gerust contact op voor een adviesgesprek.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een reactie