De Data Layer in Google Tag Manager uitgelegd

Data Layer in Google Tag Manager: Wat is het en is het belangrijk?

Om het maximale uit Google Tag Manager te halen is de Data Layer van essentieel belang. Echter is deze cruciale Data Layer voor veel niet-developers een mysterieus concept. Dus wat is de Data Layer in Google Tag Manager precies en is het ook voor uw website van belang? SDIM beantwoordt de belangrijkste vragen en toepassingen omtrent de Data Layer in Google Tag Manager in deze blog.

HomeHelpcentrumWebanalytics & reportingData Layer in Google Tag Manager: Wat is het en is het belangrijk?

Veel marketeers zien de Data Layer van Google Tag Manager als een onvatbaar en mysterieus concept dat met name developers lijken te begrijpen. Echter is de Data Layer de sleutel tot het volledige potentieel van Google Tag Manager en zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het zorgt voor maximale flexibiliteit, mobiliteit en gemak bij de implementatie. Daarnaast biedt het de nodige gedetailleerde gegevens voor een volledige analyse. Een niet goed werkende Data Layer zorgt ervoor dat de functionaliteiten van Tag Manager beperkt zijn. Maar wat is deze Data Layer en is het ook voor mijn website belangrijk?

Wat is de Data Layer in Google Tag Manager?

Heel simpel gezegd is de Data Layer een stuk JavaScript code die aanvullende informatie beschikbaar stelt voor Google Tag Manager. Vervolgens kan Google Tag Manager deze informatie  gebruiken in tags, triggers en variabelen. Tags, triggers en variabelen zijn de drie belangrijkste feautures van Google Tag Manager. Daarna kan de beschikbare informatie van de Data Layer hierdoor worden gebruikt voor bijvoorbeeld uw advertentiepixels.

In simpel Nederlands is de Data Layer een onzichtbare laag over de website heen vol met extra aanvullende informatie. Google Tag Manager maakt veelvuldig gebruik van deze virtuele laag. De Data Layer kan bijvoorbeeld informatie bevatten zoals productcategorieën, gebruikers-ID, inlogstatus of keuzes gemaakt in het betaalproces. De informatie die u in de Data Layer opgenomen wilt hebben, dient u aan het script van de Data Layer toe te voegen. Hieronder een paar voorbeelden om de Data Layer verder te verduidelijken.

Voorbeelden:

  • Een gebruiker plaatst een order t.w.v. € 100,- in uw webshop. Deze informatie wordt opgenomen in de Data Layer op de bedankpagina (bijvoorbeeld: ‘revenue’: 100). In de Google Tag Manager wordt de variabele ‘revenue’ aangemaakt waarvan de bijbehorende waarde uit de Data Layer wordt gelezen. Als deze gebruiker is binnengekomen via een Facebook campagne, kunt u via Google Tag Manager de ‘revenue’ doorschieten naar Facebook om de ROAS te berekenen van deze campagne.
  • Een bezoeker leest deze blog op SDIM.nl van mij. Mijn naam als auteur wordt opgenomen in de Data Layer op deze pagina (bijvoorbeeld: ‘pagePostAuthor’: Jesse Wieleman). In Google Tag Manager wordt de variabele ‘pagePostAuthor’ aangemaakt waarvan de bijbehorende namen uit de Data Layer worden gelezen. Vervolgens kan Google Tag Manager deze informatie weer doorschieten als een dimensie of gebeurtenis naar Google Analytics om daar per auteur de pageviews in kaart te brengen.
Voorbeeld van Google Tag Manager's Data Layer pagePostAuthor

Voorbeeld van JavaScript op de website

 

Google Tag Manager Data Layer pagePostAuthor

Voorbeeld hoe Google Tag Manager dit opvangt.

Is de Data Layer ook voor uw website belangrijk?

In Google Tag Manager is al een lijst van standaard variabelen beschikbaar. Het is heel belangrijk om goed na te denken van tevoren wat voor informatie u nodig hebt voor uw analyse en wat u er precies mee gaat doen. Voor elke website kan dit anders zijn. Wilt u aangepaste variabelen gaan gebruiken zoals ‘revenue’ voor uw e-commerce meting of weten wat voor een vraag type vraag gesteld wordt in een contactformulier, zult u de Data Layer nodig hebben. Of u nu een webshop bezit met online verkopen, een blog of een vergelijkingssite, voor elke website is het aan te raden om Google Tag Manager en de bijhorende Data Layer te gebruiken. De Data Layer biedt oneindig veel mogelijkheden voor het bijhouden van data en informatie van uw website omtrent gedrag en conversies. Dit geldt in de breedste zin van het woord, want de mogelijkheden zijn bijna eindeloos in Google Tag Manager.

Vragen over de Data Layer of Google Tag Manager?

Wellicht dat u nu overtuigd bent geraakt van de kracht van de Data Layer. Het kan ook zijn dat u nog steeds vragen hierover heeft of over Google Tag Manager in het algemeen. Wilt u echter meer informatie omdat u er niet helemaal uitkomt? SDIM levert support en training op alle vragen en zorgt voor de éénmalige correcte implementatie. SDIM adviseert u graag daarnaast over alle tooling en (tracking-)codes die u kunt toepassen op uw website via Google Tag Manager. Neem daarom gerust vrijblijvend contact met SDIM op om te kijken wat SDIM voor uw organisatie kan betekenen!

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *