Google Analytics set-up tips + praktische handleiding

Praktische handleiding en tips

S&D Interactive Media heeft ervaring met het opzetten van honderden Google Analytics accounts. In de praktijk is gebleken dat vaak dezelfde problemen de kop op steken. Een aantal daarvan zijn eenvoudig te voorkomen. Hieronder vindt u hier een beknopt overzicht.

Inleiding bij Google Analytics

Voor diegenen die nieuw zijn met webstatistieken en Google Analytics:
Google Analytics is het meest gebruikte, gratis, webstatistieken pakket van Google, waarmee u uw website bezoek kunt tracken. U kunt standaard bijvoorbeeld het volgende meten en zien:

  • Herkomst van bezoeken (direct verkeer, inkomende links, Google etc.)
  • Tijd dat bezoekers op uw site verblijven
  • Welke pagina’s hebben bezoekers bezocht
  • Hoeveel pagina’s hebben bezoekers bezocht
  • Waar verlaten bezoekers uw website

Set-up Google Analytics

De stappen die u moet ondernemen voor de correcte set-up van Google Analytics worden door Google prima beschreven, inclusief een uitgebreid helpcentrum. Het komt er op neer dat u op elke pagina van uw website een stukje code moet plaatsen. Ga naar de aanmeldpagina voor Google Analytics en volg simpelweg de stappen. U moet echter een aantal extra stappen nemen om alle mogelijkheden die Google Analytics heeft te benutten.

Voordat u begint met het inrichten van Google Analytics

Bepaal de doelstelling van uw website. Geen enkele website heeft simpelweg traffic nodig. Er is ALTIJD een hoger doel en juist dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden.

  • verkoop / bestellingen / omzet
  • leads / offerte aanvragen
  • branding / awareness
  • advertentie sales
  • bannerviews
  • etc.

Tips voor een in één keer goede Analytics set-up

Bedankt-pagina’s apart meten

“Bedankt”-pagina’s zijn pagina’s die bezoekers zien als ze een actie (conversie) hebben gedaan op de website. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief inschrijving of een online bestelling.

Wat gebeurt er echter vaak: uw webbouwer gebruikt bijvoorbeeld een pop-up met een bedankje, of geeft het bedankje dynamisch in dezelfde pagina weer als daar waar de bestelling is gedaan. In deze gevallen heeft de pagina dus GEEN eigen aparte URL en wordt dus ook niet standaard apart gemeten en gerapporteerd in Google Analytics.

Oplossing: laat uw webbouwer voor elke conversie pagina (lees: bedankt-pagina) een aparte unieke pagina maken met een eigen aparte unieke URL.  Een meer complexe oplossing is het gebruik van zogenaamde “event-tracking”.

Gebruik herkenbare webpagina URL’s

Meestal heeft elk van de pagina’s van uw website een eigen URL, bijvoorbeeld:
www.voorbeeld.nl/page-id=724. U weet echter natuurlijk niet uit uw hoofd welke pagina dat precies is als Google Analytics rapporteert dat er aan de pagina www.voorbeeld.nl/page-id=724 een X aantal bezoeken is geweest.

Oplossing: laat uw webbouwer een duidelijke herkenbare URL gebruiken. Bijvoorbeeld:www.voorbeeld.nl/nieuwsbrief/inschrijven/bedankt-pagina.

Voordelen:

  • U kunt in Analytics meteen herkennen om welke pagina het gaat
  • Bezoekers kunnen aan de URL aflezen waar ze zich op uw website bevinden
  • In de Google zoekmachine wordt het weergegeven
  • Het helpt u om hoger in de Google resultaten te verschijnen

Meet Google AdWords campagne bezoeken apart

U kunt in uw Google AdWords advertising account onder “mijn account” > “Account voorkeuren” de instelling “autocodering” aanvinken. U krijgt vanaf dat moment uw AdWords campagne resultaten apart gerapporteerd in Google Analytics, in plaats van op één hoop met de Google organic search bezoeken.

Denk goed na over indeling in profielen

“zachtere” conversiedoelen, zoals nieuwsbriefinschrijvingen, kunt u beter in een apart profielen meten. Als u dit niet doet pakt Analytics het gemiddelde van alle doelen in rapporten, waardoor u bijvoorbeeld moeilijker bruikbare conversiepercentage data krijgt. Ook kunt u het best een zogenaamd masterprofiel houden. Dit is een apart profiel, zonder filters welke fungeert als een soort backup. Mocht u onverhoopt een foutje maken behoudt u altijd nog de ruwe data in dit profiel.

Meet bezoeken uit online advertising campagnes apart

Met Google Analytics kunt u bezoeken uit online advertising campagnes apart tracken. Bijvoorbeeld uw bannercampagne. Wat u moet doen is een stukje Analytics code aan de doorclickurl van uw campagne toevoegen. Hier leest u hoe dat moet doen:http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55578
Een zeer uitgebreide lijst Google Analytics tips, tools, handleidingen vindt u bij de collega’s van Tech7.

Gratis Google Analytics set-up service bij AdWords

S&D Interactive Media verzorgt kosteloos de set-up van Google Analytics voor opdrachtgevers. S&D Interactive Media verzorgt operationele uitvoering van Google AdWords campganes en levert zoekmachine optimalisatie advies. Neem contact op voor meer informatie. S&D Interactive Media helpt u graag met concreet & vrijblijvend advies.

Advanced Google Analytics services

Lees hier meer informatie over de Advanced Google Analytics diensten van S&D Interactive Media.

Vragen over Google Analytics set-up tips + praktische handleiding?

Stefan Rooijakkers

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.