Data & Analytics

Wat is Google Signals?

HomeHelpcentrumWebanalytics & reportingWat is Google Signals?

Google Signals SDIM wat is

Mogelijk ziet u sinds juli/augustus 2018 een melding in Google Analytics om Google Signals te activeren. Zo ziet u ook onder doelgroep een nieuw kopje met ‘Verschillende apparaten’ en vier nieuwe rapporten.

Google Analytics Google Signals rapporten SDIM / SDIM Wat is Google Signals?

Maar wat is Google Signals? Google Signals is een nieuwe update waarmee ingelogde Google gebruikers kunnen worden bijgehouden over meerdere apparaten en browsers.
Elke bezoeker aan uw website heeft een unieke cookie. Wanneer deze bezoeker terugkomt en nog steeds de cookie op zijn apparaat heeft kan deze bezoeker worden gezien als een terugkerende bezoeker. Wanneer een gebruiker zijn eerste bezoek via desktop doet, maar daarna via mobiel nog een keer een bezoek brengt aan de website staat op dat apparaat nog niet de cookie van het eerste bezoek. Daarom registreert Google Analytics deze gebruiker als een nieuwe gebruiker, terwijl dit dezelfde persoon is. Dit geldt ook voor een bezoek aan de website via een andere browser op hetzelfde apparaat.

Het liefst wilt u het gedrag van uw gebruiker inzien over de hele customer journey, maar in de hierboven genoemde gevallen springt u bij het tweede bezoek van een gebruiker pas halverwege in bij de customer journey van deze bezoeker. Met Google Signals komt het inzien van het gedrag van uw bezoeker over meerdere apparaten en browsers iets dichterbij.

Google Analytics Google Signals Dashboard SDIM / SDIM

Waar gebruikt u Google Signals voor?

Het doel van de nieuwe rapporten is om meer inzicht te krijgen op twee punten:
Via welke apparaattypes (mobile, desktop, tablet) bezoekt een gebruiker uw website? En wat is het aandeel gebruikers dat overlap heeft met verschillende apparaten. Zo ziet u bijvoorbeeld of een gebruiker bij het eerste bezoek een mobiel apparaat gebruikt, maar vaak terugkomt op desktop om vervolgens te converteren. Dit ziet u in het ‘Apparaatpaden’ rapport. Bij ‘Apparaatoverlap’ ziet u hoeveel van uw gebruiker en via mobiel en via desktop op uw website zijn geweest (geschat vanuit de steekproef).

Stel dat uw webshop veel gebruikers de eerste keer op mobiel op uw website komen, zich oriënteren, maar niet converteren. Later komt deze gebruiker terug via desktop om uiteindelijk de aankoop te doen. Als u deze twee sessie los van elkaar ziet ziet u niet de hele customer journey. Op basis van het hele plaatje zou u bijvoorbeeld een andere strategie kunnen gebruiken voor uw mobiele advertenties en uw desktop advertenties.

Ditzelfde ziet u ook, maar dan op browser niveau. Zo kan er meer inzicht worden verkregen over het gedrag van uw bezoeker en of ze mogelijk via andere browser nog een terugkomen naar uw website. Dit ziet u door in Apparaatoverlap ‘Apparaatcategorie en OS’ aan te geven.

Bij Acquisitie-apparaat kunt u snel een rapport inzien om te bepalen welke bronnen/campagnes effectief zijn voor welk apparaat. Maakt uw verkeer uit bijvoorbeeld Facebook veelal gebruik van mobiel om naar uw website te komen? En wat zeggen de e-commerce/doel statistieken over dit type gebruiker? Deze informatie kan bijvoorbeeld voor een developer handig zijn om

De rapporten zijn nog in Bèta. We zien daarom nog veel dat de getoonde data helemaal geen overlap laat zien. Dit zou na verloop van tijd (na het verzamelen van meer data en de ontwikkelingen van de Bèta) moeten verbeteren om gebruik te gaan maken van dit rapport.

Instellingen om Google Signals te gebruiken

De gebruiker moet de functie ‘advertenties personaliseren’ hebben ingeschakeld, waarbij de Google gebruiker aangeeft dat advertenties gepersonaliseerd mogen worden op basis van de gegevens die Google verzameld van de gebruiker. Via adssettings.google.com/authenticated ziet u welke informatie dit voor uw eigen account is en waar Google deze vandaan heeft gehaald.
Op basis van de gebruikers waar Google de verschillende apparaten herkent wordt sampling toegepast. Dit betekend dat de data die u ziet eigenlijk op basis van een steekproef is.
Het delen van de Google Analytics gegevens met Google moet zijn ingeschakeld. Dit zou wel in strijd gaan met de adviezen voor de AVG.

Meer informatie over Google Signals leets u op de Google blog of neem contact op met SDIM.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.