Data & Analytics

Kanaalgroeperingen in Google Analytics

HomeHelpcentrumWebanalytics & reportingKanaalgroeperingen in Google Analytics

In Google Analytics kunt u op verschillende manieren achterhalen waar uw websitebezoekers vandaan komen. Komt iemand bijvoorbeeld via Google of Bing (bronnen) op uw website terecht of is het organisch of betaald (medium)verkeer? Of misschien wel allebei? Om dit te analyseren gebruiken de meeste mensen de bron-/mediumrapportage. Helaas gaf deze rapportage alleen geen overall beeld van alle online kanalen. Daarom heeft Google Analytics ‘kanaalgroeperingen’ in het leven geroepen. SDIM onderzocht wat er allemaal mogelijk is met deze nieuwe tool.

Wat zijn kanaalgroeperingen?

Lang verhaal kort: met kanaalgroeperingen (kanalen)-rapportage in Google Analytics kunt u snel overzicht krijgen over hoe al uw kanalen presteren. Ook kunt u snel de kanalen met elkaar vergelijken. Bijvoorbeeld hoe betaald verkeer ten opzichte van organisch verkeer presteert. Binnen Google Analytics zijn er twee typen kanaalgroeperingen, namelijk standaard en custom.

Hoe werkt de standaard kanaalgroepering?

Binnen de standaard kanaalgroepering wordt door Google zelf op voorhand al de volgorde van de bronnen en/of het medium bepaald. In het geval van het kanaal ‘organisch verkeer’ wordt bijvoorbeeld het medium ‘organic’ gebruikt. Hoe hoger de plaatsing, hoe belangrijker de toewijzing van een sessie aan een online kanaal wordt. Onderstaand een overzicht van alle standaard kanaalgroeperingen:

Het is mogelijk om deze standaard kanaalgroepen binnen Analytics aan uw eigen wensen en eisen aan te passen, maar zowel Google zelf als de specialisten van SDIM adviseren u om dat niet zomaar te doen.

  • Het wijzigen van een standaard kanaalgroepering heeft namelijk permanent effect op nieuwe sessies.
  • Het wijzigen van een standaard kanaalgroepering wordt niet met terugwerkende kracht op data van voor de wijziging toegepast.

Custom kanaalgroeperingen

Google adviseert dus om standaard kanaalgroeperingen niet zomaar aan te passen, tenzij u precies weet wat u hiermee gaat doen. Door te kiezen voor custom kanaalgroeperingen is het mogelijk om nog meer inzicht te krijgen in uw online kanalen en de volgorde van deze kanalen zelf vast te stellen. Een aantal voorbeelden waarom u ervoor zou kunnen kiezen om custom kanaalgroeperingen in te richten:

  • U wilt inzicht krijgen in het resultaat tussen branded en non-branded zoekverkeer.
  • U wilt bepaalde verkeersbronnen die Google Analytics niet in de standaard kanaalgroepering opneemt kunnen toevoegen.
  • U wilt een strategie in kaart brengen door verkeersbronnen te groeperen. Voorbeeld: u heeft een aantal kanalen die u inzet voor branding doeleinden, deze kanalen kunt u bijvoorbeeld groeperen onder custom channel group ‘branding’. Hetzelfde geldt natuurlijk voor kanalen die u inzet voor performance of andere doeleinden.

Het mooie aan het op maat maken van de kanaalgroeperingen is dat deze functionaliteit met terugwerkende kracht data in de door u gedefinieerde kanaalgroepen kan plaatsen. Maar let op! Het aanmaken van een nieuwe custom kanaalgroepering staat los van de standaard kanaalgroepering en heeft geen effect op uw ruwe data.

Nog even een aantal voordelen van custom kanaalgroeperingen op een rij:

  • Alle data kunt u met terugwerkende kracht zien in de nieuwe gedefinieerde kanalen.
  • De custom kanaalgroeperingen worden aan uw e-mailadres (als gebruiker) gekoppeld en zijn hierdoor voor anderen niet zichtbaar, tenzij u ze deelt.
  • U kunt door u ingestelde UTM-tags aan een kanaalgroep toevoegen. Bijvoorbeeld nieuwsbrief als medium aan kanaalgroep-e-mail.

Hulp bij Google Analytics?

Met dit kennisartikel hopen wij u meer inzicht te hebben gegeven in de vele mogelijkheden van zowel standaard als custom kanaalgroeperingen binnen Google Analytics. Wilt u meer weten over het begrip kanaalgroeperingen en hoe u dit kunt vertalen vanuit de data, of wilt u weten welke andere statistieken in relatie staan met kanaalgroeperingen? Neem dan gerust contact op met de specialisten van SDIM. Zij denken graag met u mee.

Bronnen:

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Besproken diensten

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.