Data & Analytics

Uitleg Tracking multiple (sub-)domains met iFrames via Google Analytics

HomeHelpcentrumWebanalytics & reportingUitleg Tracking multiple (sub-)domains met iFrames via Google Analytics

Bij de meeste websites gebeurt de afhandeling van de conversiepaden via gewone url’s. Bij het inframen van de pagina’s op een subdomein moet er eerst wat veranderd worden aan:

  • de Google Analytics tracking code (GATC) zelf;
  • de plek op de pagina waar de tracker komt te staan.

Hieronder vindt u een uitleg hoe u dat kunt doen.

Vereisten voor succes

  • Het moet mogelijk zijn om een aangepaste versie van de GATC op een specifieke interne pagina te plaatsen;
  • Het moet mogelijk zijn om de GATC ook op externe pagina’s te plaatsen, dus buiten uw eigen domein.

Google Analytics op de eigen pagina’s:

  • moet na de opening body-tag en vóór de inframing van de externe pagina;
  • bevat de url van de eerste externe pagina (zie var url in het voorbeeld);
  • is uniek voor die interne pagina bij gebruik meerdere pagina’s die externe pagina’s inframen.

Analytics op de externe pagina’s:

  • mag gewoon voor de closing body-tag;
  • dezelfde code moet op alle externe pagina’s.

setVar:

  • Is niet vereist;
  • Uniek label voor bezoekers;
  • Geeft extra mogelijkheid om bezoekers met conversies te tracken binnen verder gebruik van de site.

Filters Analytics

  • Om overlappende url’s te voorkomen is een apart filter aangemaakt die het domein van de pagina erbij vermeld (rewritten URL). Dit is vervolgens te zien in report “Top Content”;
  • Hierdoor moeten de URL’s van de stappen voluit worden vermeld in de goals op Analytics.

Conversiepaden

Conversiepad Product X op SDIM.nl/test (subfolder voorbeeld)

1. Framing page: [bevat analytics_test.php na opening body-tag en vóór de in te framen pagina]
2. Loaded-page 1: [bevat analytics.php onderin de pagina]
3. Loaded-page 2: [idem]
4. Loaded-page 3 (bedankt-pagina): [idem, met daarna een setVar(Verkoop/SDIM.nl/Test’)]

Conversiepad Product X op alainn.SDIM.nl (subdomein voorbeeld)

1. Framing page: [bevat alainn_analytics.php na opening body-tag en vóór de in te framen pagina]
2. Loaded-page 1: [bevat analytics.php onderin de pagina]
3. Loaded-page 2: [bevat analytics.php onderin de pagina]
4. Loaded-page 3 (bedankt-pagina): [idem, met daarna een setVar(Verkoop/Alainn.SDIM.nl’)]

Analytics trackers

analytics_test.php (intern 1)

intern 1

alainn_analytics.php (intern 2)

intern 2

analytics.php (extern)

extern

Analytics Goal settings

  • First step is niet required op het moment, eerst even testen;
  • Match Type: Head Match.

Product X op SDIM.nl/test

Stap 1 | | Interne Framing page
Stap 2 | | Eerste externe pagina
Stap 3 | | Tweede externe pagina
Stap 4 | | Conversie pagina

Product X op alainn.SDIM.nl

Stap 1 | | Interne Framing page
Stap 2 | | Eerste externe pagina
Stap 3 | | Tweede externe pagina
Stap 4 | | Conversie pagina

Hulp nodig?

SDIM helpt u graag bij al uw vragen met betrekking tot Google Analytics tracking.

SDIM is, naast Google Analytics tracking consultant, specialist op het gebied van het vindbaar maken van sites bij zoekmachines, zowel betaald, via:

Besproken diensten

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op