Webforms meten in I-frame of pop-up

Een (e-commerce) website biedt vaak een optie “meer informatie” over aan te vragen. Om het geheel zo gebruiksvriendelijk te maken vertoont de pagina vervolgens een pop-up waarin de bezoeker wat gegevens moet invullen. So far so good.

Het is natuurlijk fijn om ok deze pagina’s met Google Analytics te meten. Daar onstaan echter problemen. Door de pop-up en/of iFrame krijgt u die informatie namelijk niet standaard in Analytics te zien en moet met een aangepaste code worden gewerkt.

Oplossing: Virtuele pagina of on-click event

De aanpassing op die code kan op 2 manieren:

  • virtuele pagina aan Analytics melden in de pop-up;
  • een on-click event op de submit-button.

Dat laatste wil zeggen: als de bezoeker op submit klikt wordt een virtueel event aan Analytics doorgeven. Welke versie u gebruikt hangt van het feit hoeveel en tot hoever de webbouwer een aanpassing op de code kan maken.

Daarom hieronder een aantal scenario’s die laten zien welke versie beter toepasbaar is en wat daar dan vervolgens in Analytics van te zien is.

1 – Meten aantal bedankt-pagina’s naar aanleiding van een contactaanvraag.

Deze komt het meest voor en is het makkelijkste te implementeren maar kan mis gaan. Even een voorbeeld hiervan: de bezoeker is een verplicht veld vergeten in te vullen of heeft een veld verkeerd ingevuld (komt meestal voor bij het emailadres). Als we daar de on-click voor zouden gebruiken dan is het mogelijk dat we die klik als een bedankt-pagina bezoeker zouden zien in plaats van een mislukt formulier. Door pas op de bedankt-pagina een virtuele pagina aan Analytics door te geven zien we de “zuivere” aanvragen.

2 – Meten uitval tussen het invullen van het formulier en de bedanktpagina

Deze zien we als we naast de aantallen bedankt-pagina bezoekers ook het uitval in het aanvraag-traject willen zien. Dus: hoeveel bezoekers kwamen op het webform in de pop-up, hoeveel kwamen op de volgende webformpagina terecht en hoeveel op de uiteindelijke bedanktpagina?

In dit voorbeeld komen we nog sterker tegen de limitaties van de on-click aan omdat het nu bij twee submit-buttons mis kan gaan. In dit geval is het beter om voor iedere pagina (webform1, webform2 en bedanktpagina) een aparte virtuele pageview op te geven om aan Analytics door te geven.

3 – Waar is de on-click dan wel goed voor?

De on-click moet eigenlijk alleen gebruikt worden bij korte, enkelvoudige akties op de site: direct downloaden van een bestand (PDF, zip, wallpaper, klikken op een link naar een externe site) waar geen aparte bevestiging achter volgt.

Technische informatie over de aanpassing van de Google Analytics tracking code vindt u op de pagina: Uitleg Tracking multiple (sub-)domains met iFrames via Google Analytics

Vragen over Webforms meten in I-frame of pop-up?

Steven Eck, van

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.