Wat is Passage Indexing en waarom is dit belangrijk voor SEO?

Passage Indexing in Google’s zoekresultaten

Tijdens Google’s Search On 2020 event kondigde Google groots aan dat ze een doorbraak hebben bereikt en niet langer alleen pagina’s indexeren maar nu ook de passages op een pagina. Deze techniek noemt Google Passage Indexing en vanaf heden worden paragrafen/citaten van een pagina gebruikt en weergegeven in de zoekresultaten-pagina om zo in het beste antwoord op een zoekvraag te voorzien. Kortom: Google’s algoritme is nu zo kundig dat het individuele passages van een webpagina kan indexeren, dus niet enkel de hele webpagina, en vervolgens dit antwoord kan voorschotelen aan de gebruiker.

HomeHelpcentrumSEO – zoekmachine optimalisatiePassage Indexing in Google’s zoekresultaten

Vanuit een SEO-optiek weten we dat Google niet alleen kijkt naar de pagina als geheel bij de indexatie. Het ranken van individuele paragrafen in de tekst is echter nieuw en van grote invloed op de ervaring van gebruikers en manier hoe we website optimaliseren. Naar verluidt is deze Google Update van invloed op 7% van de wereldwijde zoekresultaten, zodra dit helemaal is uitgerold. Google rolt de update aanvankelijk uit naar Engelstalige content, en ook in Google Chrome zien we het effect hiervan steeds meer, waarbij ook Nederlandstalige gebruikers verandering zien.

Hoe zie Passage Indexing er uit?

Waar Google voorheen een hele pagina weer gaf als antwoord op een zoekvraag, of zelfs een Featured Snippet, is het beter nu in staat om een citaat van de pagina te erkennen als antwoord op de zoekvraag en dit direct weer te geven zonder dat je hoeft door te klikken naar de website. Binnen Google zal Passage Indexing tot uiting komen door middel van een samenvatting, dat sterk lijkt op een Featured Snippet.

In de afbeelding hieronder zie je hoe Google Passage Indexing gebruikt om direct een antwoord weer te geven. Google begrijpt dat een specifiek citaat relevant is voor een specifieke zoekopdracht en geeft dit antwoord weer. Hiermee overstijgt Google het bredere onderwerp van een pagina.

Passage Indexing voorbeeld

Antwoorden op specifieke zoekvragen zijn dankzij Passage Indexing straks direct zichtbaar op de zoekresultatenpagina.

Google gebruikers krijgen naast het zien van een specifiek antwoord ook nog eens een verbeterde ervaring binnen de zoekmachines zodra ze doorklikken naar het zoekresultaat. In onderstaand voorbeeld is zichtbaar hoe een antwoord direct wordt vertoond in de zoekresultaten.

Google Passage Indexing ranking voorbeeld

Het citaat wordt direct weergegeven in de vorm die lijkt op een Featured Snippet.

Klikt men door, dan wordt op de pagina het Featured Snippet-gedeelte (samenvatting) gehighlight door een gele achtergrond, en wordt de gebruiker in een browsers direct meegenomen naar het gedeelte in de tekst waar het antwoord staat. Hiermee legt de zoekmachine nog eens de nadruk op het antwoord en landen gebruikers niet langer bovenaan de pagina, maar direct bij het antwoord.

Text Fragments voorbeeld op pagina

Bij een klik naar de website wordt de gebruiker direct meegenomen naar het gedeelte op de pagina waar het antwoord staat en wordt deze geel gearceerd.

Google bouwt hiermee door op een vanaf Chrome 80 geïntroduceerde functionaliteit genaamd Text Fragments en dit gebeurt geheel automatisch. In de SEO-community wordt deze feature aangeduid als ScrollToText.

Deze functionaliteit werkt overigens nog niet in alle browsers. Browsers moeten dit ondersteunen en het zal ook niet werken bij iedere zoekvraag. Google schrijft hierover: Als een browser de onderliggende technologie die nodig is niet ondersteunt, of als onze systemen niet met zekerheid kunnen bepalen waar binnen een pagina een klik moet worden gestuurd, zal een gebruiker door op een featured snippet te klikken naar de bovenkant van de bron webpagina gaan.

Wat betekent dit voor de indexering en ranking van mijn website?

Passage Indexing is van grote invloed op hoe gebruikers met Google omgaan en hier in hun behoefte voorzien worden. Dit betekend dat indexatie nog meer van belang is op jouw SEO: Google indexeert nog altijd eerst de pagina, maar overweegt nu gedeelten van de content als extra rankingfactor. In wezen verandert er dus niets in de manier aan de manier hoe de zoekmachine content indexeert, alleen gaat het anders om met het resultaat.

Daarnaast geeft Google aan dat deze nieuwe techniek vooral geschikt is voor informatie vraagstukken waarbij het antwoord in een passage verwerkt is dat los staat van het hoofdonderwerp van een pagina. Ideaal naar ons idee voor bijvoorbeeld Voice Search.

Een andere bijkomst is dat content op een pagina nog belangrijker wordt en er duidelijk moet worden nagedacht over de structuur van een tekst. Google kijkt verder dan de ‘gebruikelijke’ sterke signalen, zoals een titel of een heading, en kijkt in hoeverre de content aansluit op een zoekterm. Als gebruikers op zoek zijn naar antwoord op een vraag dan is het nu nog meer van belang om hierin te voorzien en antwoorden helder en duidelijk te communiceren. 

Hoe meet je het effect van Passage Indexing?

Het effect van Passage Indexing valt te meten aan de hand van de Text Fragments functionaliteit. Bij een klik op een ondersteunt zoekresultaat wordt er een syntax toegevoegd aan de URL, wat het effect meetbaar maakt. In Search Console vind je URL’s die gevonden worden via Passage Indexing terug door te filteren op pagina’s met de volgende string: #:~:text=

filteren in Search Console op de string #:~:text=

Filter binnen Search Console op de string die wordt opgenomen in de URL.

Helemaal waterdicht is deze methode niet. Google lanceerde in juni 2020 de Chrome-extensie ‘Link to Text Fragement’. Dit is een Chrome-extensie waarmee URL’s naar specifieke tekst op een webpagina gegenereerd kan worden, ongeacht de opmaak van de pagina of welke elementen er op de pagina staan. Niet alleen maakt de zoekmachine gebruik van deze techniek, maar ook gebruikers. Door eenvoudig de extensie te installeren kan er tekst op een pagina geselecteerd worden en direct naar dit punt een URL aangemaakt worden. Wederom moet de gebruikte browser dit ondersteunen.

Zitten er ook nadelen aan Passage Indexing?

Passage Indexing kan net als bij Featured Snippets leiden tot zero-click zoekopdrachten: gebruikers vinden het antwoord op een zoekvraag direct binnen de zoekresultatenpagina en klikken niet meer door naar de website. Optimaliseer daarom uw content zodat deze aansluit op de zoekvraag, bij voorkeur aan de hand van een zoektermonderzoek, en creëer waardevolle content. 

Passage Indexing kan daarnaast effect hebben op de advertentie-inkomsten van website eigenaren en de advertentiemarkt in zijn algemeenheid. Bezoekers van een website scrollen automatisch langs advertenties naar de relevante inhoud van een pagina en zien hierbij minder snel een advertentie die bijvoorbeeld vermeld staat tussen de tekst van een pagina. In zulke gevallen is het aan te raden de locatie van advertenties te herzien.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *