SEO – zoekmachine optimalisatie

SEO voor mobiele websites

HomeHelpcentrumSEO – zoekmachine optimalisatieSEO voor mobiele websites

Volgens Google is 67 procent van de bezoekers meer geneigd een aankoop te doen wanneer een site mobielvriendelijk is gebouwd. Daarnaast verlaat 61 procent de site op een mobiel apparaat, wanneer ze het product niet gemakkelijk kunnen vinden. Met als reden dat de site niet goed is afgestemd op mobiele bezoekers.

Voor Google is het belangrijk haar gebruikers een goede gebruikservaring te bieden. Voor mobiele gebruikers verkiest Google dus een mobielvriendelijke website boven een “gewone”. Het door Google laten tonen van een mobiele variant van een website is echter niet vanzelfsprekend. Google dient namelijk van het bestaan van de mobiele website te weten. Verder hecht Google veel waarde aan een correcte configuratie en beloont een positieve gebruikerservaring met hogere rankings. Google geeft de voorkeur aan de eenvoudige variant van responsive design of responsief ontwerp. Het zijn juist configuratiefouten (zoals lange laadtijden, onjuiste re-directs en error-pagina’s) die rankings van een mobiele site nadelig kunnen beïnvloeden. Hieronder vindt u een overzicht van SEO factoren voor verschillende types mobiel sites, met daarbij de voordelen en valkuilen.

De 4 soorten mobile website zijn:

  • www.example.mobi (in principe achterhaald door de komst van new gen smartphones)
  • m.example.nl
  • www.example.nl responsive design
  • www. example.nl responsive with dynamic serving (adaptief)

Voorbeelden van de verschillende types mobile sites.

Om de verschillen van deze websites goed te zien, kunt u deze mobile phone emulator gebruiken. Deze emulator stuurt een code van een mobiel apparaat naar de website.   http://www.mobilephoneemulator.com

Mobile site (m.domein.nl):  Op basis van user agent wordt een bezoeker gere-direct naar een andere url:
Voorbeeld: www.citybox.nl

Responsief (eenv.): In de serverside code van css, js en Image wordt er dmv specifieke media query’s de opbouw van de site bepaald.
Voorbeeld: www.wnf.nl

Responsief dynamische serving: Op useragent (gebruikte apparaat) niveau word bepaald of er een andere html code wordt gegeven aan het apparaat, een vereenvoudigde site versie bijvoorbeeld (dit in het geval als de laadtijd van de normale site al heel erg hoog is)  of wanneer er functies niet nodig zijn.
Voorbeeld: https://www.condoom-anoniem.nl/

Valkuilen en voordelen voor mobile sites

SEO Factor: zelfde urls

M.Mobile site – omdat een mobile site een “m.example.nl” sub domein heeft wordt dit gezien door google als een aparte url.

  • VALKUIL: Dit kan bij incorrecte canonical en re-direct gebruik duplicaat content opleveren.
  • VOORDEEL: U kan speciale extra functies in uw site bouwen specifiek voor mobile gebruikers.

Responsive (eenvoudig)

  • VALKUIL: er moet wel in de CSS, JS en bij images aangegeven worden dat het om een mobile user gaat. Dit werkt d.m.v. specifieke media query’s in de CSS.
  • VOORDEEL: Vrij gemakkelijke methode om uw website geschikt te maken voor kleinere beeldschermen.

Responsive (dynamic)

  • VALKUIL: De site vertoond een andere HTML code , Dit wordt bepaald door de user agent die de site bezoekt. Gebruik de “vary http header” om google de juiste HTML pagina te laten tonen in de mobile zoekresultatenpagina.
  • VOORDEEL: De relevantie waarde van uw site is makkelijk over te brengen voor de mobile zoekresultatenpagina.

SEO Factor: Zelfde html

M.Mobiele site – Deze vorm van mobile site gebruikt andere html pagina’s,

  • VALKUIL:  deze optie vraagt veel rel=”alternate” tags, veel re-directs en heeft een ingewikkelde feature implementatie.
  • VOORDEEL: U kan andere content en features naar voren brengen die belangrijker is voor mensen die een mobiel device gebruiken.

Responsive eenv.

  • VALKUIL: Plaatjes en video’s worden in volledige kwaliteit op de site geladen, Dit verhoogd de laadtijd en verhoogd het verlatingspercentage van uw mobile site.
  • VOORDEEL: U heeft één website en hoeft hierdoor niet ook nog een aparte mobiele website te onderhouden. Daarnaast wordt de website correct weergegeven op alle huidige en toekomstige beeldschermformaten.

Responsive dynamic

  • VALKUIL:  op basis van user agent wordt er andere html geleverd aan het device. Re-directs op useragent zijn 404 gevoelig.
  • VOORDEEL: Dit verhoogt de usability van uw site.

SEO factor: type crawler (https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/googlebot-mobile)

M.Mobile

  • VALKUIL: deze optie gebruikt mobile Googlebot. Dit is een andere webcrawler. Een mobile xml sitemap is nodig om de site goed te indexeren voor de mobile serp.
  • VOORDEEL: De mobile site zou  door de mobile googlebot hoger in de serp geplaatst kunnen worden dan de desktopversie. Het aantal site bezoekers en conversies kan zo groeien in een concurrerende branche.

Responsive eenv.

  • VALKUIL: als u de code verkeerd inricht kan responsive design enorme impact hebben op de laadtijd en performance van een website. En vanwege de complexiteit heeft responsive design de eigenschap dat het erg prijzig is.
  • VOORDEEL: als de valkuilen zijn opgepakt heeft SEO werk effect voor de DESKTOP serp en MOBILE serp.

Responsive dynamic

  • VALKUIL: deze optie gebruik dezelfde googlebot. Plaats een VARRY HTTP HEADER ter indicatie voor googlebot dat het om een mobile versie gaat.
  • VOORDEEL: U kan specifieke relevante content vertonen voor Mobile en Desktop devices. Dit verhoogt uw content relevantie voor uw keywords.

SEO factor: Re-directs

M.Mobile

  • VALKUIL: heeft veel re-directs nodig, als u uw desktop content hergebruikt op uw mobile site kan dit anders snel duplicaat content opleveren.
  • VOORDEEL: re-directs zijn in deze constructie niet error gevoelig.

Responsive eenv.

  • VALKUIL: reeds geplaatste 301 redirects of 302 re-directs kunnen de laadtijd extra verlengen.
  • VOORDEEL: re-directs zijn niet nodig.

Responsive dynamic

  • VALKUIL: aanwezige re-directs zijn error gevoelig omdat de site obv useragent andere html vertoont.
  • VOORDEEL: specifieke re-directs zijn niet nodig.

SEO Factor: Link waarde:

M.Mobile

  • VALKUIL: gebruikt andere url’s dus de Link waarde van de desktop versie weegt niet mee.
  • VOORDEEL: Door een canonisatie van uw m.mobile url’s kan u toch van de autoriteit van uw desktopversie profiteren.

Responsive eenv.

  • VALKUIL: Geen
  • VOORDEEL: Linkwaarde blijft gemakkelijk behouden.

Responsive dynamic

  • VALKUIL: links kunnen foutmeldingen geven wanneer deze naar een  non-responsieve site linken.
  • VOORDEEL: linkwaarde blijft gemakkelijk behouden.

SEO Factor: Optimale laadtijd:

M.Mobile

Responsive eenv.

  • VALKUIL: de volle site content is beschikbaar, en video en plaatjes blijven in desktop kwaliteit waardoor laadtijd erg lang kan zijn. Dit is te voorkomen door img size te specificeren.
  • VOORDEEL: dmv specifieke media queries is toch goed te optimaliseren voor snelheid.

Responsive dynamic

  • VALKUIL: Deze versie kan zo uitgebreid zijn dat de laadtijd alsnog oploopt.
  • VOORDEEL: Omdat er andere html geleverd kan worden, kunnen snelle en eenvoudige touch vriendelijke html pagina’s verstuurd worden naar het mobile device.

Mobile Configuratie eigenschappen en Googlebot instructies 



Plugins voor Mobile Sites

Magento plugin

WordPress plugin (m.example.nl)

Responsive design Wordpress

Dynamic serving responsive design

Dreamweaver tutorial voor mobile site (video)

Drupal Mobile plugin

Ranking factoren Mobile

De zoekresultaten pagina (SERP) voor mobile apparaten en desktop verschillen van elkaar. Google hecht een grote meerwaarde aan een website die een mobile versie heeft in de mobiele zoekresultaten. Factoren die extra van invloed zijn op de zoekresultaten van mobile devices zijn:

  • Locatie informatie.
  • Google now datacards
  • Google Map pins
  • Laadsnelheid van de site
  • 404 pagina fouten

Let op: Samsung Galaxy Tab (tablet) wordt gezien als mobile device, andere tablets vertonen de desktop versie van uw website.

Bronnen:

Media query’s:

Gerelateerde kennisartikelen

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op