Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opBij het uitvoeren van een digitale marketing strategie wordt regelmatig de afweging gemaakt of men moet investeren in Advertising of SEO. Zonde, want deze kanalen kunnen elkaar enorm versterken. In dit artikel vind je 7 verschillende tactieken waarop SEO en SEA elkaar elkaar versterken. Deze zijn direct toepasbaar op uw strategie!
Of je nu SEO of Google Ads inzet, bij beide kanalen maakt een potentiële bezoeker gebruik van keywords. Met het inzetten van beide kanalen en het slim combineren van de keyworddata heb je meer inzicht in het gedrag van bezoekers. Gebruik daarom de data van je advertising campagnes voor organische optimalisaties en andersom. Een geïntegreerde aanpak van deze kanalen zorgt voor een betere online vindbaarheid, een lagere CPC en heeft een positieve invloed op de het aantal bezoekers en merkbekendheid.
Dit artikel beschrijft 7 verschillende hands-on SEO/SEA tactieken die je direct kan inzetten voor het verbeteren van campagnes.
Met Google Ads data heb je meer inzicht in de prestaties van zoektermen dan bij de organische data. Met Google Ads data kan je bijvoorbeeld inzien welke termen een bovengemiddeld conversieratio hebben en welke de meeste omzet opleveren. Met deze inzichten kan je deze Google Ads data gebruiken om op zoekwoordniveau te bepalen waar SEO-wise de meeste potentie in omzet zit.
In Google Ads staat een handig vooraf gedefinieerd rapport waarbij organische data en betaalde data makkelijk te vergelijken is. Met deze informatie kan je globaal inzien hoe organische zoektermen en betaalde tekstadvertenties presteren. Zo spot je snel grote verschillen in resultaten. Het rapport draai je uit door naar het tab rapporten te gaan rechtsboven in het Google Ads Account. Vervolgens ga je naar vooraf gedefinieerd rapport → Basis → Betaald en organisch.
Deze data toont niet standaard helaas geen conversiewaardes uit advertentiecampagnes. Meer inzicht in resultaten krijg je door de volgende stappen te volgen:
Een andere handige manier om optimalisaties te prioriteren is voor organisch verkeer en Google Ads verkeer een apart segment aan te maken in Google Analytics. Hiermee maak je omzet inzichtelijk per kanaal op paginaniveau. Is de omzet uit Advertising bovengemiddeld hoog en blijft de organische omzet achter, dan is het extra interessant om de organische vindbaarheid van deze pagina te verbeteren.
Middels Google Search Console is het mogelijk om in te zien via welke organische zoektermen gebruikers op de website zijn beland. Je kan dus per pagina zien welke termen er allemaal zijn gebruikt door bezoekers. Met deze grote aantallen zitten meestal zeer waardevolle woorden die gebruikt kunnen worden voor het uitbreiden van je Ads campagne. Met Search Analytics for Sheets maken we een uitdraai van alle organische zoektermen per pagina van de website. Op die manier heb je een overzicht van alle organische zoektermen per pagina. Aan te raden om is binnen dit overzicht de zoektermen te filteren die ten minste 1 klik hebben gegenereerd op de website. Hiermee sluit je de meeste niet-relevante uit.
Gebruik vervolgens deze data om:
Extra Tip: Middels een v-lookup is het mogelijk om Ads data en organische data eenvoudig te vergelijken. Gebruik deze Excel/Google Sheets formule om op zoekwoordniveau te bekijken of de Google Ads en organische landingspagina’s overeen komen. Zoals hierboven besproken kan je ook een vooraf gedefinieerd rapport bekijken om organische en betaalde resultaten te bekijken.
Twijfel je of je bepaalde organische optimalisaties wil doorvoeren omdat je niet goed kan inschatten of dit daadwerkelijk hetgeen gaat opleveren wat je voor ogen hebt? Test dan zoektermen met een Google Ads campagne. Maak een aparte campagne aan en laat deze test lopen tot het moment dat je genoeg data hebt verzameld. Selecteer vervolgens termen met de hoogste potentie (omzet, doorklikratio, conversieratio) en gebruik deze voor de organische optimalisaties.
Met een uitgebreid zoektermenonderzoek heb je een goed beeld welke termen men gebruikt en hoeveel er maandelijks opgezocht wordt. Door deze zoektermen te groeperen op basis van zoekintentie kom je tot inzicht welke zoektermen men gebruikt in verschillende fases van het beslissingsproces. Met dit inzicht baseer je een campagnestructuur op basis van data en intentie. Bij een zoektermenonderzoek komen vaak termen naar boven die je in eerste instantie helemaal niet in gedachten had. Ook de longtail zoektermen zijn meegenomen en kunnen gebruikt worden voor de campagne. Je baseert je campagne daadwerkelijk op data in plaats van natte-vinger-werk.
Valt de kwaliteitsscore van je huidige pagina tegen? Dan is het mogelijk dat de relevantie en/of de ervaring van de bestemmingspagina verbeterd moet worden. Ga met SEO aan de slag en verhoog deze kwaliteitsscore.
Middels deze geïntegreerde SEO/SEA strategie realiseert SDIM minder kosten per klik voor je advertising campagne en een betere ervaring op bestemmingspagina door de focus te leggen op de intentie/doel van een bezoeker
Een sterke pagina titel en meta description verhogen de organische doorklikratio voor een website. Tekstadvertenties met een hoge CTR, zijn erg interessant om te gebruiken omdat al bewezen is dat ze goed scoren. Erg interessant is om ook te gaan testen wat het beste werkt. Creëer voor één advertentiegroep twee verschillende expanded text ads met een andere headline of omschrijving. Gebruik vervolgens het beste resultaat voor het optimaliseren van de titels en meta descriptions. In Google Search Console kan je eenvoudig een export maken van overzicht van pagina’s met bijbehorende CTR (doorklikratio). SDIM adviseert om eerst de pagina’s te optimaliseren met een gemiddeld lage CTR maar wel al organisch verkeer binnenhaalt. Hierdoor is het resultaat beter zichtbaar en meetbaar.
Maak je al wel gebruik van Google Shopping maar staat er nog geen structured data op de website. Implementeer dit dan zo snel mogelijk. Met structured data kunnen zoekmachines de data op de site beter begrijpen. Wil je precies weten wat dit precies inhoudt, lees dan dit blog over structured data.
Een Google Shopping feed wordt dagelijks opgehaald. Met structured data kan Google de meest actuele gegevens ophalen. Wanneer een artikel uitverkocht is of er vindt een prijsverandering plaats, dan wordt dit sneller opgenomen en verwerkt. Hiermee voorkom je tijdelijke afkeuringen als prijzen en voorraad. Als de meest recente prijs in de datafeed €10 is, maar de productpagina toont €9 euro, dan wordt de prijs automatisch geüpdatet naar €9 in de shopping advertentie. Dit zorgt ervoor dat advertenties niet worden afgekeurd en biedt een betere gebruikerservaring voor de bezoeker.
Bij SDIM houden we van data! Heeft u een vraag, toevoeging of opmerking over het artikel of bent u benieuwd hoe wij kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord