Gebruik beide kanalen voor optimale performance

Verhoog je omzet met het slim combineren van Advertising en SEO

Bij het uitvoeren van een digitale marketing strategie wordt regelmatig de afweging gemaakt of men moet investeren in Advertising of SEO. Zonde, want deze kanalen kunnen elkaar enorm versterken. In dit artikel vind je 7 verschillende tactieken waarop SEO en SEA elkaar elkaar versterken. Deze zijn direct toepasbaar op uw strategie!

HomeHelpcentrumSEO – zoekmachine optimalisatieVerhoog je omzet met het slim combineren van Advertising en SEO

Of je nu SEO of Google Ads inzet, bij beide kanalen maakt een potentiële bezoeker gebruik van keywords. Met het inzetten van beide kanalen en het slim combineren van de keyworddata heb je meer inzicht in het gedrag van bezoekers. Gebruik daarom de data van je advertising campagnes voor organische optimalisaties en andersom. Een geïntegreerde aanpak van deze kanalen zorgt voor een betere online vindbaarheid, een lagere CPC en heeft een positieve invloed op de het aantal bezoekers en merkbekendheid.

Dit artikel beschrijft 7 verschillende hands-on SEO/SEA tactieken die je direct kan inzetten voor het verbeteren van campagnes. 

Tip 1: Organische optimalisaties doorvoeren op basis van Advertising data

Met Google Ads data heb je meer inzicht in de prestaties van zoektermen dan bij de organische data. Met Google Ads data kan je bijvoorbeeld inzien welke termen een bovengemiddeld conversieratio hebben en welke de meeste omzet opleveren. Met deze inzichten kan je deze Google Ads data gebruiken om op zoekwoordniveau te bepalen waar SEO-wise de meeste potentie in omzet zit.

In Google Ads staat een handig vooraf gedefinieerd rapport waarbij organische data en betaalde data makkelijk te vergelijken is. Met deze informatie kan je globaal inzien hoe organische zoektermen en betaalde tekstadvertenties presteren. Zo spot je snel grote verschillen in resultaten. Het rapport draai je uit door naar het tab rapporten te gaan rechtsboven in het Google Adwords Account. Vervolgens ga je naar vooraf gedefinieerd rapport → Basis → Betaald en organisch.

Deze data toont niet standaard helaas geen conversiewaardes uit advertentiecampagnes. Meer inzicht in resultaten krijg je door de volgende stappen te volgen:

  1. Begin met het uitdraaien van een Google Ads rapport en neem daar het conversieratio, de omzet, aantal conversies en gemiddelde CPC mee op zoekwoordniveau. Zorg ervoor dat je enkel exact keywords uitdraait over een minstens een periode van 3 maanden (afhankelijk van de hoeveelheid data).
  2. Sorteer de zoektermen op basis van omzet.
  3. Breng van deze Google Ads zoektermen de huidige organische klikken, vertoningen, positie en het maandelijks zoekvolume in kaart.
  4. Groepeer vervolgens zoektermen. Creëer groepen die dezelfde intentie hebben en voor dezelfde organische pagina horen te ranken.
  5. Prioriteer de organische optimalisatie op basis van volume, huidige positie en potentie. Geef prioriteit aan organische pagina’s die al redelijk wat verkeer binnenhalen, maar waar nog wel ruimte zit voor organische groei. Bekijk ook of er al een juiste landingspagina is voor deze groepen.

Een andere handige manier om optimalisaties te prioriteren is voor organisch verkeer en Google Ads verkeer een apart segment aan te maken in Google Analytics. Hiermee maak je omzet inzichtelijk per kanaal op paginaniveau. Is de omzet uit Advertising bovengemiddeld hoog en blijft de organische omzet achter, dan is het extra interessant om de organische vindbaarheid van deze pagina te verbeteren.

Tip 2: Gebruik Google Search Console data voor het uitbreiden van je Google Ads campagne

Middels Google Search Console is het mogelijk om in te zien via welke organische zoektermen gebruikers op de website zijn beland. Je kan dus per pagina zien welke termen er allemaal zijn gebruikt door bezoekers. Met deze grote aantallen zitten meestal zeer waardevolle woorden die gebruikt kunnen worden voor het uitbreiden van je Ads campagne. Met Search Analytics for Sheets maken we een uitdraai van alle organische zoektermen per pagina van de website. Op die manier heb je een overzicht van alle organische zoektermen per pagina. Aan te raden om is binnen dit overzicht de zoektermen te filteren die ten minste 1 klik hebben gegenereerd op de website. Hiermee sluit je de meeste niet-relevante uit.

Gebruik vervolgens deze data om:

  • Je Google Ads campagne uit te breiden: Het kan zijn dat relevante zoektermen nog niet in de campagne staan
  • Nieuwe advertentiegroepen aan te maken: Zijn er bepaalde pagina’s waar nog geen  advertentie op draait, dan heb je met dit overzicht een beeld welke organische zoektermen momenteel voor deze pagina scoren.
  • Te reviseren of zoektermen van de Google Ads campagne op de juiste bestemmingspagina landen.

Extra Tip: Middels een v-lookup is het mogelijk om Ads data en organische data eenvoudig te vergelijken. Gebruik deze Excel/Google Sheets formule om op zoekwoordniveau te bekijken of de Google Ads en organische landingspagina’s overeen komen. Zoals hierboven besproken kan je ook een vooraf gedefinieerd rapport bekijken om organische en betaalde resultaten te bekijken.

Tip 3: Gebruik Google Ads data om zoektermen te testen.

Twijfel je of je bepaalde organische optimalisaties wil doorvoeren omdat je niet goed kan inschatten of dit daadwerkelijk hetgeen gaat opleveren wat je voor ogen hebt? Test dan zoektermen met een Google Ads campagne. Maak een aparte campagne aan en laat deze test lopen tot het moment dat je genoeg data hebt verzameld. Selecteer vervolgens termen met de hoogste potentie (omzet, doorklikratio, conversieratio) en gebruik deze voor de organische optimalisaties.

Tip 4: Gebruik een SEO zoektermenonderzoek voor de structuur van je Advertising campagnes

Met een uitgebreid zoektermenonderzoek heb je een goed beeld welke termen men gebruikt en hoeveel er maandelijks opgezocht wordt. Door deze zoektermen te groeperen op basis van zoekintentie kom je tot inzicht welke zoektermen men gebruikt in verschillende fases van het beslissingsproces. Met dit inzicht baseer je een campagnestructuur op basis van data en intentie. Bij een zoektermenonderzoek komen vaak termen naar boven die je in eerste instantie helemaal niet in gedachten had. Ook de longtail zoektermen zijn meegenomen en kunnen gebruikt worden voor de campagne. Je baseert je campagne daadwerkelijk op data in plaats van natte-vinger-werk. 

Tip 5: Verhoog de kwaliteitsscore van je Google Ads campagne met SEO

Valt de kwaliteitsscore van je huidige pagina tegen? Dan is het mogelijk dat de relevantie en/of de ervaring van de bestemmingspagina verbeterd moet worden. Ga met SEO aan de slag en verhoog deze kwaliteitsscore.

  1. Maak allereerst een uitdraai van je Google Ads campagne
  2. Filter op kwaliteitsscore, ervaring op bestemmingspagina en advertentierelevantie.
  3. Start met het optimaliseren van de pagina’s met de hoogte volumes.
  4. Ga na of de huidige landingspagina de juiste intentie heeft of creëer een nieuwe landingspagina.
  5. Gebruik een SEO zoektermenonderzoek om belangrijke content toe te voegen en contentelementen en meta op de pagina data te optimaliseren.  

Middels deze geïntegreerde SEO/SEA strategie realiseert SDIM minder kosten per klik voor je advertising campagne en een betere ervaring op bestemmingspagina door de focus te leggen op de intentie/doel van een bezoeker

Tip 6: Optimaliseer titels, meta descriptions op basis van Ads data

Een sterke pagina titel en meta description verhogen de organische doorklikratio voor een website. Tekstadvertenties met een hoge CTR, zijn erg interessant om te gebruiken omdat al bewezen is dat ze goed scoren. Erg interessant is om ook te gaan testen wat het beste werkt. Creëer voor één advertentiegroep twee verschillende expanded text ads met een andere headline of omschrijving. Gebruik vervolgens het beste resultaat voor het optimaliseren van de titels en meta descriptions. In Google Search Console kan je eenvoudig een export maken van overzicht van pagina’s met bijbehorende CTR (doorklikratio). SDIM adviseert om eerst de pagina’s te optimaliseren met een gemiddeld lage CTR maar wel al organisch verkeer binnenhaalt. Hierdoor is het resultaat beter zichtbaar en meetbaar.

Tip 7: Maak gebruik van structured data voor Google Shopping

Maak je al wel gebruik van Google Shopping maar staat er nog geen structured data op de website. Implementeer dit dan zo snel mogelijk. Met structured data kunnen zoekmachines de data op de site beter begrijpen. Wil je precies weten wat dit precies inhoudt, lees dan dit blog over structured data.

Een Google Shopping feed wordt dagelijks opgehaald. Met structured data kan Google de meest actuele gegevens ophalen. Wanneer een artikel uitverkocht is of er vindt een prijsverandering plaats, dan wordt dit sneller opgenomen en verwerkt. Hiermee voorkom je tijdelijke afkeuringen als prijzen en voorraad. Als de meest recente prijs in de datafeed €10 is, maar de productpagina toont 9 euro, dan wordt de prijs automatisch geüpdatet naar €9 in de shopping advertentie. Dit zorgt ervoor dat advertenties niet worden afgekeurd en biedt een betere gebruikerservaring voor de bezoeker.

Bij SDIM houden we van data! Heeft u een vraag, toevoeging of opmerking over het artikel of bent u benieuwd hoe wij kunnen helpen?  Neem dan contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *