Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opE-mail marketing is hét kanaal om potentiële klanten te laten converteren of bestaande klanten opnieuw te converteren. Maar hoe zet u dit nou waardevol in voor uw bedrijf?
E-mailmarketing kun je goed inzetten om leads laten converteren of tot klant of u laat bestaande klanten nogmaals converteren. Denk bij een B2B partij bijvoorbeeld aan lead nurturing, waar u leads via e-mail adressen verzameld. Vervolgens wordt deze lead geautomatiseerd “gevoed” met de juiste informatie om ze uiteindelijk te laten converteren tot klant. Bij een webshop kan je een potentiële klant motiveren om een aankoop te doen met een onboarding flow of ondervang je “verloren” aankopen met een “abandoned cart flow”. Daarnaast kan je ook nog handmatige e-mails in bulk naar jouw e-mail bestand versturen, denk hierbij aan een nieuwsbrief.
Met e-mail marketing verhoogt u de conversies die de meeste waarde hebben voor u en zorgt u ervoor dat tevreden klanten opnieuw converteren. Door veel e-mail adressen te verzamelen, bouwt u op de lange termijn een kanaal waaruit u veel omzet genereert en daardoor veel waarde heeft voor uw bedrijf, terwijl er geen variabele mediabudgetten aan verbonden zitten. Dit betekent dat de Return on Investment (ROI) aardig kan oplopen in vergelijking met andere kanalen.
E-mail marketing is een kanaal dat je overduidelijk kan inzetten in de loyalty fase van een marketing funnel. U bereikt immers mensen waarvan u een e-mail adres hebt, als u nog geen tactiek hebt voor het verzamelen van e-mail adressen, zullen dit veelal bestaande klanten zijn. Deze e-mail adressen kan je via e-mail marketing gebruiken om deze mensen een herhaalaankoop te laten doen.
De loyalty fase is vrij duidelijk, maar e-mail marketing is een kanaal dat je ook goed kan gebruiken in de action fase. Door een tactiek op te zetten voor het verzamelen van e-mail adressen (leads), kan je er via e-mail campagnes en flows voor zorgen dat deze leads een conversie gaan uitvoeren. E-mail is dus een goede follow-up van campagnes uit de think fase van de marketing funnel en vindt daardoor zijn plaats in de action fase.
Een e-mail service provider is een tool die e-mail diensten faciliteert, zoals het beheren van je e-mail bestand, het verzenden van nieuwsbrieven of het instellen van geautomatiseerde e-mail flows. Er zijn veel ESP’s (e-mail service providers) die ingezet kunnen worden voor e-mailmarketing, een aantal van de bekende tools zijn: Mailchimp, HubSpot, Copernica of Active Campaign. Er bestaan echter veel meer tools dan de bovenstaande tools om je e-mail marketing campagnes in te beheren. Iedere tool heeft zo zijn voor- en nadelen, dus het is belangrijk dat u zorgvuldig nadenkt over welke tool het best bij uw behoeften en doelstelling past. Bij SDIM hebben wij ervaring met diverse e-mail tools.
Na het kiezen van een tool is het belangrijk dat u een tactiek opstelt om structureel e-mail adressen te verzamelen. De hoeveelheid e-mail adressen die je verzameld en hebt staan namelijk aan de basis van de kunt u e-mail marketing gebruiken voor abandoned cart flows, onboarding flows of lead nurturing flows. Daarnaast kan een nieuwsbrief ook heel interessant zijn voor uw bedrijf.
Ook geen onbelangrijk onder: data. Personaliseren en segmenteren in e-mails kan alleen met de juiste data. Ga na of er een integratie beschikbaar is met het CMS / CRM systeem dat gebruikt wordt en de ESP. Kwalitatieve, volledige en actuele data in het e-mailsysteem zal een hoop deuren openen op het gebied van e-mail segmentatie, triggers en personalisatie.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op