
AI biedt veel mogelijkheden op het gebied van fotografie. Het is een kans voor merken om snel en gemakkelijk fotocontent te creëren, zonder hier veel aan geld kwijt te zijn. Kan je daarom altijd en overal AI-fotografie inzetten? Nee, dat niet. Het is belangrijk om je bewust te zijn van het ethische aspect en de impact die het kan hebben op je merkvertrouwen. Voor commerciële bedrijven kan AI een mooie kans bieden. In sectoren waarin authenticiteit centraal staat, zoals bij NGO’s of nieuwsbedrijven, is het belangrijk om voorzichtig te zijn.
In dit blog lees je ons advies over het gebruik van AI-fotografie.
Hulp nodig met AI?
Productfotografie: een mooie kans
In de wereld van e-commerce is content erg belangrijk. Mijn collega Digital Creative en Team Lead Creatie Sanne van der Raad vertelt in haar blog over productfotografie vs. AI: “In e-commerce verkoopt een beeld meer dan woorden. Een sfeerbeeld roept gevoel op, biedt context en brengt een product tot leven, en dat alles nog voordat iemand de omschrijving heeft gelezen. Zeker online, waar je iets niet kunt vasthouden of uitproberen, bepaalt het beeld of iemand blijft hangen of verder scrollt.”
Je koopt immers pas die mooie tas, dat ene leuke paar schoenen of dat kleurrijke kleed als je een goed beeld hebt van hoe het er écht uitziet. Erg belangrijk dus voor e-com bedrijven om een gevoel over te brengen.
AI-tools, zoals de Image Generator van ChatGPT, maken het mogelijk om productfoto’s te genereren. Hierbij is het belangrijk dat je een specifieke prompt hebt en een aantal goede productfoto’s. Door AI kun je jouw producten in verschillende stijlen presenteren zonder dat je hiervoor een fotoshoot hoeft te houden. Dat bespaart tijd, geld en hierdoor kun je snel schakelen in je marketingcampagnes.
Merkvertrouwen
Is het dan voor elk merk aan te raden om foto’s te laten genereren door middel van AI? Nee, zeker niet. Merken en organisaties waarbij transparantie en authenticiteit essentieel zijn, zoals nieuwsbedrijven en NGO’s, doen er goed aan om voorzichtig te zijn met het gebruik van AI-beelden. Gegenereerde visuals van mensen, landschappen of nieuwssituaties kunnen de geloofwaardigheid ondermijnen. Zeker bij gevoelige thema’s zoals natuurrampen, oorlogen of armoede is dat een risico.
Een voorbeeld: een donatiepagina met AI-gegenereerde beelden van ‘hulpbehoevende’ kinderen kan snel als misleidend worden ervaren. Zelfs als de intentie goed is, voelen zulke beelden vaak ongemakkelijk. Het kind op de foto bestaat niet, maar wordt wel ingezet om donaties op te halen. Donateurs willen echte verhalen en echte mensen zien, geen digitale fictie. Authenticiteit is in dit geval erg belangrijk voor vertrouwen en conversie.
Bij SDIM adviseren we NGO’s daarom om te kiezen voor echte fotografie, ook al is dat duurder en tijdrovender. En in sommige gevallen logistiek een uitdaging. De menselijke connectie en geloofwaardigheid die dat oplevert, is niet te vervangen door AI.
Welke apps kun je gebruiken om foto’s te maken met AI?
Biedt AI voor jou de uitkomst? Er zijn veel tools beschikbaar voor het genereren van foto’s met AI. Dit zijn onze favorieten:
- ChatGPT met Image Generator: Maakt beelden op basis van tekstprompts, ideaal voor het creëren van variaties op bestaande productfoto’s
- Midjourney: Een krachtige tool voor het genereren van beelden, geschikt voor creatieve campagnes.
- Adobe Photoshop (met Firefly Image Model): Biedt uitgebreide AI-mogelijkheden via de functie Generative Fill. Hiermee kun je eenvoudig elementen toevoegen, verwijderen of aanpassen in foto’s. Ideaal voor wanneer je snel een aanpassing wil doen op een bestaand beeld.
Ga je AI-fotografie inzetten? Let hier dan op
Is AI-fotografie de oplossing voor jouw bedrijf of product? AI biedt veel mogelijkheden, maar het vraagt ook om een doordachte aanpak. Houd bij het genereren van je AI-fotografie rekening met de volgende punten:
- Huisstijl: Zorg ervoor dat je AI-beelden aansluiten bij de stijl van je merk en je brandbook. Denk aan kleuren, sfeer, compositie en ook je font. Het is belangrijk dat je visuele identiteit er in naar voren komt.
- Creativiteit is de basis: AI opent creatieve deuren, maar het zorgt ook voor minder creativiteit bij de persoon die het maakt. Zie AI daarom niet als vervanging van je creativiteit, maar als hulpmiddel. Denk eerst zelf goed na hoe je het voor je ziet en laat je creativiteit de vrije loop. Gebruik AI daarna in de conceptfase om jouw ideeën te testen.
- Juridische kaders: Check altijd de copyrightvoorwaarden van de tool die je gebruikt. Sommige AI-tools leveren beelden zonder duidelijke eigendomsrechten, wat risico’s kan opleveren. Vooral wanneer je AI beelden gebruikt van stocksites.
- Ethiek: Beelden van mensen kunnen lijken op bestaande personen. Dat kan gevoelig liggen. Wees dus kritisch bij gebruik van AI-gegenereerde gezichten. Zeker wanneer het gevoelige onderwerpen betreft.
Een menselijke eindredactie is een must: Drie voeten, een random geplaatst object of een patroon dat niet goed doorloopt: AI is al heel ver, maar soms mist het essentiële details. Let daarom bij de eindregie goed op. Verdeel het beeld in 6en en kijk per blok of het klopt wat er staat.
Wil je advies over hoe je AI(fotografie) het beste kunt inzetten voor jouw merk of product?
Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag.