7 mei 2025

AI Max voor Google Search Campagnes belooft Tot 27% uplift

3 minuten lezen
Google Ads Logo

Hoe verkoop je een product? Gebruik buzz termen in de benaming. Zoals: “AI” en “Machine Learning”,  maar ook superlatieven, zoals: “Ultra” en “Max”. Of, combineer het beide, zoals Google dat doet met “AI Max for Search campaigns”.  Google heeft gisteren aangekondigd dat deze optie nog deze maand in bèta wordt gelanceerd. 

Een nieuw campagnetype voor het zoeknetwerk, waarmee Google in staat is om zoekvolumes te gaan opvangen die het voorheen zou laten liggen. Het gevolg volgens Google? Een toename van 14% in het aantal conversies of de conversiewaarde met een vergelijkbaar CPA of ROAS. De perfomance toename kan zelfs oplopen tot 27% als het gaat om zoekcampagnes met alleen exact- of zinsdeel zoekwoorden. De AI-feature kan worden geactiveerd tijdens de setup van de campagne.

AI Max

Google-AI wordt op twee manieren ingezet. Aan de ene kant wordt het gebruikt om het matchen van zoekwoorden met de zoekopdrachten (zoektermen) te verbeteren. Concreet betekent dit dat er incrementeel bereik en daarmee performance kan worden gerealiseerd. Het systeem kijkt onder andere naar de ingestelde zoekwoorden, advertenties en landingspagina om te bepalen welke zoekopdrachten nog meer relevant zullen zijn om zoekopdrachten op te vangen. 

De Google-AI kan op verschillende elementen worden ingezet om de advertenties te verbeteren. Zo kan het bijvoorbeeld zelf de advertentie schrijven op basis van de inhoud van de landingspagina, bestaande advertenties en andere beschikbare assets. 

Verder kan Google ook zelf bepalen welke landingspagina wordt gebruikt afhankelijk van de zoekopdracht en de verwachte prestaties. Hierbij worden wel de RSA-pins genegeerd.

Met de AI Max for Search campaigns biedt Google gebruikers nog steeds inzichten en controle waarmee adverteerders grip houden op de prestaties:

  • Zoekterm matching: kan op advertentiegroep niveau worden aan- of uitgezet
  • Tekst optimalisatie: staat standaard aan, maar kan worden uitgezet op campagneniveau
  • Uiteindelijke URL-uitbreiding staat standaard aan, maar kan worden uitgezet op campagneniveau. RSA-pins worden standaard genegeerd als URL-expansion is aangezet
  • Geografische interesse: kan op advertentiegroepniveau worden beheerd
  • Merkinstellingen: op advertentiegroep- en campagneniveau kan worden bepaald voor welke merken advertenties moeten worden vertoond. Op campagneniveau kan alleen merkuitsluitingen worden toegepast
  • URL toevoegingen: op advertentiegroepniveau kunnen URLs worden toegevoegd welke niet door URL-uitbreidingen zijn meegenomen
  • URL uitsluitingen: op campagneniveau kan worden bepaald welke URLs niet als landingspagina’s mogen worden gebruikt
  • Synthetic zoekwoord: een nieuw ValueTrack parameter, waarmee je kan zien welk zoekwoord de advertentie heeft getriggerd
  • Rapportageupdates:
    • Het zoektermen rapportage gaat laten zien welk gedeelte van het zoekvolume door “AI Max” is gerealiseerd en specifiek of het gaat om ‘broad match’ of ‘keywordless matching’
    • Het zoekwoorden rapport laat ook zien welk gedeelte door “AI Max” wordt gerealiseerd
    • Het landingspagina rapport laat zien welke URLs door “AI Max” zijn geselecteerd als landingspagina
    • Het asset rapport: zal laten zien hoe de door “AI Max” gecreëerde assets presteren.

Ons advies is om natuurlijk te testen hoe goed AI Max for Search werkt voor jou. De ervaring leert dat niet alle campagnetypes en best-practices even goed werken voor alle adverteerders. Een reden hiervoor is dat Google niet in alle gevallen snapt wat hij precies moet doen. Dat kan gebeuren als je als adverteerder in een nichemarkt opereert. Als je besluit om een bestaande zoekcampagne te gaan upgraden naar “AI Max”, dan zullen een aantal instellingen anders worden beheerd. Advertentietekstoptimalisatie, merkinstellingen en instellingen voor broad match kunnen allemaal in “AI Max” beheerd.

Ja en nee. Een aantal onderdelen zijn an sich niet (compleet) nieuw. Zo kan Google al langer zelf advertentieteksten creëren (automatische componenten), de meest relevante landingspagina selecteren (Dynamic Search Ads) en “keywordless” targeten in search (Pmax). Wat dit nieuw maakt is dat het de nieuwste stap is van Google om in te spelen op het veranderende zoekgedrag, waarbij je wel gebruik kan maken van AI-optimalisaties van PMax, maar niet ‘verplicht’ wordt om campagnes op andere Google-netwerken (YouTube, Display etc.)
Wat deze ontwikkeling nog meer onderstreept is hoe belangrijk het zal worden om algoritmes te voeden met relevante data. Niet alleen conversiedata, maar ook de content op je website, waarmee Google kan bepalen welke zoekintenties relevant zijn om op te vangen en welke advertenties daarvoor gecreëerd moeten worden. De wisselwerking tussen SEO en SEA wordt daarmee nog belangrijker.

Google Ads Search Certified

Hulp Nodig met Search ads?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *