11 augustus 2025

Insta’s nieuwe vorm van reposten en de Friend map uitgelegd

4 minuten lezen
Creative Reels

Instagram heeft nieuwe functies uitgerold en hierover ontstaat nogal wat verwarring. Want: een Friend Map? Zorgt die functie ervoor dat al je volgers precies kunnen zien waar je bent? En wat betekent het nieuwe reposten? In dit artikel leg ik de nieuwe functies uit en vertel ik of het van toepassing kan zijn voor jouw marketingdoeleinden.

Dit zijn Insta’s nieuwste functies:

  • Reposten, te herkennen aan de twee pijltjes die om elkaar heen cirkelen. Zichtbaar na de laatste update van de app
  • Friend map, nog niet zichtbaar in alle versies. Wordt langzaam uitgerold onder gebruikers
  • Friends feed in Reels tab, wordt momenteel wereldwijd uitgerold

Het nieuwe reposten

Je kan nu content van andere accounts opnieuw delen op jouw eigen kanaal, zonder het eerst te downloaden. Dit geldt voor alle vormen content, behalve Stories. Voordeel hiervan is dat video’s niet eerst gedownload en opnieuw geüpload worden. Credits gaan dan namelijk naar de oorspronkelijke maker. De content die je repost, komt niet direct in je feed, maar op een apart tabblad, net zoals je getagde berichten. Ook komt de content in de feed van je volgers. En ja: deze functie bestond al op TikTok en Threads. Nog een extraatje: je kan een repost een korte reactie meegeven.

Wat brengt deze feature?

Deze nieuwe vorm van engagement is natuurlijk erg interessant. Als volgers jouw content met hun eigen volgers delen, net zoals je dat binnen Stories al kon, dan laat dat eigenlijk zien dat jouw content zó relevant is dat de gebruiker het wil delen met al zijn vrienden en familie. Voordeel is dat de gedeelde content niet na 24 uur verdwijnt, zoals dit wel het geval is bij Stories.

Het delen van content doen gebruikers als er iets in hen getriggerd wordt. De content raakt emotioneel en hiermee kunnen zij vrienden laten zien wat zij belangrijk of grappig vinden. Door content openbaar te delen, kunnen gebruikers eigenlijk ‘shinen’ door met een foto, quote of video te laten zien waar zij voor staan.

De welbekende Snapchat Friend Map komt naar Instagram

Op Snapchat spotte ik hem jaren geleden voor het eerst. Opeens kon ik zien waar iemand – die ik amper kende – de hele dag uithing. Eng toch? Ja, dat is het ook. Vooral over deze functie ontstond dus wat paniek. Want: staat mijn live locatie automatisch aan?

Friend Map: je live locatie uitzetten

Maar geen paniek, ik heb het uitgezocht. Deze functie staat standaard uit, zegt Meta. Je moet dus zelf toestemming geven om je locatie te delen met de mensen die je vertrouwt. Als je toestemming geeft, gaat je locatie naar volgers die jou terugvolgen of een selectieve lijst vrienden die je zelf hebt aangemaakt.

Wil je dit dubbelchecken? Wel zo handig, want op fora las ik dat niet iedereen dit gelooft. Zo check je het:

  1. Klik op chat/DM’s binnen Instagram
  2. Klik op de wereldbol (als je de wereldbol nog niet ziet, dan is deze functie nog niet beschikbaar voor jou)
  3. Klik op het tandwieltje en stel daar de gewenste instelling in

Handig om te weten, vooral als je deze instellingen wil nalopen met je kinderen.

Wat brengt deze feature?

De Friend Map kan selectief gebruikt worden om met enkele vrienden te delen waar je bent, of je bekijkt content met een locatie tag. Handig als je spontaan een leuk restaurant zoekt. Het is dus interessant voor je marketing om een locatie mee te geven aan de content.

Zie hieronder de nieuwe Friend Map binnen Instagram.

Bron: Meta

Ik zie al maandenlang Reels die vrienden hebben geliket. Leuk om te zien dat meerdere van mijn vrienden ook moeten lachen om een B&B Vol Liefde meme. Hierdoor deel ik ook minder, want ik ga niet delen wat ze al hebben gezien. Ook valt het mij op dat ik meer content zie die mijn broer ook heeft geliket, net nadat ik hem een video heb doorgestuurd. Instagram probeert de app hiermee dus meer social te maken.

De functie die ik nog niet kan zien is de onderstaande. Je ziet een apart tabblad binnen Reels, gevuld met content die jouw vrienden leuk vinden.

Bron: Meta

Wat brengt deze feature?

Ook deze feature maakt extra duidelijk dat betrokkenheid belangrijk is. Op LinkedIn is het al jaren zo dat mijn netwerk content te zien krijgt die ik markeer als interessant. Op Instagram wordt dit niet anders. Door te liken of reageren, deel je eigenlijk ook. Maak content dus like en deelbaar voor je volgers en leef je in: waarom zouden zij deze content grappig, ontroerend of informatief vinden? Kun je geen antwoord bedenken op die vraag: dan moet je terug naar de tekentafel om in kaart te brengen welke informatie jouw doelgroep zoekt. Heb je daar hulp bij nodig? Neem gerust contact met ons op!

Meta Business Partner

social strategie herzien?

Contact

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *