Analyseer uw campagneprestaties

2 nieuwe functies binnen Google Ads om meer inzicht in uw campagneprestaties te krijgen

Google heeft in de afgelopen weken twee nieuwe features uitgerold. Het gaat hierbij om “verklaringen” en “belangrijke signalen. Deze nieuwe functies verlenen u meer inzicht in de sturing van uw automatische biedstrategieën en campagneprestaties over twee verschillende periodes.

HomeBerichten2 nieuwe functies binnen Google Ads om meer inzicht in uw campagneprestaties te krijgen
Geplaatst 30 januari 2020 - Geschreven door: Mike Karregat

1. Wat zijn verklaringen binnen Google Ads?

Google verklaringen (momenteel nog in bèta) bieden u duidelijke inzichten in grote fluctuaties in de prestaties van uw Google Ads campagnes en advertentiegroepen binnen het zoeknetwerk. Door te klikken op de kleine pop-up onder de statistiek, kunt u bekijken wat de verklaring is voor de wijziging in de prestatie. Deze vergelijkingen kunnen alleen geraadpleegd worden wanneer er een data-vergelijking tussen twee periodes gedaan wordt binnen Google Ads. 

Google Ads - verklaringen - voorbeeld

Voorbeeld van verklaringen binnen Google Ads

Wat zijn de voordelen van verklaringen binnen Google Ads?

Deze nieuwe feature bevindt zich momenteel nog in de bètafase, waardoor deze optie nog niet binnen alle Google Ads accounts zichtbaar zal zijn. Hieronder staan de voordelen van verklaringen binnen uw Google Ads campagnes uitgelicht:

  1. Snellere analyse door tijdbesparing: binnen een paar klikken ziet u waarom uw accountprestaties zijn gewijzigd; 
  2. Alles op één plek: u krijgt binnen één centrale omgeving (de Google Ads interface) een duidelijk beeld voorgeschoteld van – indien beschikbaar – grote veranderingen in prestaties over twee periodes. Hiervoor hoeft u geen diepgaande analyses in externe tools meer te maken;
  3. Precisie: u krijgt een gedetailleerde en uitgebreide weergave, zodat u eerder mogelijke redenen voor wijzigingen in de prestaties kunt bepalen.
Google Ads - verklaringen

Stappenplan voor raadplegen van verklaringen

 

2. Wat zijn belangrijke signalen en wat kunt u met deze inzichten?

Het is natuurlijk al een aantal jaren mogelijk om uw mediabudget door Google op bepaalde (online) bedrijfsdoelstellingen te laten sturen. Bij het implementeren van een automatische biedstrategie kan Google kan het stukje biedingsoptimalisatie uit handen nemen. Bij deze “slimme” biedstrategieën van Google wordt machine learning toegepast, om zo bij elke veiling het aantal conversies of de conversiewaarde te optimaliseren.

Sinds de lancering van deze feature “slim bieden binnen Google Ads is het voor online marketeers echter niet direct inzichtelijk geweest hoe het algoritme achter de biedstrategieën het budget stuurde. Daarnaast was het een grijs gebied op welke factoren en signalen zo’n automatische biedstrategie optimaliseerde. De nieuwe feature ‘belangrijke signalen’ zal aan deze onduidelijkheid een einde moeten maken.

De belangrijkste signalen waarop de automatische biedstrategie optimaliseerde, kunt u vinden in het biedstrategie rapport. Met behulp van het rapport kunt u makkelijk inzien welke factoren en optimalisaties tot betere prestaties hebben geleid.

Belangrijke signalen bevatten vaak de volgende aspecten. Let op: de signalen zijn niet beperkt tot de hieronder genoemde punten.

  • apparaattype;
  • locatie;
  • dag van de week;
  • tijdstip van de dag;
  • zoekwoorden.

Deze en andere signalen worden voor de biedstrategie gebruikt om automatisch de campagneprestaties te optimaliseren voor bezoekers waarvan de kans groter of kleiner is dat ze een conversie genereren.

Google Ads - belangrijke signalen

Voorbeeld belangrijke signalen binnen Google Ads

 

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op