3 verklaringen voor de grote groei van zoekmachine Bing

In het kader van kennisdeling en educatie schrijft DDMA commissie Search, waar SDIM lid van is, over inhoudelijke online marketingontwikkelingen op het gebied van search en vindbaarheid. Dit keer een artikel over over de opkomst van Bing binnen het zoekmachinelandschap.

Google bleef niet geheel verrassend in 2016 de grootste speler onder de zoekmachines. Desondanks wordt Bing een serieuze concurrent: het groeiende marktaandeel van de zoekmachine wijst erop dat velen toch op zoek gaan naar alternatieven. Met de groei van Bing als zoekmachine voor de consument, worden de advertentiemogelijkheden ook voor de marketeer interessanter. We blikken terug op de grootste oorzaken van deze groei, de vernieuwde advertentiemogelijkheden en onze verwachtingen voor Bing in 2017.

3. verklaringen voor de groei van Bing

1. Windows 10

De komst van Windows 10 heeft voor een flinke groei gezorgd in het aantal gebruikers van de zoekmachine. Alle gebruikers van Windows 7 en recentere versies kregen de mogelijkheid om Windows 10 gratis te installeren. In deze nieuwe versie zit de Bing search bar automatisch geïmplementeerd, waardoor mensen proactief Google moeten installeren als ze deze willen gebruiken.

2. Samenwerking met Yahoo

In 2009 sloegen Microsoft en Yahoo de handen al ineen om de concurrentie met Google aan te gaan. Sindsdien worden de zoekresultaten in Yahoo voorzien door Bing. Op 16 april kondigde Bing en Yahoo een vernieuwde vorm van samenwerking aan. Afgesproken werd dat Yahoo 51 procent van alle zoekopdrachten op desktop dient te bedienen met Bing Ads. Hiermee vergroot Bing het bereik van haar advertenties. De adverteerder moet wel bewust zijn van het feit dat advertenties mogelijk ook zichtbaar zijn voor Yahoo-gebruikers.

Lees verder op Frankwatching.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *