7 uitdagingen van SEO advies tot implementatie

Als website eigenaar of online marketeer ziet u maar wat graag de organische cijfers van uw website groeien. Hoewel hiervoor vaak een specialist wordt ingeschakeld, komt het in de praktijk nog regelmatig voor dat SEO aanbevelingen niet geïmplementeerd worden. “Zonde” hoor ik u denken, en dat is het natuurlijk ook! In dit blog leggen we uit welke uitdagingen SEO specialisten zoal tegenkomen van advies tot implementatie én hoe ze u hierbij kunnen ondersteunen.

1. Ontbreken van SEO kennis binnen de organisatie

Bij veel bedrijven die bij SDIM aankloppen ontbreekt het in huis aan specialistische kennis van SEO. Niet verrassend, want dat is immers waarbij ze de hulp van een specialist kunnen gebruiken. Wellicht geldt dit ook voor uw bedrijf. Als dit het geval is, dan is het niet meteen helder wat er bij SEO komt kijken, laat staan wat het belang ervan is. Twee belangrijke factoren die bepalen of u er budget voor wil reserveren en die tevens bepalen of de geleverde adviezen omgezet worden tot actiepunten.

Het is dan ook essentieel dat een SEO specialist duidelijk uitlegt wat SEO precies inhoudt en welke stappen er ondernomen moeten worden voor een betere organische vindbaarheid.
Maar nog belangrijker is: dat er wordt benadrukt welk doel iedere stap dient.

Behalve het bijbrengen van kennis, is het daarnaast minstens net zo belangrijk voor een SEO specialist om u te enthousiasmeren voor ons vakgebied. Bijvoorbeeld door middel van interessante SEO trainingen. Dat zorgt ervoor dat niet alleen het kennisniveau, maar ook het bewustzijn over het belang van SEO sterk toeneemt. Uiteindelijk is dit cruciaal voor het resultaat. Bovendien krijgt SEO dan echt de kans om te switchen van ondergeschoven kindje naar het paradepaardje binnen de bedrijfsvoering.

seo kennis bijbrengen binnen de organisatie

2. Onzekerheid over het rendement van SEO

In tegenstelling tot bijvoorbeeld SEA (zoekmachine adverteren), valt aan SEO minder snel te herleiden wat het resultaat is van de inspanningen die er mee gemoeid zijn. Bij SEO komt dan ook een bepaalde onzekerheid kijken wanneer men het heeft over het kosten baten plaatje. Bij de budgetverdeling binnen een bedrijf kan dit een rol spelen in het wel of niet implementeren van bepaalde aanbevelingen.

Een sleutelrol die een SEO specialist heeft is die van ‘verwachtingsmanager’. Er kan dan ook niet vaak genoeg benadrukt worden dat SEO een lange-termijn strategie is. Het levert uw website niet alleen meer kwalitatief organisch verkeer op, maar draagt tevens bij aan uw naamsbekendheid. Iets wat ook vaak over het hoofd gezien wordt, is dat SEO zorgt voor relevante en goede content op een website. Wat ten goede komt aan al het verkeer op uw website én de kans op conversie vergroot. Bovendien verbetert het de kwaliteitsscore van uw Google Ads campagne.

kosten baten van seo

3. Slechte SEO ervaringen met voorgaande bureaus of specialisten

Iets wat regelmatig voorkomt is dat er in het verleden een negatieve SEO ervaring is geweest. Dit kleurt op voorhand al de kijk op SEO. Zo kan het zijn dat u een keer gouden bergen zijn beloofd, maar dat dit niet is waargemaakt. Ook kan het zijn dat investeringen in het verleden zelfs hebben gezorgd voor een daling in organisch verkeer.

Wanneer zo’n situatie zich voordoet, dan staat de nieuwe SEO specialist als het ware al 1-0 achter. Er heerst dan een zekere mate van scepsis die u huiverig kan maken om nieuwe adviezen op te volgen. Het is dan ook belangrijk om hier als SEO specialist goed van op de hoogte te zijn en uw vertrouwen in dat geval terug te winnen. Een eerste stap hierin is met u om de tafel gaan en bespreken wat in het verleden wel of niet voor u heeft gewerkt.

Goed gesprek over uw SEO ervaring tot nu toe

4. Bureaucratie stagneert voortgang

Maakt u onderdeel uit van het online team binnen een grote organisatie? Dan weet u dat er behoorlijk wat nodig is voordat bepaalde adviezen er doorheen komen. Vaak gaan hier heel wat mails, telefoontjes en vergaderingen aan vooraf en moet het voorstel eerst door iemand hogerop goedgekeurd worden.

Dat kan best frustrerend zijn, want in het online speelveld wilt u snel handelen om de competitie voor te zijn. Bovendien is het voor u als tussenpersoon ook niet altijd even makkelijk om bepaalde SEO adviezen geïmplementeerd te krijgen. Bijvoorbeeld wanneer u iemand hogerop tekst en uitleg moet geven over het nut van bepaalde technische optimalisaties. Maar ook als de organisatie nog extra overtuigd moeten worden om budget vrij te maken voor de SEO plannen in het nieuwe jaar. In dat geval is het zeer waardevol als u uw SEO specialist laat aansluiten.

bureaucratie binnen bedrijf stagneert voortgang

5. Gebrek aan capaciteit om aanbevelingen op te volgen

Misschien wel een van de meest voorkomende redenen dat SEO aanbevelingen niet worden geïmplementeerd is een gebrek aan capaciteit binnen het bedrijf. Wellicht herkent u deze situatie wel: een mailbox vol met waardevolle adviezen en actiepunten, maar geen extra handjes om deze op te pakken.

Het loont om vooraf aan een samenwerking goed na te denken over de haalbaarheid van bepaalde werkzaamheden. Als er binnen een bedrijf geen team aan content creators is, laat staan budget om dit uit te besteden, dan is een uitgebreid zoektermenonderzoek inclusief een contentplan niet de beste investering.

Door vanaf het begin in kaart te brengen met welke riemen er wordt geroeid, kunnen SEO inspanningen echt het verschil maken. Bij een gebrek aan capaciteit betekent dit regelmatig: quick wins doorvoeren, maar ook hands-on en gefaseerd werken. Bovendien kunt u bepaalde werkzaamheden ook voor u uit handen laten nemen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van SEO content, maar ook het benaderen van relevante linkpartners om uw autoriteit te verhogen.

beperkte capaciteit binnen bedrijf

6. Aandacht voor SEO verzwakt met de tijd

Als het druk is binnen het bedrijf, er beperkte capaciteit is, of de prioriteiten elders liggen, kan dit ervoor zorgen dat de aandacht voor SEO verzwakt. Hierdoor blijven SEO adviezen soms dus (onbedoeld) lang op de plank liggen. Het behoeft geen uitleg dat dit natuurlijk hartstikke zonde is.

De rol van SEO specialist hierin betekent dan ook: regelmatig bellen, mailen en vragen wat de status is. Daarnaast is het van belang om u eraan te herinneren dat de resultaten voor het grootste deel bepaald worden door de moeite en tijd die erin wordt gestopt. SEO is een continu proces. Vergelijk het met een plant die regelmatig water nodig heeft. Bij een gebrek aan aandacht, verwelkt hij. Terwijl hij met consistente aandacht de kans krijgt uit te groeien tot iets moois, waar u de vruchten van plukt!

laat je organische resultaten groeien door aandacht

7. Samenwerking met webdeveloper

SEO berust op drie pijlers: content, autoriteit en techniek. Op deze laatste pijler, techniek, heeft u als website eigenaar of online marketeer meestal de minste grip. SEO technische optimalisaties houden namelijk altijd in dat er dingen aangepast moeten worden aan de website. In de meeste gevallen moet hiervoor worden aangeklopt bij de webdevelopment partij, wat in de praktijk niet altijd soepeltjes verloopt. Zo kan het zijn dat uw relatie met uw webdeveloper in het algemeen moeizaam is, dat de communicatie niet vlekkeloos verloopt door een gebrek aan technische kennis aan uw kant, of dat de webdeveloper het belang van SEO nog niet inziet. Allemaal dingen die in de weg kunnen staan van technische optimalisatie.

Voor de SEO specialist is het niet alleen de samenwerking met uw bedrijf die telt, maar ook de relatie met de webdeveloper. Om technische optimalisaties te doen laten slagen is goede communicatie tussen alle drie de partijen namelijk cruciaal. De SEO specialist draagt hier bijvoorbeeld aan bij door een toelichting te geven op technische scans en uit te leggen waarom technische aanpassingen zin hebben. Daarnaast is het prettig voor u als er bij technisch, inhoudelijke zaken direct met uw webdeveloper wordt geschakeld.

samenwerking tussen seo specialist webdeveloper en bedrijf

Meer weten?

Zoals u leest zijn er hordes denkbaar op de weg van advies naar implementatie, maar bij SDIM helpen we graag om bepaalde obstakels weg te nemen. Waarom? Omdat we gebrand zijn op goede resultaten én een fijne samenwerking. Benieuwd wat wij voor uw onderneming kunnen betekenen? Neem dan contact op met de specialisten van SDIM en kom eens langs voor een kop koffie. Wij voorzien u graag van vrijblijvend advies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *