Adblockers vs advertising. Wie gaat de oorlog winnen?

Internetuitgevers en online adverteerders kijken met argusogen naar het toenemende gebruik van adblockers. In Nederland alleen al is het gebruik van adblockers in twee jaar tijd verdubbeld. Dit jaar werden er 2,2 miljoen desktopbezoekers geteld die gebruik maken van een adblock-tool en deze trend lijkt zich voorlopig door te zetten. Wat zijn de gevolgen hiervan voor de adverteerder?

Wat zijn adblockers nu precies?

Voor degene die de afgelopen weken geen krant, nieuwsbrief of weblog heeft geopend geef ik eerst nog even een korte uitleg over adblockers. Door het installeren van adblocking software worden online (pop-up) advertenties niet meer getoond en wordt de privacy van de internetgebruiker beter beschermd. Het downloaden van adblocking software is niet nieuw. Op een desktop kan men het al heel lang downloaden. Maar met de komst van iOS 9 worden nu ook adblock apps toegelaten in de App Store. En daar is de markt wel van geschrokken. Want mobiel adverteren staat nog in de kinderschoenen, maar door het blokkeren van advertenties op mobiele devices wordt al heel snel voor een nieuwe wending gezorgd.

Game over?

Het spel tussen adblocker-ontwikkelaars en adverteerders is volop aan de gang. De ontwikkelaars riepen stellig dat zij de consument wilden helpen aan een advertentievrij internet. Twee weken later komen ze daar al op terug. Zo wil bijvoorbeeld de populaire iOS adblocker app Crystal adverteerders de mogelijkheid geven om in ruil voor een leuke factuur bepaalde advertenties toch zichtbaar maken. Deze app-ontwikkelaars brengen het overigens anders en zeggen dat zij door het toelaten van bepaalde advertenties adverteerders tegemoet komen en hen niet volledig verbannen van het podium. Maar die macht van verbannen hebben ze dus wel…

Maar met geld alleen komen adverteerders nog steeds niet ver. De advertenties moeten namelijk wel aan bepaalde criteria voldoen. ‘Acceptabele’ advertenties worden eerst beoordeeld voor zij worden toegelaten. U moet hierbij denken aan eisen als:

  • Statische (tekst)advertenties;
  • Geen pop-up advertenties;
  • Advertenties mogen de natuurlijke leesstroom niet in de weg staan;
  • Advertenties moeten zichtbaar gelabeld zijn als advertentietekst;
  • Hyperlinks mogen niet misleidend zijn (inhoud & positionering)

Toekomstperspectief adblockers

Dat adblockers langzamerhand een grotere rol gaan spelen in de wijze waarop het internet uiteindelijk gebruikt wordt is duidelijk. De vraag is nu vooral wat het effect is het online advertising landschap. Worden Google resultaten per definitie beter zonder advertenties? Wat zullen grote websites die hun content gratis aanbieden gaan doen? Tonen zij hun content nog aan gebruikers met een adblocker? Tot nu toe zijn de meningen in de markt nog verdeeld en veel adverteerders zijn zoekende.

Zo laat de Britse krant The Guardian bijvoorbeeld een melding op een homepage zien, door de adblocker software heen, waarin ze internetgebruikers vragen om de krant dan op een andere manier financieel te ondersteunen. Bijvoorbeeld door het afsluiten van een betaald lidmaatschap.

Native advertising

Zullen adblockers het einde van online advertising inluiden? Ik ben van mening van niet. Ja, het zal een zekere invloed hebben. Maar ook aan de adverteerderskant wordt niet stilgezeten. De vraag is of het een strijd wordt tussen adverteerders enerzijds en adblocker ontwikkelaars anderzijds, of dat ze verstandig zijn en de handen ineenslaan.

Google topman Sridhar Ramaswamy reageerde gister voor het eerst over de adblocker ontwikkelingen: “We moeten, met de hele sector, erkennen dat dit iets is waar we aan moeten werken. We moeten samenwerken om met een definitie te komen van wat een acceptabele advertentie is en wat een acceptabel advertentieprogramma is”, aldus Ramaswamy.

Ik deel de mening van Ramaswamy volledig. Ook ik bekijk het liever van de positieve kant. Adblockers kunnen adverteerders ook nieuwe kansen bieden. Advertenties die door een adblocker worden geaccepteerd moeten immers wel van goede kwaliteit zijn. Hierdoor zal de waste van online advertenties een stuk minder worden. Ook is het bekend dat gesponsorde artikelen doorgaans door adblockers worden genegeerd, waardoor Native Advertising steeds interessanter wordt.

Vraag of opmerking over adblockers?

Bij SDIM houden wij de ontwikkelingen van adblockers nauwlettend in de gaten. Heeft u een vraag of opmerking over adblockers en over de gevolgen hiervan voor uw online campagnes? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *