Adverteren op Instagram nu ook in Nederland

Nederlandse Instagram gebruikers hebben iets langer dan de rest van de wereld mogen genieten van een advertentie-vrije omgeving, maar dat is vanaf nu verleden tijd. Want Instagram heeft nu ook in Nederland haar deuren geopend voor adverteerders. En deze nieuwe vorm van adverteren biedt heel veel potentie voor nieuwe, interessante marketingcampagnes.

Instagram in Nederland

In totaal heeft Instagram in Nederland ruim 1,8 miljoen gebruikers waarvan 722.000 dagelijks actief. Toen Facebook Instagram in 2013 overnam, zijn ze direct gestart met het testen van advertenties in Amerika. Grote bedrijven zoals Adidas, Ben & Jerry’s, Levi’s, Paypal en Lexus kregen de kans om te experimenteren met de nieuwe advertentieruimtes en dit bleek een groot succes. De advertentieservice is inmiddels mogelijk gemaakt voor bedrijven ‘van ieder formaat’.

Aangezien Instagram onderdeel is van Facebook kunnen adverteerders gebruik maken van de targetingmogelijkheden van Facebook. Dit betekent dat het onder andere mogelijk is om websitebezoekers te targeten en uitgebreide demografische- en behavior-targeting mee te nemen in de doelgroepsegmentatie.

Een Instagram campagne opzetten doet u zo

Het opzetten van een Instagram-campagne doet u via de Power Editor van Facebook en via Facebook Marketing Partners. De setup verloopt in principe exact gelijk als de setup van een Facebookcampagne: waar je voorheen kon kiezen uit de placements Newsfeed Desktop, Mobile Newsfeed, Right Hand Column ads en Audience Network voor Facebookadvertenties, is daar vanaf nu een placement ‘Instagram’ bijgekomen, waarna je nog de keuze hebt voor iOS- of Android-gebruikers.

Instagram advertenties types

Na het selecteren van de doelgroep kunt u vervolgens kiezen uit vier verschillende advertentietypes en drie verschillende doelstellingen: website clicks, mobile app installs en video views. Ik som de vier advertentiemogelijkheden even voor u op:

  1. Gesponsorde foto’s
    Dit zijn advertenties die eruit zien als een reguliere foto die op Instagram geplaatst zou kunnen zijn. Dat het om een advertentie gaat wordt rechtsboven duidelijk gemaakt door de vermelding ‘Gesponsordinstagram-adv-1
  2. Video’s
    Deze advertentievorm biedt u als adverteerder de mogelijkheid om een video te tonen van maximaal 15 seconden. Naar verwachting zal het binnenkort ook mogelijk worden om video’s van 30 seconden te tonen.
instagram-adv-2
  1. Carrousel ads
    Deze advertenties moeten de adverteerders meer flexibiliteit geven, het geeft Instagramgebruikers de kans om links en rechts te swipen zodat er meer informatie kan worden vergaard over bepaalde gesponsorde diensten of producten.
instagram-adv-3
  1. Link ads
    Link ads zijn foto’s met daaronder een call-to-action-knop. Zodra een Instagramgebruiker hierop klikt wordt deze persoon direct naar uw website of naar de app-store gestuurd.instagram-adv-4

De eerste resultaten

Omdat het adverteren in Nederland nog maar zo kort live staat, zijn er nog weinig resultaten bekend. Wel kwam ik deze interessante blogpost op MarketingFacts tegen waarin enkele internationale resultaten worden toegelicht. Zodra wij bij SDIM de eerste resultaten van onze Instagram campagnes bekend kunnen maken leest u dat natuurlijk meteen op onze blog.

Hulp nodig?

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van adverteren op Instagram of mocht u hulp of advies kunnen gebruiken bij het opzetten van een social media campagne, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag op weg.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *