AdWords made easy: Conversiemeting

Een serie handige tips voor de minder gevorderde AdWords gebruiker. Met deze keer: de conversiemeting.

Een AdWords campagne goed opzetten is vandaag de dag een hele wetenschap geworden. Een bestaande campagne verbeteren ook. Toch kun je, heel easy, met een paar simpele ingrepen zelf je eigen AdWords campagne een stukje optimaliseren. Geert de Groot, AdWords Expert bij SDIM, geeft in korte interviews enkele praktische tips.

Geert, wat valt er in het algemeen aan te merken op Google AdWords Campagnes en hoe kan een ondernemer vrij easy zijn campagne verbeteren?

‘Wat regelmatig misgaat is de conversiemeting. AdWords adverteerders vergeten vaak wat het doel van de campagne is. Een doel is bijvoorbeeld een aankoop, een ingevuld contactformulier of de weergave van een bepaalde pagina. Dit moet je meetbaar maken.’

Waarom is dat zo belangrijk?

‘Omdat hij dan zijn campagne rendabel kan maken én houden! Een ondernemer moet zich voorafgaand aan een AdWords campagne afvragen hoeveel hij/zij maximaal aan een doel wil uitgeven. Via AdWords kan hij precies zien hoeveel dat in werkelijkheid is. Daarna past hij de biedingen hierop aan.

Kun je meer dan alleen aantallen conversies meten

Ja, het is mogelijk om ook de behaalde omzet op de gemeten aantallen verkopen meten. Daarvoor is meestal wel wat hulp van een bureau als SDIM en/of de webbouwer nodig.

Meet een systeem altijd alles en correct?

Nou, het klopt meestal wel aardig,echter het blijft webanalytics en geen bestelsysteem. AdWords metingen moet je toch voornamelijk gebruiken om bijvoorbeeld zoektermen tegen elkaar af te zetten. Welke doet het beter dan welke andere, dat soort antwoorden op vragen. Volledig vertrouwen om de absolute getallen blijft gevaarlijk.

Hoe bedoel je dat precies, kun je een voorbeeld geven?

Stel dat de conversie meting helemaal goed staat ingericht. Een bezoeker maakt een bestelling en klikt op verzenden. Daarna verlaat hij/zij de website voordat de meetcode is ingeladen. Dan heb je wel een bestelling die niet wordt gemeten. Zal niet vaak gebeuren maar het kan wel.

Nog meer problemen?

Jazeker. Het wordt pas echt complex als je data van verschillende meetsystemen door elkaar gaat gebruiken. Het kan namelijk heel goed zijn dat een bezoeker zowel op een emailing, als op een Google campagne hebben geklikt en dat het email meetsysteem een verkoop geristreert op de emailing en AdWords tegelijkertijd ook op de AdWords.

  • Twee systemen
  • Twee verkopen gemeten
  • Slechts 1 verkoop geweest
  • Gevaarlijk!
Is er geen oplossing?
Ook die is er, maar dat is allemaal nog wel vrij nieuw en kan complex lijken. Het heet conversieattributie en meetsystemen als Google Analytics, maar ook andere, worden er steeds beter in. Je kunt een conversie er mee toeschrijven aan meerdere bronnen.

Hoe kun je conversiemeting instellen?

‘Google geeft je gratis de mogelijkheid een conversiemeting op je website te implementeren, zodat je aan de hand van de data en de resultaten actie kunt ondernemen om een rendabele campagne te draaien. Heel easy toch?’

[Interview door Kim van Dongen. SEO tekstschrijver en eindredacteur SDIM]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *