AdWords multi-device conversies

Enkele maanden geleden was Google al bezig met het testen van AdWords multi-device conversie tracking. Deze statistieken waren toen enkel inzichtelijk voor de grotere accounts, maar dit is nu niet meer het geval. Deze statistieken werden de afgelopen weken/maand stapsgewijs uitgerold voor alle AdWords adverteerders.

Wat is AdWords multi-device tracking nu eigenlijk?

Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone, tablet of een desktop. Vaak  beschikken ze dan ook nog eens over een combinatie van deze apparaten. Het komt er dus op neer dat gebruikers dagelijks verschillende apparaten gebruiken voor internet.

Wat is AdWords multi-device tracking? Als een persoon s ’avonds op zijn mobiel zoekt naar ‘AdWords campagne uitbesteden’. Vervolgens klikt  hij op de SDIM AdWords advertentie, maar deze persoon vult  niet direct het contactformulier in. De volgende dag gaat hij s’morgens direct via zijn desktop naar de SDIM-website en neemt contact op via het contactformulier. Dit is een duidelijk voorbeeld van een multi-device AdWords conversie.

De AdWords click zou normaal gesproken wel gemeten worden in AdWords als een mobile AdWords click. In dit geval zou de daadwerkelijke conversie niet aan AdWords worden toegekend, want Google kon de link niet leggen dat dit om dezelfde gebruiker ging. Nu met het gebruik van ‘Geschatte AdWords Conversies’ kan deze data wel inzichtelijk worden.

Wat is het nut van ‘geschatte AdWords conversies’?

Via de nieuwe kolom ‘geschatte AdWords conversie’ kunt u inzichtelijk krijgen wat de totaal aantal conversies zijn inclusief de ‘gemiste’ conversies die via verschillende browsers en/of apparaten plaatsvinden. U krijgt dus beter inzicht wat het totale rendement van uw campagne is, maar ook wat de mobiele advertenties aan conversiewaarde realiseren. Zo kunt u beter beoordelen wat het rendement van uw AdWords campagne is en indien nodig uw biedingen hier op aanpassen.

Voorwaarden voor AdWords multi-device conversies

  • Logisch, maar natuurlijk moet AdWords conversie tracking ingeschakeld zijn.
  • Google geeft aan dat er dagelijks minimaal 50 bijgehouden conversies geregistreerd moeten zijn in het AdWords account. Wanneer dit niet het geval is, dan zie je in de kolom ‘Totaal Geschatte Conversies’ enkel de veel-per-klik conversiedata terug.

Hoe doet Google dit nou?

Google weet een hoop! Misschien is het u de afgelopen tijd al opgevallen, maar vanuit 1 account kunt u steeds makkelijker gebruikmaken van allerlei verschillende diensten. (Youtube, Gmail, AdWords, Google+). Mensen zijn dus steeds vaker ingelogd in 1 account op verschillende diensten waardoor Google inzicht krijgt in het surfgedrag over verschillende apparaten en/of browsers. Aan de hand van al deze data kan Google vervolgens een nauwkeurige schatting maken van de eventuele gemiste conversiedata.

Klik op onderstaande afbeelding voor een voorbeeld van de ‘geschatte conversies’ kolom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *