Alles wat u moet weten over YouTube for non-profits

HomeBerichtenAlles wat u moet weten over YouTube for non-profits
Geplaatst 29 mei 2018 - Geschreven door: Chloë Fonville

Google biedt naast haar Google Ad Grants programma ook een non-profitprogramma voor YouTube. Met dit programma hebben non-profit organisaties toegang tot unieke YouTube-functies. Wilt u weten wat de vereisten zijn? Hoe u zich kunt aanmelden? En wat de unieke YouTube-functies zijn? Als partner van Techsoup geven wij u hieronder alle informatie.

Non-profitprogramma YouTube

Als, goedgekeurde, non-profit organisatie kunt u gebruik maken van het non-profitprogramma van YouTube. YouTube kan interessant zijn voor uw organisatie om de betrokkenheid van vrijwilligers en donateurs te versterken. Het is een goede manier om, kosteloos, uw boodschap te verspreiden aan een internationaal publiek.

Sinds de start van het non-profitprogramma van YouTube zijn er al 4,6 biljoen vertoningen gegenereerd door video’s van non-profit organisaties. Op dit moment maken 24.000 non-profit organisaties wereldwijd gebruik van het programma.

Vereisten non-profitprogramma YouTube

Om deel te nemen aan het non-profitprogramma voor YouTube in Nederland moet u aan één van de volgende voorwaarde voldoen;

  • Uw organisatie is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) of een Sociaal Belang Behartigende Instelling (SBBI’s) welke is vrijgesteld van belasting.
  • Uw organisatie is een stichting of vereniging die activiteiten uitvoert voor het algemeen nut
  • Uw organisatie is een kerk of andere religieuze organisatie

Daarnaast dient uw organisatie geregistreerd te zijn bij TechSoup Nederland.

Aanmelden non-profitprogramma YouTube

Heeft u zich geregistreerd bij TechSoup? Beschikt u over een TechSoup-validatietoken? Komt u in aanmerking voor het Google voor non-profit programma? Dan kunt u zich aanmelden. Gebruik het volgende aanvraagformulier. Uw aanvraag wordt binnen tien werkdagen beoordeeld. Als uw aanvraag is goedgekeurd kunt u aan de slag met het aanmaken van een YouTube account. Hier ontvangt u de extra functies voor non-profit organisaties.

Functies binnen YouTube voor Non-Profit organisaties

Als non-profit organisatie binnen het non-profitprogramma van YouTube heeft u toegang tot YouTube functies waarmee u vrijwilligers en donateurs optimaal kunt bereiken. Zo kunt u gebruik maken van overlays met een call-to-action en linkkaarten.

Het inzetten van een overlay is een manier waarop u gebruikers naar uw website kunt leiden. De overlay wordt direct weergegeven zodra de video begint. Bij een klik op de overlay wordt de gebruiker naar uw opgegeven externe URL geleid. Binnen de overlay kunt u een afbeelding en een call-to-action verwerken. Zoals in onderstaande afbeelding te zien is wordt de overlay in de linkeronderhoek van de video weergegeven, na een paar seconden wordt de overlay verkleind tot een thumbnail. De overlay functie is ook beschikbaar voor profit organisaties.

Een linkkaart is een andere manier waarop u websitebezoeken kunt stimuleren. Het verschil met de overlay is de plek en vormgeving van de link. Daarnaast kunt u bij een linkkaart zelf bepalen op welke seconde van de video deze in beeld verschijnt, hieronder een voorbeeld van een linkkaart. Als de gebruiker klikt op deze kaart wordt hij rechtstreeks naar een externe URL geleid. Een voorwaarde voor het gebruik van deze kaarten is een koppeling van uw YouTube kanaal aan uw website.  

De linkkaarten zijn functies welke ook beschikbaar zijn voor profitorganisaties indien ze partner zijn van YouTube. Een profitorganisatie komt pas in aanmerking voor deelname aan het YouTube-partnerprogramma als het YouTube kanaal 1000 abonnees heeft en in de afgelopen twaalf maanden 4000 uur is bekeken. Daarnaast moet de gebruiker “Inkomsten genereren” inschakelen en een AdSense account aanmaken. Deze vereisten is voor organisaties binnen het YouTube for non-profitprogramma niet van toepassing, zij kunnen vrij gebruik maken van de linkkaarten.

Naast linkkaarten kunt u, net als elke organisatie, gebruik maken van kanaalkaarten en poll-kaarten. Kanaalkaarten linken naar een ander kanaal en een poll-kaart geeft u de mogelijkheid kijkers te laten stemmen op een poll.

Een unieke functie welke niet beschikbaar is voor profitorganisaties zijn donatiekaarten. Gebruikers kunnen via deze kaarten direct doneren aan een non-profitorganisatie. Deze functie is helaas alleen nog maar beschikbaar in VS. Daarnaast mag u als non-profitorganisatie binnen het non-profit programma van YouTube gebruik maken van de YouTube Space-studio in Los Angeles of New York om video’s op te nemen en te bewerken.

Aan de slag!

Wilt u ook gebruik maken van de voordelen van het YouTube for Non-profitprogramma en alles halen uit het Youtube kanaal van uw non-profit organisatie? Online marketingbureau SDIM heeft jarenlange ervaring met het, specifiek voor non-profit organisaties, opzetten en optimaliseren van online marketingkanalen als Youtube, Google Grants, Google Ads en de verschillende social media kanalenWij helpen u graag met al uw vragen.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *