Assortimentrapport beschikbaar in Google Merchant Center

Tijdens een door Google georganiseerde ‘Advanced Shopping & Mobile’ cursus presenteerde ’s werelds grootste zoekmachine een nieuwe feature van het Google Merchant Center. Voortaan zal het Google Merchant Center assortimentrapporten gaan tonen. Maar wat kunt u hier als adverteerder mee? Ik heb de belangrijkste bevindingen voor u op een rij gezet.

Wat houdt het assortimentrapport precies in?

In het kort: een overzicht van populaire producten, gebaseerd op Google Shopping zoekdata over de laatste 14 dagen (per land),  die momenteel niet in de feed van de adverteerder zijn opgenomen.  Deze populariteitsgegevens zijn beschikbaar per Google-productcategorie om u als adverteerder te helpen beslissingen te nemen over welke nieuwe producten u kunt inslaan en welke prijzen gemiddeld door de concurrentie worden gehanteerd. Voor een adverteerder wordt het nu dus mogelijk om te zien of binnen een bepaalde Google product category interessante producten zijn die hard lopen op Google Shopping. Op basis daarvan kan er voor worden gekozen om deze producten in het assortiment op te nemen en zo via de productfeed in Google Shopping aan te bieden. Het kan ook zijn dat de producten wel in het assortiment van de adverteerder zitten maar nog niet worden aangeboden in Shopping. In dat geval hoeven de producten alleen aan de productfeed te worden toegevoegd.

Hoe wordt het assortimentrapport samengesteld?

Wanneer u als adverteerder gebruikmaakt van Google Shopping, dan uploadt de u in feite uw assortiment naar de database van Google. Voorheen leverde u vooral data aan Google, maar vanaf nu schiet Google waardevolle informatie terug. Als u binnen het Google Merchant Center in de navigatiebalk klikt op ‘Assortiment’, ziet u een overzicht van producten uit een specifieke categorie met de volgende informatie: gemiddelde advertentiepositie, afbeelding, merk, titel, beschrijving, categorie en benchmarkprijzen.

Leuk zo’n overzicht, maar nu?

Standaard worden de producten getoond op basis van positie, dus het product op de eerste plek is het meest populair bij de consument. Stel dat u dit product wel op voorraad heeft, maar niet heeft opgenomen in de feed, dan kan u nu zien voor welke prijs concurrenten dit product aanbieden, inclusief titel en productomschrijving. Als adverteerder kunt u er nu voor kiezen om dit product wel op te nemen in de feed, bijvoorbeeld met een lagere prijs of een betere titel en omschrijving. Dat kan weer een positief effect hebben op de ad ranking en de verkoop een flinke boost geven.

Geen assortimentrapport zichtbaar?

Ziet u in uw account nog geen assortimentrapport in het Merchant Center? Dan kan het zijn dat Google deze nog niet gereed heeft voor de categorieën die opgenomen zijn in uw feed. Het is ook mogelijk dat het veld ‘google_product_category’ niet in de feed is gevuld of dat deze niet specifiek genoeg is ingevuld. Hierdoor is Google niet in staat een vergelijking te maken met de producten van concurrerende partijen.

Kortom, het gezegde ‘Keep your friends close, but your enemies closer’ is nu volledig van toepassing dankzij het assortimentrapport in Google Merchant Center. Heeft u een vraag of opmerking over het assortimentrapport? Neem dan direct contact op met de productfeed-specialisten van SDIM. Zij helpen u graag verder op weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *