Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opOok dit jaar is SDIM aanwezig bij hét grootste SEO congres van het jaar: BrightonSEO. SEO-specialisten Tom, Matthew en Daan vlogen woensdagavond naar Londen om dit tweedaagse evenement vol met interessante talks en inspiratie bij te wonen. Het programma bestaat uit tal van verschillende topics, variërend van technische SEO, autoriteit, content, data en strategie. In 5 verschillende zalen werd telkens per zaal een topic uitgelicht door drie sprekers in 75 minuten.
We delen graag de meest interessante inzichten met jullie en geven ook onze eigen visie op het onderwerp. En maak je geen zorgen, er is geen AI aan deze blog te pas gekomen.
Ook dit jaar is SDIM aanwezig bij hét grootste SEO congres van het jaar: BrightonSEO. SEO-specialisten Tom, Matthew en Daan vlogen woensdagavond naar Londen om dit tweedaagse evenement vol met interessante talks en inspiratie bij te wonen. Het programma bestaat uit tal van verschillende topics, variërend van technische SEO, autoriteit, content, data en strategie. In 5 verschillende zalen werd telkens per zaal een topic uitgelicht door drie sprekers in 75 minuten.
We delen graag de meest interessante inzichten met jullie en geven ook onze eigen visie op het onderwerp. En maak je geen zorgen, er is geen AI aan deze blog te pas gekomen.
Ieder jaar laat BrightonSEO zien hoe het speelveld continu verandert en daarmee de baan van een SEO specialist. Daar waar Google met iedere core update meer en meer hamert op betrouwbaarheid en gebruikerservaring en we daarnaast aan de vooravond van een cookieloos tijdperk staan (en daarmee andere data), zorgt de komst van AI voor een nieuwe manier van werken. AI lijkt dan ook het verboden woord bij veel sprekers op BrightonSEO, maar ook zij ontkomen niet aan het disruptieve aspect van AI. Veel sprekers geven inspiratie over het gebruik van AI om taken te automatiseren. Zeg nu zelf, wie wilt er nou niet meer doen in minder tijd?
Toch is AI niet het enige wat zich ontwikkelt. Het ontbreekt op BrightonSEO dan ook niet aan showcases van goed werkende SEO strategieën, creatieve contentvisies en diepgaande technische ontwikkelingen. Toegegeven, niet alles wat getoond werd is van hetzelfde, hoge niveau, maar tegelijkertijd is het een bevestiging dat wat je als SEO afdeling als een normale gang van zaken acht, voor andere wellicht nieuw is. BrightonSEO blijft een bron van inspiratie en kennisdeling. Als SEO specialist ben je nooit uitgeleerd.
Als SEO specialist is het nodig om verschillende databronnen te combineren om tot de juiste inzichten te komen. Elke databron heeft zo z’n voordelen en beperkingen. Denk aan Google Analytics dat geen keyword data aangeeft en Google Search Console dat geen betrokkenheid op de website meet. Werk samen met je PPC team om zo veel mogelijk inzichten in conversie data voor keywords in te zetten in je SEO strategie. Door al deze databronnen te combineren (met bijvoorbeeld Bigquery) krijg je die inzichten wel. Deze juiste inzichten zorgen ervoor dat je prioriteit kan brengen in je SEO strategie. Zorg er vervolgens voor dat je dit ook kan visualiseren.
Met de komst van de Bigquery integratie in Search Console en de exports die je met Google Analytics 4 kan maken, kan je stellen dat een SEO kennis óf intensiever met een dataspecialist moet gaan samenwerken óf dat je dit zelf in je skillset gaat toevoegen.
Claudia O’Shea en Sergey Lesnikov gaven een zeer interessante talk over het creëren van een SEO cultuur in een wereldwijd opererende organisatie, namelijk Philips. Dit is iets waar grote corporate organisaties mee worstelen. SEO krijgt daar vaak niet de prioriteit die het wel verdient. Dit komt mede doordat dit niet goed wordt doorvertaald naar de uiteindelijke beslissingmakers. Deze hebben of de kennis niet wat SEO kan bijdragen aan de organisatie of het wordt niet gezien als belangrijk genoeg.
Als SEO specialist ben je al snel geneigd te praten over keywords, terwijl er een veel belangrijker fundament achter een zoekopdracht zit; een persoon met een bepaalde intentie. Informatie waar een gebruiker behoefte aan heeft. Een gebruiker zit met een vraag en jij als organisatie kan ervoor zorgen dat je voldoet aan de gebruikersbehoefte. Door dit inzichtelijk te maken aan het management is de kans veel groter dat je het management kan overtuigen. Je gaat namelijk op zoek hoe SEO kan bijdragen wat echt belangrijk is voor de organisatie. Het voorbeeld van inspire, explore en convert werd aangehaald in deze talk. Door inzichtelijk te maken hoe SEO kan bijdragen aan inspiratie, verkennen en conversie dat raakvlak heeft met de producten die worden verkocht, heb je direct een mooie case. De strategie van Philips was om te starten in een pilot (business model) in een bepaalde markt. Dit kon vervolgens verder uitgerold worden. Hierbij is het wel belangrijk dat elke markt wel weer andere behoeften heeft.
Bij het creëren van een SEO minded organisatie speelt educatie een cruciale rol. Door stakeholders te trainen zien zij de waarde in hoe SEO kan bijdragen aan de organisatie. Hier blijft het niet bij. Je moet ervoor zorgen dat je verschillende teams samenbrengt. Denk hierbij aan branding, legal, product managers, ux, etc etc. Het meten van succes gaat dan ook verder dan de SEO metrieken. Je kijkt naar hoe gebruikers geholpen zijn en rapporteert veel meer op engagement.
De talk ging ook over de samenwerking tussen een agency en Philips. Een trend die we ook steeds meer bij SDIM zien, is dat specialisten inhouse trainingen gaan geven om daar het interne team te trainen. Het is goed om te zien dat wij daar als online marketing bureau mee bezig zijn.
“Mistakes can be huge, rewards can be massive”
SEO kan je organisatie maken of kapotmaken. De op het oog kleinste fouten kunnen ervoor zorgen dat je een serieus probleem hebt. “Mistakes can be huge, rewards can be massive”. Dit kan je als SEO specialist doen om meer controle te hebben binnen een organisatie:
De hele (SEO) wereld heeft het de afgelopen maanden over ChatGPT. Iedereen gebruikt AI (onbewust) al jaren, maar nu is het ook voor iedereen toegankelijk. Geen verrassing dus, dat op brightonSEO, nagenoeg iedere spreker ChatGPT wel naar voren liet komen in hun presentatie én bijna excuses aanbood omdat iedereen natuurlijk overspoeld wordt met de beste prompts door zelfbenoemde AI-specialisten. Tijdens de talks over automation verwachtte iedereen natuurlijk een overload aan ChatGPT, maar de sprekers slaagden erin dit tot het hoogst noodzakelijke te beperken en gaven interessante, diverse talks over automation binnen SEO.
Sam Oh van SEO tool Ahrefs, een bekend gezicht vanwege zijn YouTube video’s over SEO, deed uit de doeken hoe het volgens hem mogelijk is om het doen van linkbuilding volledig te automatiseren. Hij begon met voorbeelden waarin hij liet zien dat het conversieratio van kleine spelers die aan linkbuilding doen flink is gekelderd ten opzichte van een aantal jaren geleden. Hij legt uit hoe je verschillende tools kunt gebruiken om het gehele proces te automatiseren en Ahrefs (natuurlijk), Google Sheets en ChatGPT (natuurlijk) samen kan inzetten om automatisch auteurs van affiliate blogs aan te schrijven in de hoop een backlink te verzamelen. In het kort komt het neer op het verzamelen van domeinen die schrijven over een specifiek product en een backlink hebben opgenomen naar een productpagina op bijvoorbeeld Amazon, geautomatiseerd het e-mailadres van de auteur checken en een redelijk gepersonaliseerde mail opstellen om een backlink te vergaren. Hij geeft later toe dat zijn experiment slechts één backlink heeft opgeleverd, om daar direct aan toe te voegen dat er weinig tijd gestoken is in de geautomatiseerde mail en de website waarvoor hij een backlink vroeg eruit zag als een spamsite.
Persoonlijk is SDIM van mening dat het in deze tijd, waarin organisch outreach doen om backlinks te vergaren al erg moeilijk is, niet aan te raden is om een geautomatiseerde e-mail te sturen waarin je vraagt om een backlink. Het proces automatiseren waarin relevante websites en e-mailadressen worden verzameld en gecheckt of ze werken kan zeker nuttig zijn en het proces van organisch linkbuilden efficiënter maken. Wanneer het gaat om aanschrijven, is het mijn inziens een ander verhaal.
Tom Pool, van het gerenommeerde Engels SEO bureau Blue Array, gaf op een overzichtelijke wijze verschillende automation tips die iedereen kan toepassen, compleet met linkjes naar voorbeelden en scripts. Beginnend met standaard tools als Screaming Frog en Google Sheets, werkt hij zijn weg naar meer geavanceerde ideeën voor Python en Automater.
Vaak wordt er, als het gaat om het toepassen van automation, misschien gedacht aan het creëren van de meest geavanceerde scripts wat nog nooit iemand eerder heeft bedacht. Tom Pool laat zien dat dit echt niet zo hoeft te zijn. Zo legt hij uit hoe je in Screaming Frog de functionaliteit voor het maken van geplande crawls kan gebruiken om met een zelf te bepalen frequentie crawls te maken en deze direct te exporteren naar bijvoorbeeld Google Sheets. Er is veel mogelijk op het gebied van customizen, om de data te exporteren die belangrijk is voor een specifieke website. Screaming Frog biedt ook de mogelijkheid om de data direct te exporteren naar Google Looker Studio. Op deze manier is het dus mogelijk om vrij eenvoudig maandelijks belangrijke data automatisch inzichtelijk te maken en deze te delen met belanghebbenden. Een andere automation hack die Tom uitlegt is het opnemen van macro’s in Google Sheets. Zo kun je een bepaalde set handelingen, die je vaak uitvoert in Google Sheets om data te kunnen analyseren, automatiseren zonder dat je zelf code hoeft te schrijven. Later in zijn presentatie gaat Tom wat meer de diepte in en legt hij uit hoe je Python kan inzetten voor het automatiseren van een probleemstelling. Stel, je wil de zoekvolumes ophalen voor 100,000 keywords. Door de API van Semrush te gebruiken in een Python script, is het mogelijk om relatief eenvoudig het ophalen van zoekvolumes te automatiseren. Deze oplossing zorgt direct weer voor een nieuw vraagstuk: hoe gaan we deze data gebruiken? Veel oplossingen zijn volgens hem niet ideaal, zoals het gebruik van Google Sheets en Excel, of het bouwen van een dashboard met Python. Zijn idee is het gebruik van BigQuery, door de data te importeren in een database en te gebruiken in Google Looker Studio.
Mogelijk is dit een wat omslachtige manier om zoekvolumes van zoekwoorden inzichtelijk te maken, maar het zet je wel aan het denken over hoe je, vaak op relatief eenvoudige wijze, werkzaamheden kan combineren die normaal gesproken veel tijd in beslag nemen. De meeste online marketeers denken bij het horen van Python en BigQuery wellicht aan hele ingewikkelde scripts en analyses, maar Tom laat zien dat het vrij eenvoudig is om tijdrovende werkzaamheden te automatiseren. Wat ons betreft zeker iets waar SEO-specialisten meer mee kunnen doen om werkzaamheden efficiënter te maken en waarmee we veel waarde kunnen toevoegen.
Andy Timmins, Lead Developer bij het Engelse online marketing bureau Online Marketing Surgery, ging specifiek in op het automatiseren van content creatie met behulp van ChatGPT en Python. Andy geeft een uitgebreide uitleg hoe je nieuwssites kan laten scrapen en deze via ChatGPT vervolgens laat herschrijven én automatisch kan laten plaatsen op je WordPress website. Het resultaat is de mogelijkheid om enorme hoeveelheden content online te zetten zonder hier zelf één letter voor te schrijven. Heel controversieel binnen de SEO-wereld, waar de focus juist ligt op het toevoegen van waarde in content en het de vraag is hoe de zoekmachine AI content gaat beoordelen. Desalniettemin laat een voorbeeld als dit natuurlijk juist zien hoe gemakkelijk het is om contentproductie te automatiseren en zijn de voorbeelden qua scripts die getoond worden echt geen rocket science. In minder dan 100 regels code is het mogelijk om dit te realiseren en door dit te laten zien wil Andy ons bewust maken dat het voor nagenoeg iedereen die een beetje kan computeren mogelijk is om op grote schaal AI content de wereld in te slingeren.
Wij denken dat het toevoegen van waarde en content schrijven waar over nagedacht is en aansluit bij waar de doelgroep mee bezig is en wil lezen uiteindelijk het verschil maakt en dat het zonder menselijke inbreng content plaatsen uiteindelijk niet voor betere resultaten gaat zorgen. Feit is wel dat AI veel verandering teweeg brengt in onze wereld en we kritisch moeten kijken naar de gevaren, maar ook zeker de voordelen moeten omarmen.
Doordat je als SEO specialist veel bezig bent met code vergeet je af en toe dat je een marketeer blijft en met de consumentenpsyche te maken hebt. Bij de term neuromarketing denk je veel sneller aan CRO en het verwerken van de consumentenpsyche in de vorm van productverpakkingen en promotiemateriaal. Toch is neuromarketing nauw verbonden met SEO. Zo laten ook de sprekers zien tijdens de Science of search. Emma Russell legde een diepere connectie met de manier waarop content gepresenteerd wordt op een pagina en het drukke leven van onze doelgroep. Het is één ding om een zoekterm te verwerken in een heading, maar dat betekent niet dat de heading daarmee perfect is. In een wereld waarin veel sitebezoekers slechts enkele minuten op jouw pagina zitten en al scannend door je content heen gaan, moet je onderzoeken of jouw heading wel genoeg zegt over het product of dienst dat jij wilt aanprijzen. En dat is slechts één van de voorbeelden die de revu passeerde.
Giulia Panozzo weet als geen ander hoe je deze bezoeker kan aanspreken. Met haar achtergrond als neuroscientist en haar overstap naar SEO heeft ze een flinke dosis dieper liggende kennis achter het ‘waarom’ achter een zoekterm. Hoe val je op met jouw meta data in een SERP waarbij elke opmaak gelijk is? Hoe grijp je vanaf de zoekterm al iemand aandacht? Giulia had een voorbeeld dat boekdelen spreekt. Zij deelde een diagram waarbij de menselijke hersenactiviteit werd gemonitord bij het tonen van afbeeldingen. Wat blijkt? Bij het tonen van een afbeelding van een mens, is er veel meer activiteit dan bij het tonen van een stoel. Heatmaps tonen aan dat het tonen van gezichten duidelijk de aandacht trekt van bezoekers en zelf waar de gezichten heen kijken (heel tof!).
Neuromarketing heeft ontzettend veel raakvlakken met CRO en ook SEO. De manier waarop jij je website inricht is cruciaal voor de gebruikservaring, maar ook voor het beslissingsproces.
Een keyword is niet alleen een (set) woord(en) met een bepaald zoekvolume. Achter zoektermen zit een emotie en een vraag. Speelt jouw website hier genoeg op in? Biedt jij een match met die emotie in jouw pagina? Er is een noodzaak om jouw content af te stemmen op een bezoeker die initieel niet lang op je site zal blijven. Het is het doel om deze intentie om te draaien in een langer bezoek. Zorg dat een bezoeker niet afhaakt door onduidelijkheid. Het toevoegen van een keyword aan een heading is niet genoeg. Vertelt de heading ook genoeg over wat je wilt overbrengen op de pagina? De kans is namelijk groot dat de bezoeker initieel niet van plan was om de paragraaf onder de heading te lezen. Als jij hier pas uitlegt wat het voordeel van jouw product of dienst is, dan ben je de bezoeker wellicht al kwijt.
Wat lessen vanuit de consumentenpsyche die SDIM vanuit Brighton wil meegeven:
Technische SEO, het favoriete onderdeel van Daan en Tom als het gaat om SEO. Het is altijd maar afwachten wat het niveau is van de talks, maar we werden niet teleurgesteld. Zahid gaf een inspirerende sessie over het gebruik van NextJS voor programmatic SEO, oftewel het opschalen en (deels) automatiseren van SEO werkzaamheden. Door het vergaren van ontzettend veel data en het structureren van deze data, zijn de mogelijkheden voor het creëren van landingspagina’s voor longtail zoekwoorden enorm. Middels NextJS kan je door de data op te roepen uit de database op schaal content produceren in een dynamische pagina. Als voorbeeld werd het topic over restaurants aangehaald.
– goedkoop restaurant
– goedkoop vegan restaurant
– goedkoop vegan restaurant reviews
– goedkoop vegan restaurant amsterdam
– goedkoop vegan restaurant amsterdam reviews
– goedkoop vegan restaurant amsterdam menu
Het overeenkomstige entiteit blijft een restaurant, maar de toegevoegde variabelen zorgen voor een totaal andere gebruikersvraag. Door programmetic SEO is het mogelijk om een database om te zetten in zes onafhankelijke landingspagina’s, waarbij weinig handmatige acties aan te pas komen. Toegegeven, het maken van zo’n database klinkt eenvoudiger dan het is en zijn veel van deze pagina’s van hoge kwaliteit? Ontwikkel je niet op grote schaal keyword kannibalisatie? Je automatiseert het proces voor de creatie, maar je creeert tegelijkertijd een enorme backlog van controle en optimalisatie werk. Maar de cijfers van sites als Glassdoor spreken voor zich. Het levert hen miljoenen bezoeken op. Het is de mindset die wij willen meegeven vanuit het verhaal van Zahid.
Google Analytics 4 (GA4) is here to stay. Of je nu wilt of niet, GA4 gaat Universal Analytics vervangen. Toch is het niet enkel sodom en gomorra met GA4. Sterker nog, GA4 heeft veel eigenschappen die Universal Analytics niet biedt. Zo is het mogelijk om de indeling compleet naar je hand te zetten. Heb je bepaalde rapporten die je altijd raadpleegt voor SEO? Dan is het in GA4 mogelijk om een aparte groep met SEO rapporten te maken. De Core Web Vitals is een veelbesproken onderwerp in de afgelopen jaren. Deze komen alleen tevoorschijn als je een drempel overschrijdt van Chrome gebruikers (zie CruX data). GA4 maakt het mogelijk om via Google Tag Manager voor al je gebruikers de Core Web Vitals data in kaart te brengen. Cruciaal voor als je actief bezig bent met het verbeteren van de snelheid van jouw website.
Bij de lancering van GA4 leken veel vertrouwde features van Universal Analytics geschrapt te zijn. Toch is er veel meer mogelijk met GA4 dan op het eerste gezicht lijkt. Heb je bepaalde rapporten nodig over de prestaties van jouw website? Raadpleeg één van onze dataspecialisten en de kans is groot dat dit goed mogelijk is in GA4. Zet GA4 helemaal naar je eigen hand.
Information Architecture focust zich op het organiseren en structureren van content op een logische, effectieve en duurzame manier. Onderwerpen waar je dan aan moet denken zijn website structuur, interne linkstructuur, categorisatie en topical mapping. Vanuit SEO perspectief is het belangrijk dat je content zo structureert dat de zoekmachine het onderwerp en de relatie tussen pagina’s over het onderwerp goed kan begrijpen en beoordelen. De eerste sessie ging voornamelijk over de verschillende rekenmodellen waarmee je de linkwaarde van pagina’s in kaart kan brengen.
Veel websites creëren veel content, waarbij het lastig is om structuur op de website te behouden. Zo ook bij de website van Corporate Finance Institute. Deze website was voorheen één grote wirwar van ongestructureerde topics en informatie. Middels een complete herstructurering van de site wist Kavi Kardos (SEO director) website verkeer en conversies te verhogen en de site logisch in te delen.
Als je eigen site kampt met een slechte website structuur dan is het tijd om deze eens onder de loep te nemen. De werkwijze is als volgt: Audit, map, migrate en design.
Veel websites hebben last van dat pagina’s niet snel worden opgepikt door de zoekmachine. Pagina’s die niet snel worden gecrawld en worden geïndexeerd. Dit kan een probleem zijn. Stel je hebt nieuwe producten die belangrijk zijn voor het aankomende seizoen, dan wil je ook dat deze gevonden worden. Google gebruikt hun systemen om pagina’s te beoordelen of deze gecrawld en geïndexeerd worden. Dit doet Google op basis van URL patronen. Zorg er daarom voor dat je content van hoge kwaliteit is en je expertise, betrouwbaarheid en autoriteit signalen op orde zijn. Zorg verder voor een juiste XML- en HTML sitemap, sterke interne linking en consistentie in je ankerteksten.
In een vogelvlucht neemt Areej ons mee in de toekomst van SEO. Eerst werd stilgestaan bij de vele veranderingen en updates die vanaf 2013 zijn doorgevoerd. Afgelopen 10 jaar is er onwijs veel veranderd en door de komst van modellen als MUM zijn zoekmachines veel beter in staat zo snel mogelijk een zo relevant mogelijk zoekresultaat te bieden.
Wat vonden we lastig, wat vonden we leuk en wat hebben we geleerd in de afgelopen 10 jaar en waar verlangen we naar in de aankomende jaren.
De snelheid waarmee Google updates doorvoert is lastig om bij te houden en heeft een behoorlijke invloed gehad op de organische vindbaarheid in de loop van de jaren. De hoeveelheid zoekresultaten die al binnen Google beantwoord worden (zonder naar een website te gaan) is de loop van de jaren toegenomen en neemt nog steeds toe. Nieuwe SERP features zoals Google Flights, Google for Jobs en featured snippets zijn hier enkele voorbeelden van. Je hebt maar beperkt controle over de vindbaarheid van je eigen website. Google updates zorgen ervoor dat je wijzigingen moet doen aan je SEO roadmap. Over de SEO roadmap gesproken. Veel SEO’ers geven aan dat het lastig is om dingen gedaan te krijgen en dat dit één van de meest voorkomende uitdagingen is waar mensen moeite mee hebben.
Ondanks de uitdagingen is geen dag in SEO hetzelfde. Je schakelt als SEO specialist in verschillende lagen van een organisatie. Dit maakt het werk leuk en super variërend. Tevens helpen we het web elke dag een beetje beter te maken door gebruikers te helpen bij het vinden van de juiste informatie.
“My vision when we started Google was that eventually you wouldn’t have to have a search query at all. You’d just have information come to you as you needed it.” -Sergey Brin, 2013
We zien dat Google de zoekmachine evalueert door voice search, visuele search en AI/machine learning. Met de komst van modellen zoals OpenAI zal het fundament in search niet veranderen, maar het kan wel helpen om onze werkprocessen te verbeteren. Techniek, content en links blijven belangrijk. Hoe belangrijk elk aspect blijft, is verschillend per website. Google evolueert steeds meer van een zoekmachine naar een antwoordmachine.
Een trend die we nu al zien en de aankomende jaren waarschijnlijk aanhoudt is dat de investering in SEO gaat groeien. SEO is meer dan een online marketingkanaal, maar een discipline dat raakvlak heeft met marketing, tech, product en branding.
Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van SEO en het heeft invloed op alle websites. Groot en klein. Lees je een inzicht waar je meer over wilt weten? Neem contact met ons op en we gaan graag in gesprek.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op