Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opFrankwatching organiseerde op 30 juni 2022 de Content Conference in de Jaarbeurs Utrecht. Dit was de eerste keer dat het event hybride plaatsvond. Content marketeer Melissa was erbij en verzamelde interessante tips en trends over content.
Bij een evenement dat om content draait, moet de content eromheen tot in de puntjes kloppen. Dus was er een handige app waarmee de beleving thuis begon. In de app stond mijn ticket klaar en kon ik alvast een aantal presentaties in mijn agenda zetten. Goede voorbereiding dus!
Dan de dag zelf, daar is een goede dagvoorzitter nodig die alle presentaties aan elkaar praat. Frankwatching koos voor niemand minder dan Ronnie Overgoor, genomineerd Dagvoorzitter van het Jaar. Ik herkende hem ook van zijn eigen content: de diepte interviews op zijn YouTube kanaal 7DTV, waar hij in gesprek gaat met inspirerende ondernemers. Op dit congres deed hij niet anders: hij stelde goede vragen en zette tegelijkertijd een ontspannen sfeer neer.
Goede content, daar zijn we als content marketeers dagelijks erg druk mee. We maken continu gebruik van trends, tools en onze eigen creativiteit. Maar wat is goede content eigenlijk? En wie bepaalt de regels? De antwoorden van sprekers:
Goede content…
Op de Content Conference werden content strategieën en cases gepresenteerd. Van onderstaande presentaties heb ik interessante take aways verzameld:
Philips is niet meer het merk van de lampen en beeldschermen. Het bedrijf uit het mooie zuiden richt zich nu voornamelijk op gezondheidstechnologie. Hoe breng je deze reputatie over op het publiek? Philips hanteert het welbekende Think, Feel, Do model, waarbij het dus belangrijk is om met content de focus te leggen op het gevoel en niet de producten en diensten. De content van Philips bestaat daardoor uit een mooie balans tussen toegankelijke verhalen van medewerkers over duurzaamheid en wetenschap, aangevuld door informatie over producten en diensten.
De zeer succesvolle serie Het verhaal van Nederland, is meer dan alleen content voor de bingewatchers. NTR presenteerde hun 360 graden concept, dat crossmediaal werd doorvertaald naar meerdere kanalen en doelgroepen. Alle content dient één doel: geschiedenislessen leuk maken en de interesse voor geschiedenis bij een grote doelgroep aanwakkeren. De serie heeft een app, waarbij mensen met Daan Schuurmans in hun oren routes door Nederland wandelen. Voor de doelgroep die meer wil leren, is er een boek en de podcast. De serie is ingekort voor School-TV en de YouTube serie Histories is er speciaal voor het jonge publiek. Het concept is een crossmediaal schoolvoorbeeld en krijgt een mooi vervolg met Het verhaal van Oranje en Het verhaal van Amsterdam.
PLUS wilde een kerstverhaal vertellen op al hun kanalen. Creatief bureau Energize deed dit in 2019, 2020 en 2021. Na eigen zeggen lukte het pas bij de derde poging in 2021 om één verhaal op alle kanalen te vertellen. Het emotionele kerstverhaal van de commercial werd zoals ieder jaar doorvertaald naar alle online kanalen, maar in 2021 ook naar het magazine en het buurtbord. Op dit bord ontstonden de mooiste verhalen om elkaar met Kerst een handje te helpen. Een verhaal dat uiteraard terugkwam in de commercial, die een zilveren Loeky won. Volgens Energize kun je een verhaal altijd op meer kanalen kwijt dan je denkt en je hebt één hoofdcoördinator nodig die het hele geheel van a tot z bewaakt.
Content strateeg Freek Janssen (Philips) benadrukte hoe leuk het contentvak eigenlijk is: je bent in-house bij een merk eigenlijk de razende reporter, je bent creatief in de weer en je hebt iets meer zekerheid dan in andere creatieve beroepen. Eens, zo voelt het voor mij ook. Zowel aan klant- als aan bureauzijde. Tracy Playle (Pickle Jar Communications) bevestigde de mooiheid van het vak en herinnerde ons eraan dat contentberoepen nog maar zo’n 15 jaar bestaan. Best prikkelend vond ik en heel waar: er is nog veel te leren binnen dit vakgebied en het staat nooit stil. Daarom blijft innovatie en zelfontwikkeling binnen contentafdelingen van bureau’s en bedrijven enorm belangrijk. Over zelfontwikkeling zei de ambitieuze Défano Holwijn: “Als je denkt dat je er bent, dan ben je er nog lang niet”. Ik werk vandaag dus nog even door.
Playle benadrukte wel dat we niet moeten vergeten dat dit vak naast leuk, ook soms zwaar kan zijn. Door de nieuwheid, bestaan er nog geen regels. Wanneer is je werk dan goed genoeg? Playle: “Sta jezelf niet in de weg. Door jezelf veel druk op te leggen, is het in jouw ogen nooit goed genoeg. Tot je opbrandt in je werk.” Altijd een goede reminder, vind ik.
Na zo’n inspirerende dag blijven een aantal uitspraken je bij:
Interessant: Frankwatching herhaalt het hybride event in 2023 en biedt al early-bird tickets aan. Ik hoop er dan weer bij te zijn!
Wil je de content van je bedrijf verbeteren, maar weet je niet hoe? SDIM Online marketing helpt je graag.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op