Content gestolen? Zo meldt u het bij Google

Content marketing, er is vrijwel geen organisatie in Nederland die er niet mee bezig is. Alleen is de ene organisatie creatief in het schrijven van unieke en goede content en is een andere vooral creatief in het kopiëren, oftewel stelen, van andermans werk. Soms worden teksten een-op-een overgenomen, soms worden enkel een paar woorden handig omgegooid. En dat is niet alleen een belediging voor de auteur, het is ook nog eens schadelijk voor de online vindbaarheid. In deze blogpost geef ik daarom enkele tips hoe u erachter kunt komen of uw content is gestolen, maar vooral hoe u hiertegen op kunt treden.

Inspiratie of kopie?

De content marketing-hype maakt het er niet gemakkelijker op om continu nieuwe content te creëren. Over bijna ieder onderwerp is immers al meerdere keren geschreven. Het is dan ook heel begrijpelijk dat iemand op zoek gaat naar inspiratie. Ook ik zoek bijvoorbeeld regelmatig inspiratie op voornamelijk internationale blogs. Zo ook voor dit artikel. Het maakt alleen een wezenlijk verschil of u zich hierdoor laat inspireren of dat u de tekst letterlijk overneemt.

Google Alerts

Het letterlijk overnemen van teksten gebeurt helaas steeds vaker. Zo ontdekte onlangs nog een van onze relaties dat een concullega het zichzelf wel erg gemakkelijk had gemaakt en teksten volledig had overgenomen. Hoe hij hierachter kwam? Heel simpel: Google Alerts. Google Alerts is een van de meest simpele tools die u kunt gebruiken om copycats te vinden en dat doet u als volgt:

  1. Ga naar Google Alerts
  2. Selecteer een deel van de content en voeg dit toe
  3. Kies wat voor soort websites door Google gescreend moeten worden
  4. Geef uw e-mailadres op en vink aan hoe vaak u een melding wilt ontvangen

En voilà! Google stuurt u automatisch een e-mail zodra dezelfde content op een andere website wordt geplaatst. Het enige nadeel van Google Alerts is dat de content op veel punten overeen moet komen. Als de kopieerder ietwat creatief met de woorden aan de slag is gegaan bestaat de kans dat Google Alerts de tekst niet herkent.

Copyscape

Voor degenen die veel content creëren kan het daarom slim zijn om te gaan werken met Copyscape. Dit is in tegenstelling tot Google geen gratis tool, maar de resultaten zijn wel verbluffend. Het enige wat u hoeft te doen is de URL van de pagina in te voeren en Copyscape gaat op onderzoek uit.

Negatief effect op uw online vindbaarheid

Krijgt u de melding dat content van u is overgenomen, zonder enige bronvermelding, link of andere beleefde vorm van erkenning? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Iedere website die dezelfde content publiceert als u heeft immers een negatief effect op uw online vindbaarheid en reputatie. In de meeste gevallen lukt het al om de content te laten verdwijnen door gewoon te vragen om die te verwijderen. Op iedere website vindt u wel contactgegevens en het plegen van een telefoontje of het sturen van een e-mail is doorgaans al voldoende. Krijgt u geen respons of weigert men de content te verwijderen? Dan kunt u het volgende doen.

Hoe meld ik bij Google dat mensen mijn content stelen?

Via Google Webmaster Tools kunt u een klacht tegen de betreffende website indienen door het invullen van een Digital Millennium Copyright Act (DMCA). Zoals alle juridische formulieren is ook dit formulier een beetje ingewikkeld, maar het is wel effectief! Als Google namelijk van mening is dat een andere website uw content heeft overgenomen, dan heeft Google de macht om die website te verbannen uit de Google-zoekresultaten. En als de andere partij uw content heeft gebruikt voor Google Adwords, dan is Google gemachtigd om diens AdWords-account af te sluiten en wordt het onmogelijk gemaakt om ooit nog een ander account te openen.

Let op!

Google waarschuwt eenieder die een DMCA indient dat men aansprakelijk kan worden gesteld voor de geleden schade (inclusief gemaakte kosten en advocatenhonorarium) als men niet kan aantonen dat met een product of activiteit inbreuk wordt gemaakt op de auteursrechten van anderen. Als u dus niet zeker weet of bepaald materiaal inbreuk maakt op de auteursrechten van anderen, kunt u het beste eerst contact opnemen met een advocaat.

Vraag of opmerking over het claimen van gestolen content?

Is uw content gestolen en wilt u graag nog een persoonlijk advies over hoe u deze situatie het beste kunt aanpakken? SDIM is geen juridisch adviesbureau, maar door onze jarenlange ervaring in de online industrie weten wij als geen ander hoe u het beste uw online vindbaarheid en reputatie het beste kunt beschermen. Neem daarom gerust contact op met een van onze online specialisten, wij helpen u graag op weg.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *