Demografische targeting in AdWords Search – DFSA

Google heeft een interessante nieuwe functie toegevoegd aan de AdWords Search interface. Het gaat hier over demografische targeting voor AdWords Search ads of afgekort DFSA (Demographics for Search Ads). In deze blog wordt uitgelegd wat demografische targeting voor Search ads inhoudt, wat de mogelijkheden zijn en hoe deze nieuwe functie optimaal wordt gebruikt?

Wat is demografische targeting voor Search ads?

Het doel van demografische targeting is klanten bereiken die waarschijnlijk behoren tot de demografische doelgroep die moet worden bereikt. De juiste klanten bereiken met de advertenties in een Search campagne is natuurlijk belangrijk. Tot nu toe kon dat door te targeten via de welbekende zoekwoorden en bestaat de mogelijkheid om te targeten op geografische gebieden. Sinds kort bestaat dus de mogelijkheid om te targeten op de demografische kenmerken: leeftijd en geslacht. Bij display campagnes bestond deze mogelijkheid al langer.

De nieuwe functie binnen Search is te vinden in de interface van AdWords bij Search campagnes onder het tabblad ‘doelgroepen’ zoals hieronder weergegeven. Tot nu toe heeft Google data verzamelt vanaf eind juli 2016. De analyse op de demografische data kan dus tot die datum met terugwerkende kracht worden uitgevoerd, voor deze periode worden alle bezoekers gemarkeerd als onbekend.

Demografische targeting voor Search Ads voorbeeld

Wat zijn de mogelijkheden?

Het idee is simpel. De zoekwoorden die in een campagne staan zorgen ervoor dat de advertenties worden vertoond in het Google zoeknetwerk. Vervolgens worden de advertenties vertoond in de regio’s (steden, provincies, landen of wereldwijd) waarvoor gekozen is. Demografische targeting voor Search gaat nog een stapje verder door aan te geven of de advertenties moeten worden vertoond aan mensen van een bepaalde leeftijdsgroep of geslacht.

DFSA geeft mogelijkheid om een bepaalde groep een hogere bieding te geven door bijvoorbeeld een bodaanpassing van +50% in te stellen. Een groep een lagere bodaanpassing geven kan ook door bijvoorbeeld -50% in te stellen. Ook is het mogelijk om op campagneniveau een bepaalde groep uit te sluiten, dit kan echter niet op advertentiegroep niveau. Wel kan er een bodaanpassing worden gedaan van -90% op advertentiegroep niveau waarbij je deze groep dus ook bijna volledig uitsluit. Deze bodaanpassingen kunnen worden ingevoerd op advertentiegroep niveau. Zo kan per advertentiegroep specifiek worden aangegeven op welk geslacht en leeftijd (zoals hieronder weergegeven) de groep zich moet richten.

Demografische targeting voor Search ads bodaanpassingen

 

 

 

 

Google heeft nog niet van elke gebruiker de leeftijd of het geslacht vastgesteld. En alhoewel dit zich steeds verder zal ontwikkelen, is er nog een groep die onbekend is. Dit neemt niet weg dat het alsnog een zeer waardevolle toevoeging voor de Search campagne kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een plastische chirurg die zich richt op vrouwen of een pensioen planner die zich richt op oudere leeftijdsgroepen.

Een belangrijk punt om te onthouden is dat wanneer de campagne loopt op een automatisch biedstrategie (doel-CPA, doel-ROAS, verbeterde CPC ect.) er geen bodaanpassingen kunnen worden gedaan binnen DFSA. Wel is het mogelijk om inzicht te hebben in de demografische data van de campagne.

Hoe wordt deze nieuwe functie optimaal gebruikt?

Het optimaal inzetten van demografische targeting voor Search verschilt natuurlijk per campagne. Een eerste stap moet zijn, het goed interpreteren van de data. Bedenk wat de doelgroep is die moet worden bereikt. Dat de data aangeeft dat veel vrouwen naar een product zoeken hoeft nog niet te betekenen dat vrouwen ook de doelgroep zijn die getarget moet worden.

Een voorbeeld is een bloemist die veel vrouwelijk bezoekers krijgt. De data geeft aan dat het grootste deel van de bezoekers vrouw is, maar wanneer er verder wordt gekeken blijkt dat mannen vaker een aankoop doen. In dit geval zouden er twee advertentiegroepen kunnen worden aangemaakt waarbij er een gericht wordt op vrouwen die oriënterend zijn en de andere op mannen die vaker aankopen doen. De laatste geef je dan een hogere bieding mee met als doel meer conversies te realiseren.

De combinatie van logisch nadenken over de doelgroep en daarnaast de data correct interpreteren uit AdWords is dé manier om succes te boeken met deze nieuwe functie. Doe er je voordeel mee! Heeft u vragen over demografisch targeten voor Adwords Search ads? Neem dan gerust contact op met één van de specialisten van S&D Interactive Media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *