Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opTegenwoordig wordt er veel data verzameld. Maar hoe zorg je dat deze optimaal wordt ingezet? SDIM was dit jaar wederom sponsor van de Digital Analytics Summit. Deze Summit stond in het teken van het optimaal gebruikmaken van data. De DDMA organiseerde het event in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Wij lichten twee talks uit die volgens ons de belangrijkste inzichten weergeven.
Tim Wilson van Digital Analytics Pour Hour vertelde dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen twee soorten activiteiten met betrekking tot data. Namelijk, ‘Data Collection & Management’ en ‘Data Usage’. Het is belangrijk dat er, naast het verzamelen van data, ook gebruik wordt gemaakt van de data voor bedrijfsvraagstukken. Het gebruik van data kan worden verdeeld in drie fases:
Het meten van performance is een cruciaal onderdeel van elk succesvol bedrijf. Het stelt je in staat om te begrijpen waar het bedrijf zich momenteel bevindt, in vergelijking met waar het had verwacht te zijn. Om de prestaties effectief te kunnen meten, moet er eerst een duidelijk beeld zijn van wat het bedrijf wil bereiken. Dit omvat het definiëren van doelstellingen, KPI’s en verwachtingen. Zonder heldere doelstellingen is het moeilijk om te beoordelen of het bedrijf succesvol is. Om te kijken of de doelstellingen bereikt zijn, kijk je naar de KPI’s van het bedrijf. Deze indicatoren dienen als meetlat voor succes en stellen je in staat om objectief te beoordelen of jouw bedrijf op de goede weg is. Een van de meest waardevolle aspecten van performance measurement, is het vermogen om tijdig te herkennen wanneer de verwachtingen niet gehaald worden. Dit stelt je in staat om bij te sturen en de strategie aan te passen om weer in de juiste richting te komen. Denk bijvoorbeeld aan het bijsturen van de strategie van jouw Ads campagnes.
Het testen van hypothesen in het bedrijfsleven draait om het onderzoeken van ideeën voordat ze tot actie leiden. Hierbij wordt er gekeken naar welke ideeën er zijn en of dit een positieve impact heeft op het bedrijf. Door het verzamelen van data en het uitvoeren van tests, kun je zien of de hypothese waar is en of deze positieve resultaten oplevert. Als dit niet het geval is, stuur je bij en pas je de aanpak aan. Het testen van hypothesen is een proces van leren en optimaliseren, hierdoor werk je aan het langetermijnsucces van het bedrijf.
Bij operationele mogelijkheden gaat het erom dat de verzamelde data wordt ingezet voor tactische doeleinden. Dit betekent dat de data niet alleen wordt verzameld en opgeslagen, maar dat dit actief gebruikt wordt om specifieke taken en processen te verbeteren. Hierdoor draagt de data bij aan het bereiken van de doelstellingen en wordt het gebruik hiervan een onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering.
Door het meten van performance, het testen van hypothesen en het kijken naar operationele mogelijkheden, zorg je ervoor dat je naast het verzamelen van data, ook op een efficiënte wijze gebruikmaakt van de data voor bedrijfsvraagstukken.
Jill Quick van The Coloring In Department, ging tijdens haar talk in op hoe belangrijk het is om de juiste vragen te stellen aan klanten, collega’s of andere belanghebbenden. Stel vragen om onderscheid te kunnen maken in wat voor hen écht belangrijk is en wat de ‘nice-to-haves’ zijn. Dit helpt om een breder beeld te krijgen van het bedrijf en de belanghebbenden. Daarnaast is het belangrijk om eventuele ‘blind spots’ te herkennen en actief op zoek te gaan naar de gegevens en inzichten die ontbreken. Jill noemde terecht dat er rekening gehouden moet worden met de verschillende personen die betrokken zijn bij het besluitvormingsproces binnen een bedrijf. Verschillende belanghebbenden hebben mogelijk verschillende visualisaties van de inzichten nodig om deze te begrijpen. Een marketingmanager heeft mogelijk een andere weergave van de data nodig dan een investeerder. Door rekening te houden met deze punten zorg je ervoor dat je aan de behoeften van de verschillende belanghebbenden voldoet. Dit draagt uiteindelijk bij aan het succes van een bedrijf.
Het was een geslaagd event met inspirerende sprekers en verhalen. We kijken al uit naar een volgende editie van de Digital Analytics Summit. Heb je vragen over het optimaal inzetten van data voor jouw bedrijf? Of wil je hier gewoon eens over sparren? Neem vrijblijvend contact met de data-afdeling van SDIM op en ontdek wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op