Amazon begin 2020 naar Nederland

De kansen van Amazon NL voor e-commerce bedrijven

Amazon wordt naar verluidt vanaf begin volgend jaar een volledige webwinkel in Nederland. Dit blijkt uit een interne mededeling aan leveranciers van Amazon. De webwinkelgigant is momenteel al aanwezig op het Nederlandse domein, maar verkoopt enkel e-books. Amazon heeft officieel nog geen aankondiging naar buiten gebracht, echter gaat de webwinkel volgens Emerce naar verwachting begin
2020 van start met de Nederlandse verkoop van alle producten.

HomeBerichtenDe kansen van Amazon NL voor e-commerce bedrijven
Geplaatst 4 november 2019 - Geschreven door: Sanne van der Raad

Amazon is na Facebook en Google wereldwijd het grootste advertising kanaal. Daarnaast is het platform in Nederland een geduchte concurrent van Bol.com en Coolblue. Zonder dat het Amerikaanse Amazon officieel op de Nederlandse markt gevestigd is, heeft het dit jaar de zesde plaats in de Twinkle 100 bemachtigd. Hierbij gaat het om de omzet die via Nederlandse consumenten is behaald. Wanneer Amazon over een aantal maanden de Nederlandse markt betreedt, kunt u hier als e-commerce bedrijf profijt uithalen. 

Voordelen Amazon.nl voor e-commerce bedrijven

Doelgroep verbreden

Amazon heeft dit jaar een flinke omzet behaald met de verkoop van Nederlandse producten op het Duitse domein, maar naar verwachting zal dit nog verder doorgroeien wanneer ze koers zetten naar Nederland. Dit zal resulteren in een groter aantal consumenten dat op Amazon producten koopt. 

Over verkochte producten wordt een commissie gerekend, maar producten aanbieden op het platform leidt er wel toe dat u een groter bereik heeft. Consumenten die ál hun producten bij Amazon bestellen, vanwege bijvoorbeeld het gemak, de service en het ruime aanbod, kunt u alleen op deze manier bereiken. 

Om uw zichtbaarheid op Amazon te vergroten kunt u gebruik maken van de advertentiemogelijkheden. Middels sponsored products kunt u uw producten adverteren.  Zoals in het onderstaande Duitse Amazon is weergegeven, komen gesponsorde producten tussen de normale producten te staan met daarboven ‘gesponsord’.

 

gesponserdeproductenamazon.nl

Gebruik maken van het Demand Side Platform (DSP)

Amazon heeft een groot netwerk aan websites waarbinnen het mogelijk is om te adverteren. Binnen dit Demand Side Platform (DSP) beschikt Amazon over een grote hoeveelheid data, waardoor u de gesponsorde producten en banners specifiek onder de aandacht kunt brengen bij de juiste doelgroep.  

Automatische vertaalslag

Een voordeel van het platform is de automatische vertaalslag die Amazon maakt naar verschillende talen. Wanneer u Duitse producten inlaadt kunt u deze automatisch laten vertalen naar andere talen. Of dit voor Nederland gelijktijdig met de intrede van Amazon.nl beschikbaar is, is nog niet bekend. Dit zal zonder twijfel op de lange termijn ook voor Nederland mogelijk worden. 

Ondersteuning bij de stap naar internationale markt

Als u de stap wilt maken van de Nederlandse markt naar internationale markt, kan de komst van Amazon.nl u hierbij ondersteunen. U kunt eerst uw producten uittesten op de Nederlandse Amazon en bij gewenste resultaten uw markt verbreden naar andere landen.

Wat betekent dit voor uw online marketing strategie?

Zet u Google Shopping en Bol.com in? Dan is Amazon toevoegen aan uw digitale e-commerce marketing-mix eigenlijk geen keuze meer. Om Amazon optimaal in te zetten is een optimale Amazon productfeed nodig. Dat kunt u allemaal overigens nu al doen en voorbereiden, zodat u straks de voorsprong op uw concurrentie behoudt. Als u twijfelt kan SDIM vooraf volledig inzicht bieden in de prijsstructuur van Amazon in uw specifieke situatie, zodat u vooraf weet of Amazon met uw marges haalbaar is, en voor welke specifieke producten u het best kunt beginnen met de uitrol en testing. 

 

 

 

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op