Facebook adverteren als aanvulling op search

Met 7,9 miljoen Facebook-gebruikers in Nederland, waarvan 5 miljoen dagelijkse gebruikers, is Facebook het grootste sociale platform van Nederland. Naast het grote bereik, is een groot voordeel van adverteren via Facebook de gerichtheid waarmee er geadverteerd kan worden en de vele advertentiemogelijkheden die het sociale platform biedt. Door Facebook adverteren in te zetten naast zoekmachine adverteren kunnen de twee advertentieplatformen elkaar ondersteunen en versterken.

Facebook Ads en Search Ads

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat gebruikers binnen Facebook vaak niet-specifiek op zoek zijn naar bedrijven, producten of diensten, maar zij vooral bezig zijn met sociale aspecten en entertainment. Zoekmachinegebruikers zijn daarentegen vaak wel specifiek op zoek naar producten en diensten en bevinden zich in een andere fase van het aankoopproces.

De advertentiedoelstellingen die goed aansluiten bij adverteren op Facebook hebben dan ook vaak betrekking op het creëren van meer awareness, branding, engagement of meer volgers van een bepaald bedrijf of merk. Door de Facebook-gebruikers bekend te laten maken, door middel van advertenties op Facebook, met producten of diensten van een bedrijf kan er een bepaalde ‘vraag’ ontstaan bij deze gebruikers. En door het creëren van deze vraag kunnen Facebook-gebruikers vervolgens specifiek op zoek gaan, via zoekmachines, naar de betreffende producten of diensten die zij eerder via Facebook Ads hebben gezien. Bovendien zijn deze gebruikers eerder geneigd om te klikken op search ads van een merk/product dat zij eerder hebben gezien op Facebook, dan gebruikers die nog niet in aanraking zijn gekomen met het merk/product.

Op deze manier kunnen Facebook-gebruikers dus zorgen voor meer zoekvolume binnen zoekmachines en kunnen Facebook Ads op deze manier de zoekmachine ondersteunen en versterken. Via advertenties binnen de zoekmachine kan de doelgroep vervolgens over de streep worden getrokken en overgaan tot een conversie, bijvoorbeeld een aankoop van een product.

Onderstaande afbeelding geeft nogmaals aan dat Facebook Advertising vooral een ‘vraag’ kan creëren bij een bepaalde doelgroep en zoekmachines vooral een ‘vraag’ kunnen vervullen bij een doelgroep.

 

Wat zijn de mogelijkheden van adverteren op Facebook?

SDIM biedt verschillende mogelijkheden op het gebied van Facebook adverteren; een uitgebreid overzicht vindt u in ons Facebook Ads overzicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *