Gestructureerde gegevens: laat uw content opvallen in zoekmachines

Opmaak met gestructureerde gegevens (structured data markup) is een standaard manier om inhoud op uw website te annoteren zodat zoekmachines de inhoud beter kunnen begrijpen. Wanneer de code van uw website is voorzien van gestructureerde gegevens opmaak, kunnen zoekmachines deze data gebruiken om de inhoud van uw pagina beter te indexeren. Het gebruik van elementaire gestructureerde gegevens kan zorgen voor een verbeterde presentatie op de resultatenpagina’s van zoekmachines als Google.

Beleid gestructureerde gegevens

Het hoofddoel van zoekmachines is om gebruikers zoekresultaten te laten zien die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht. Gestructureerde gegevens mogen niet misleidend zijn en de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Zoekmachines voeren algoritmische en handmatige kwaliteitscontroles uit en misbruik wordt gestraft.

Kwaliteitsrichtlijnen

Een website over een muziekevenement mag bijvoorbeeld gestructureerde data bevatten over de datum, locatie, organisator, artiesten en reviews. En zo mag een website van een lokaal bedrijf gestructureerde data bevatten over de locatie, contactgegevens en openingstijden. Gestructureerde gegevens moeten een accurate afspiegeling zijn van de content (tekst, afbeeldingen, video’s etc.) op de pagina.

Technisch beleid

Het markeren van gestructureerde gegevens kan worden gedaan met behulp van een van de drie ondersteunende formaten: JSON-LD, RDFa en Microdata. RDFa en Microdata definiëren nieuwe HTML-attributen die het mogelijk maken om in de code aan te geven welke op de pagina zichtbare waarden overeenkomen met schema.org veldnamen. Schema.org is een vocabulaire voor gestructureerde data die wordt ondersteund door Google en andere grote zoekmachines. JSON-LD is de nieuwste en de meest eenvoudige manier om gegevens op te maken. Een voordeel van JSON-LD is dat de gegevens niet hoeven worden gemarkeerd via nieuwe HTML-attributen, maar dat je het kunt insluiten in één blok code. Een nadeel is dat JSON-LD nog niet volledig ondersteund wordt door de zoekmachines. Onze voorkeur gaat op moment van schrijven uit naar RDFa of Microdata. De kans is groot dat onze voorkeur in de toekomst uit gaat naar JSON-LD, dankzij het gebruiksgemak.

Onzichtbare content en alternatieven

Onzichtbare inhoud is informatie – gericht op zoekmachines – die niet wordt weergegeven aan bezoekers van de webpagina. Google en een aantal andere zoekmachines geven onzichtbare inhoud niet weer aan de gebruiker. In het algemeen heeft het geen nut om inhoud die niet zichtbaar is voor gebruikers op de website te markeren met gestructureerde gegevens, hoewel er een aantal uitzonderingen zijn zoals: munteenheid, beschikbaarheid en publicatiedatum. Deze waarden worden niet altijd op de website weergegeven, maar kunnen wel gemarkeerd worden met gestructureerde data.

Behalve bovenstaande richtlijnen kunnen er per type gestructureerde gegevens aparte richtlijnen zijn voor kwaliteit en techniek. Alle informatie en voorbeeldcode met betrekking tot het implementeren van markeringen zijn terug te vinden op de website schema.org. Met de helper voor gestructureerde gegevensopmaak van Google kunt u eenvoudig uw broncode voorzien van markeringen. Vervolgens kunnen deze markeringen getest worden met de Structured Data Testing Tool.

Voorbeelden presentatie gestructureerde gegevens in Google

Er zijn vele verschillende schema’s die u kunt kiezen voor het opmaken van gegevens. Bekende voorbeelden van hoe gestructureerde gegevens worden gepresenteerd op de resultatenpagina’s van Google zijn:

Breadcrumbs

Gestructureerde gegevens breadcrumbs

Breadcrumbs (een broodkruimelpad) is een verzameling links. Deze kunnen gebruikers helpen bij het begrijpen van de structuur van de website, zodat zij gemakkelijker door de site kunnen navigeren. Wanneer de breadcrumbs correct gemarkeerd worden in de code met gestructureerde gegevens, dan kunnen deze worden weergegeven in de zoekresultaten van Google.

Rich Snippets

Rich Snippets via gestructureerde gegevens

Een voorbeeld van een Rich Snippet (uitgebreid resultaat in een zoekmachine) is informatie over een product, met inbegrip van prijs, beschikbaarheid en beoordeling in de zoekresultaten van Google zoals op bovenstaande afbeelding. Op het moment van schrijven ondersteunt Google Rich Snippets voor de volgende data:

  • Product: productinformatie met inbegrip van prijs en valuta, beschikbaarheid en beoordelingen.
  • Recepten: informatie over het recept inclusief bereidingstijd, aantal calorieën, beoordeling en afbeelding.
  • Reviews: een (gemiddelde) beoordeling van een item zoals een winkel, restaurant of film.
  • Evenement: informatie over een evenement zoals een festival of concert dat bijgewoond kan worden door bezoekers op een bepaalde tijd en plaats. Dit kan gedaan worden door artiesten, evenementenlocaties en officiële ticketverkooppunten.
  • Softwareapplicaties: informatie over een softwareapplicatie met inbegrip van beoordeling, prijs en valuta, besturingssysteem en categorie.
  • Video’s: informatie over een video met inbegrip van tijdsduur, auteur, miniatuurweergave en datum.
  • Artikelen: informatie over een gepubliceerd artikel inclusief koptekst, afbeelding, datum en omschrijving.

Sitelinks Search Box

Sitelinks Search Box in Google

Door het gebruik van stuctured data markup kunnen gebruikers de interne zoekmachine van uw website gebruiken, zonder eerst naar uw website te gaan. Hierboven zie je een voorbeeld van een website die deze functie heeft geactiveerd via de broncode.

Verbeterde presentatie van URL’s in zoekresultaten

Weergave URLs via gestructureerde gegevens

Met gestructureerde gegevens opmaak op uw website kunt u de gewenste naam aangeven die u wilt dat Google weergeeft in de zoekresultaten. In bovenstaand voorbeeld is er gekozen om de websitenaam weer te geven in plaats van de volledige URL.

Weergave in Knowledge Graph:

Google Knowledge Graph met gestructureerde gegevens

The Knowledge Graph is Google’s systeem voor het organiseren van informatie over entiteiten van vele gegevensbronnen. Via gestructureerde gegevens opmaak kunnen bijvoorbeeld personen en bedrijven logo’s, social media links en contactgegevens aanpassen in de zoekresultaten van Google. Door het juist gebruik van gestructureerde gegevens kan Google beter begrijpen welke informatie aan de gebruiker getoond moet worden.

Structured data: is dat wat voor mij?

Wilt u weten of het gebruik van gestructureerde data ook iets voor de vindbaarheid van uw website kan betekenen? Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze blogpost over gestructureerde gegevens? Of heeft u een vraag over onze SEO dienstverlening? Neem dan contact op met S&D Interactive Media of laat hieronder een reactie achter.

4 Comments

Stefan Rooijakkers

Hoi Kevin,
Wij raden aan om gestructureerde gegevens op te nemen in de broncode van de website volgens de standaarden van schema.org. Het is ook mogelijk om gegevens te markeren via “Gegevens markeren” in Google Search Console, maar dit is minder effectief. Uiteraard kunnen we je op weg helpen met de implementatie op je webshop, stuur gerust een e-mail! Groeten, Stefan

Reply
assia

Hoi stefan rooijakkers,
Ik ben net nieuw heb niet zoveel verstand van websites..
nou ben ik een stuk verder gekomen.
Maar hoe moet ik dit aanpakken ..
als ik dit ook wil
(gestructureede gegevens)
kunt u me helpen.. en duidelijk aangeven wat ik precies moet doen?

Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *