Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opGestructureerde gegevens (structured data markup) is een standaard manier om inhoud op uw website te annoteren, zodat zoekmachines de inhoud beter kunnen begrijpen. Wanneer de code van uw website is voorzien van gestructureerde gegevens opmaak, kunnen zoekmachines deze data gebruiken om de inhoud van uw pagina beter te indexeren. Het gebruik van elementaire gestructureerde gegevens kan zorgen voor een verbeterde presentatie op de resultatenpagina’s van zoekmachines als Google.
Het hoofddoel van zoekmachines is om gebruikers zoekresultaten te laten zien die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht. Gestructureerde gegevens mogen niet misleidend zijn en de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Zoekmachines voeren algoritmische en handmatige kwaliteitscontroles uit en misbruik wordt gestraft.
Een website over een muziekevenement mag bijvoorbeeld gestructureerde data bevatten over de datum, locatie, organisator, artiesten en reviews. En zo mag een website van een lokaal bedrijf gestructureerde data bevatten over de locatie, contactgegevens en openingstijden. Gestructureerde gegevens moeten een accurate afspiegeling zijn van de content (tekst, afbeeldingen, video’s etc.) op de pagina.
Het markeren van gestructureerde gegevens kan worden gedaan met behulp van een van de drie ondersteunende formaten: JSON-LD, RDFa en Microdata. RDFa en Microdata definiëren nieuwe HTML-attributen die het mogelijk maken om in de code aan te geven welke op de pagina zichtbare waarden overeenkomen met schema.org veldnamen. Schema.org is een vocabulaire voor gestructureerde data die wordt ondersteund door Google en andere grote zoekmachines. JSON-LD is de nieuwste en de meest eenvoudige manier om gegevens op te maken. Een voordeel van JSON-LD is dat de gegevens niet hoeven worden gemarkeerd via nieuwe HTML-attributen, maar dat je het kunt insluiten in één blok code. Onze voorkeur gaat uit naar het gebruik van JSON-LD voor gestructureerde gegevens. In onze blog over JSDON-LD leggen wij uit waarom.
Onzichtbare inhoud is informatie – gericht op zoekmachines – die niet wordt weergegeven aan bezoekers van de webpagina. Google en een aantal andere zoekmachines geven onzichtbare inhoud niet weer aan de gebruiker. In het algemeen heeft het geen nut om inhoud die niet zichtbaar is voor gebruikers op de website te markeren met gestructureerde gegevens, hoewel er een aantal uitzonderingen zijn zoals: munteenheid, beschikbaarheid en publicatiedatum. Deze waarden worden niet altijd op de website weergegeven, maar kunnen wel gemarkeerd worden met gestructureerde data.
Behalve bovenstaande richtlijnen kunnen er per type gestructureerde gegevens aparte richtlijnen zijn voor kwaliteit en techniek. Alle informatie en voorbeeldcode met betrekking tot het implementeren van markeringen zijn terug te vinden op de website schema.org. Met de helper voor gestructureerde gegevensopmaak van Google kunt u eenvoudig uw broncode voorzien van markeringen. Vervolgens kunnen deze markeringen getest worden met de Structured Data Testing Tool.
Er zijn vele verschillende schema’s die u kunt kiezen voor het opmaken van gegevens. Bekende voorbeelden van hoe gestructureerde gegevens worden gepresenteerd op de resultatenpagina’s van Google zijn:
Breadcrumbs (een broodkruimelpad) is een verzameling links. Deze kunnen gebruikers helpen bij het begrijpen van de structuur van de website, zodat zij gemakkelijker door de site kunnen navigeren. Wanneer de breadcrumbs correct gemarkeerd worden in de code met gestructureerde gegevens, dan kunnen deze worden weergegeven in de zoekresultaten van Google.
Een voorbeeld van een Rich Snippet (uitgebreid resultaat in een zoekmachine) is informatie over een product, met inbegrip van prijs, beschikbaarheid en beoordeling in de zoekresultaten van Google zoals op bovenstaande afbeelding. Op het moment van schrijven ondersteunt Google Rich Snippets voor de volgende data:
Door het gebruik van stuctured data markup kunnen gebruikers de interne zoekmachine van uw website gebruiken, zonder eerst naar uw website te gaan. Hierboven zie je een voorbeeld van een website die deze functie heeft geactiveerd via de broncode.
Met gestructureerde gegevens opmaak op uw website kunt u de gewenste naam aangeven die u wilt dat Google weergeeft in de zoekresultaten. In bovenstaand voorbeeld is er gekozen om de websitenaam weer te geven in plaats van de volledige URL.
The Knowledge Graph is Google’s systeem voor het organiseren van informatie over entiteiten van vele gegevensbronnen. Via gestructureerde gegevens opmaak kunnen bijvoorbeeld personen en bedrijven logo’s, social media links en contactgegevens aanpassen in de zoekresultaten van Google. Door het juist gebruik van gestructureerde gegevens kan Google beter begrijpen welke informatie aan de gebruiker getoond moet worden.
Wilt u weten of het gebruik van gestructureerde data ook iets voor de vindbaarheid van uw website kan betekenen? Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze blogpost over gestructureerde gegevens? Of heeft u een vraag over onze SEO dienstverlening? Neem dan contact op met SDIM of laat hieronder een reactie achter.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Kan ik zonder enige voorkennis ook beginnen met het invoeren van structured data met schema.org en de helper?
Hoi Kevin,
Wij raden aan om gestructureerde gegevens op te nemen in de broncode van de website volgens de standaarden van schema.org. Het is ook mogelijk om gegevens te markeren via “Gegevens markeren” in Google Search Console, maar dit is minder effectief. Uiteraard kunnen we je op weg helpen met de implementatie op je webshop, stuur gerust een e-mail! Groeten, Stefan
Hoi stefan rooijakkers,
Ik ben net nieuw heb niet zoveel verstand van websites..
nou ben ik een stuk verder gekomen.
Maar hoe moet ik dit aanpakken ..
als ik dit ook wil
(gestructureede gegevens)
kunt u me helpen.. en duidelijk aangeven wat ik precies moet doen?
Hoi Assia,
Ik heb je een e-mail gestuurd!
Stefan
Hey Stefan, mijn site heeft een waarschuwing van Google gekregen voor ”Spammy structured markup”. Omdat het een hele lijst is met dingen die het zouden kunnen zijn, weet ik niet zeker wat het probleem is. Kun jij op een eenvoudige manier zien wat het probleem zou kunnen zijn?
Hoi Joost,
Vaak heeft het te maken met reviews . Ik zie deze niet terug op jouw website. Of is dit onlangs gewijzigd? Ik vind de volgende structured data terug: SearchAction, BreadcrumbList, Article, WebPage, ListItem, ImageObject, CollectionPage, WebSite, Person, ProfilePage, Object. Ik zie verschillende fouten in de opmaak van de gestructureerde gegevens op je website bij met name Article.
Ik raad aan de opmaak voor Article te verwijderen en een heroverwegingsverzoek in te dienen. Mocht je site hierna goedgekeurd worden, dan kan ik je helpen met het correct opmaken van dat schema. Mocht je verzoek afgewezen worden, dan moet ik even wat dieper graven. Hoe worden de gegevens gegenereerd? Gaat dit via Yoast: https://yoast.com/yoast-seo-11-0/? Succes!