Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opHet was al enige tijd mogelijk om fysieke winkelbezoeken door te meten via online Google Ads campagnes. Google komt echter met een nieuwe feature waardoor het nu ook mogelijk is om campagnes te optimaliseren voor winkelbezoeken. Een zeer effectieve manier om de omnichannel-ROI te maximaliseren.
Het feit dat consumenten meerdere kanalen gebruiken om vervolgens over te gaan tot aankoop is al lang geen geheim meer. Het effect van online media inzet op offline aankopen wordt ook wel het “ROPO-effect” (research online → purchase offline) genoemd. Dit heeft ervoor gezorgd dat de scheidslijn tussen online en offline omzet steeds dunner is geworden. Google heeft om deze reden onlangs een handige feature binnen Google Ads gelanceerd, waardoor fysieke winkelbezoeken inzichtelijk worden voor uw campagnes.
In feite zijn winkelbezoeken alle gemeten fysieke bezoeken aan uw vestigingen die worden toegekend aan een eerder interactiemoment met een zoekmachine-advertentie. Wanneer u dit inzichtelijk maakt kunt u zien hoeveel winkelbezoeken een bepaalde campagne, advertentiegroep of zoekwoord heeft opgeleverd. Sinds kort is het ook mogelijk om deze conversies via winkelbezoeken in te zetten in combinatie met een automatische biedstrategie, door een conversiewaarde toe te kennen aan een winkelbezoek.
De voordelen die u geniet wanneer u fysieke winkelbezoeken via uw online advertenties doormeet, staan hieronder uiteengezet:
Om te kunnen profiteren van deze omnichannel tool van Google, dient uw Google Ads account aan een aantal vereisten te voldoen:
Wanneer uw Google Ads-account aan alle bovenstaande vereisten voldoet, kunt u gaan starten met het implementeren van conversies via winkelbezoeken.
Winkelbezoeken vallen binnen de Google Ads interface onder de kolom ‘alle conversies’. Om dit voor altijd direct inzichtelijk te krijgen dient u een aangepaste kolom aan te maken in Google Ads. De fysieke winkelbezoeken krijgt u inzichtelijk wanneer u de volgende stappen doorloopt:
Et voilà, u heeft nu een kolom aangemaakt waarin u het aantal winkelbezoeken gemakkelijk kunt bijhouden. Verder kunt u in het tabje “overzicht” binnen de interface ook een handig visueel rapport bekijken waarin het aantal winkelbezoeken van x periode wordt weergegeven.
Meten van fysieke winkelbezoeken binnen Google Ads
Wanneer conversies via winkelbezoeken niet aantrekkelijk zijn om al uw campagnes op aan te sturen, is het natuurlijk ook mogelijk om het te testen binnen één campagne. Het is namelijk ook mogelijk om conversieacties afzonderlijk toe te wijzen aan bepaalde campagnes.
Naast het bijhouden is het sinds kort ook mogelijk om uw Google search en Google shopping campagnes actief te sturen op dit conversiedoel. In de volgende alinea leg ik u uit hoe u conversies via winkelbezoeken kunt waarderen binnen Google Ads.
De waardering van uw online verkopen wordt natuurlijk meegenomen bij de implementatie van de e-commercetracking. De waarde van de transactie staat gelijk aan de waarde van het conversiedoel. De waarde van een winkelbezoek is natuurlijk op basis van de gegevens van fysieke winkelbezoeken. Via de onderstaande handige formule kunt u op basis van uw offline omzet de conversiewaarde voor winkelbezoeken te bepalen:
Conversiewaarde winkelbezoek = gemiddelde conversieratio in uw fysieke winkel * de gemiddelde bestelwaarde in uw fysieke winkel
Waardeert u uw online conversies niet als “omzet”? Dan kunt u altijd de conversiewaarde via winkelbezoeken toewijzen in verhouding tot hoeveel u uw andere conversieacties waardeert. Bijvoorbeeld bij het verzamelen van leads (formulieren) via Google Ads. Wanneer een fysiek winkelbezoek bijvoorbeeld 4x waardevoller is dan een ingevuld lead formulier, dan kunt u de conversiewaarde van een fysiek winkelbezoek 4x hoger instellen. Deze waardering is van cruciaal belang om de automatische biedstrategieën van Google optimaal aan te kunnen sturen.
Op deze manier voedt u namelijk het algoritme achter deze “smart bidding” strategieën met relevante data. Bovendien is het verplicht om een conversiewaarde toe te kennen aan winkelbezoeken wanneer u gebruik wil maken van deze automatische biedstrategieën.
Als u meer fysieke winkelbezoeken wilt genereren, verhoogt u de waarde ten opzichte van andere conversieacties. De automatische biedstrategieën zullen dan de campagnes zodanig sturen dat de biedingen worden aangepast op het moment dat de kans hoog is dat een klik leidt tot een bezoek naar uw winkel.
Conversies via winkelbezoeken is wat ons betreft een absolute must have voor organisaties met fysieke winkels. Door de implementatie hiervan krijgt u meer inzicht in het effect van uw online advertenties op uw offline omzet en kunt u hier uw online campagnes op aansturen. Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een reactie