15 december 2017 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Uitleg Google Ads biedstrategieën

5 minuten lezen
Google Ads Logo

Als je gaat adverteren op Google Ads moet je een biedstrategie selecteren als je een campagne opzet. Bij het opzetten van een campagne heb je keuze uit een wildgroei aan biedstrategieën. In dit artikel beschrijven wij alle biedstrategieën en wat per biedstrategie de voor- en nadelen zijn. 

Wanneer je bij je campagnes wilt focussen op een bepaalde ROI, is een doel-ROAS biedstrategie een goede keuze. Een doel-ROAS biedstrategie is een automatische biedstrategie. Je geeft deze automatische biedstrategie de opdracht om conversiewaarde te genereren in de gewenste verhouding ten opzichte van de kosten. SDIM adviseert om deze biedstrategie niet bij de start van een campagne in te zetten, omdat een campagne genoeg conversiedata nodig heeft om dit goed in te zetten. Ons advies is om deze biedstrategie pas te gebruiken als de campagne binnen 30 dagen 25 tot 30 conversies gegenereerd heeft.    

De biedstrategie doel-CPA zet je in als je een bepaald bedrag wilt betalen voor een conversie. Doel-CPA is een automatische biedstrategie, die focust op het genereren van conversies voor een gewenste investering per conversie. Deze biedstrategie is perfect voor bedrijven waar een conversie altijd ongeveer hetzelfde oplevert. Net als bij de doel-ROAS biedstrategie adviseert SDIM om deze biedstrategie pas in te zetten als je campagne binnen 30 dagen 25 tot 30 conversies gegenereerd heeft.

De biedstrategie conversiewaarde maximaliseren is een automatische biedstrategie. De opdracht die de biedstrategie uitvoert is om zo veel mogelijk conversiewaarde te genereren voor het ingestelde mediabudget. SDIM ziet deze biedstrategie met name als mogelijkheid om in de startfase van een campagne data te verzamelen en om bij voldoende data over te stappen naar een doel-ROAS biedstrategie. Deze biedstrategie maakt in principe altijd zijn budget op en houdt daarbij geen tot weinig rekening met de kosten/baten verhouding in de optimalisatie. 

De biedstrategie conversies maximaliseren is een automatische biedstrategie die focust op het genereren van zoveel mogelijk conversies voor het ingestelde mediabudget. SDIM ziet deze biedstrategie met name als mogelijkheid om in de startfase van een campagne data te verzamelen en om bij voldoende data over te stappen naar een doel-CPA biedstrategie. Deze biedstrategie maakt in principe altijd zijn budget op en houdt daarbij geen tot weinig rekening met de kosten/baten verhouding in de optimalisatie.

De biedstrategie klikken maximaliseren is een automatische biedstrategie die focust op het genereren van zoveel mogelijk klikken voor het ingestelde mediabudget. Daarnaast kan je bij deze biedstrategie een maximale CPC instellen, waardoor je controle houdt over de maximale klikprijs. Deze biedstrategie kan je gebruiken als je CPC flink aan het stijgen is, waardoor je ROI onder druk komt te staan en je bijvoorbeeld te weinig data hebt om efficiënt op een doel-ROAS of doel-CPA biedstrategie te sturen. 

In sommige gevallen wil je een bepaald percentage van alle vertoningen als doelstelling hanteren. Dat hoeft niet per se 100% te zijn (vaak betaal je dan vooral meer zonder dat het extra oplevert), maar kan bijvoorbeeld ook juist 65% zijn. SDIM gebruikt dat nog weleens voor campagnes op eigen merknaam. Maar het kan ook een goede biedstrategie zijn als je op bepaalde onderwerpen bijvoorbeeld je marktaandeel wilt vergroten.

Bij handmatige CPC doe je biedingsoptimalisatie op de ouderwetse manier. Waarbij je per zoekwoord of advertentiegroep de biedingen zelf moet instellen. Op deze manier wordt biedingsoptimalisatie een intensieve klus, maar je hebt wel maximale grip op wat je per zoekwoord betaalt. Dit kan een goede keuze zijn als je nog geen conversiedata in het account hebt of als je vindt dat Google gekke dingen met bijvoorbeeld Doel-ROAS doet.

Dit is een geavanceerde variant op handmatige cpc. Hierbij stel je in principe de biedingen zelf in. Maar geef je bij Google aan dat ze hier vanaf mogen wijken als ze verwachten dat de kans op conversie/verkoop groot is. Zo kan het zijn dat je CPC in sommige gevallen hoger uitvalt dan wat je ingesteld hebt.

Deze biedstrategie is nuttig als je grote controle wilt houden, maar toch gebruik wilt maken van de automatiseren van Google als de kans op conversie daardoor groter wordt.

CPM staat voor Cost Per Mille. Een afrekenmodel waarbij je betaalt per 1.000 vertoningen. Hierbij maakt Google onderscheid tussen twee biedstrategieën:

  • Viewable CPM; waarbij gekeken wordt naar de zichtbaarheid van je advertenties. Denk hierbij aan of de advertentie boven de vouw staat ipv onderaan de pagina.
  • Doel-CPM; hierbij geef jij op wat je maximaal wilt betalen per 1.000 vertoningen. En Google gaat binnen die doelstelling proberen zoveel mogelijk vertoningen te realiseren binnen je budget.

CPM biedstrategieën worden onder andere gebruikt voor de volgende Google kanalen:

CPV staat voor Cost per View. Hierbij stel je een maximale kosten die je per ‘view’ wilt betalen. Google kwalificeert een view in dit geval als er wordt voldaan aan een van de volgende opties:

  • Je video is minimaal 30 seconden bekeken (als de video langer dan 30 seconden duurt).
  • Je video is afgekeken (als deze korter dan 30 seconden duurt).
  • Iemand heeft interactie met je video gehad (naar de website geklikt, naar je YouTube kanaal geklikt etc.).

Geautomatiseerde biedstrategieën kunnen een hoop werk uit handen nemen en leveren in veel gevallen daadwerkelijk beter resultaat op t.o.v. handmatige biedingen. Toch zien we bij SDIM dat als je dieper de data induikt, er mogelijkheden zijn om de prestaties van Google Ads te verbeteren. We geven je daarom een aantal tips mee:

  • Portfolio biedstrategieën; heb je meerdere campagnes die gezamenlijk één doel moet realiseren, maar wil je wel aparte budgetten hanteren? Dan kan een porftolio strategie hierbij helpen. Daarnaast kun je met portfolio strategieën ook maximum cpc’s instellen. (https://www.sdim.nl/helpcentrum/google-ads-campagnes/portfoliobiedstrategieen-voor-meerdere-accounts/ linken)
  • Maximum cpc instellen; bij doel-ROAS of doel-CPA zie je soms dat Google enorme cpc’s biedt op bepaalde termen (hoger dan €100 komt voor). Terwijl daar dan geen conversie uitkomt. Door een portfoliostrategie te gebruiken en daar een maximum cpc te hanteren kun je dit soort excessen voorkomen.

Biedstrategieën testen; je doelstelling blijven toetsen is sowieso aan te raden. Maar het kan soms nuttig zijn om ook een Doel-ROAS tegen een Doel-CPA te testen. Ook al is je einddoel omzet. Soms werkt dit toch beter. Idealiter doe je dit door een Google Ads experiment op te zetten.

Google Ads Search Certified

Hulp van een Google expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *