Google Ads Search update

Google kondigde kortgeleden aan dat de werking van de zoektypen gaat veranderen. Via de zoektypen van uw zoekwoorden heeft u invloed welke zoekopdrachten op Google uw advertenties kunnen activeren. Wat heeft dit voor impact op uw campagnes en wat gaat er “exact” veranderen?

Wat gaat er veranderen?

Google gaat de aankomende weken een update uitrollen waarbij ze onder andere modified broad én zinsdeel keywords gaan matchen op keywords die dezelfde betekenis hebben. De update richt zich eerst alleen op de Engelse taal. Google geeft aan dat andere talen zullen volgen in de loop van 2020.

Voorbeelden van de (aankomende) verandering

Voorbeeld zoektype zinsdeel Voorbeeld zoektype modified broad

Het modified broad zoekwoord hierboven wordt normaal gesproken alleen gematcht met zoekwoorden direct achter het plusje of met sterk gelijkende varianten hiervan. Deze update zorgt ervoor dat je in de toekomst ook op zoekopdrachten weergegeven kan worden die, volgens Google, dezelfde betekenis hebben.

Wat zijn de gevolgen volgens Google?

Google verwacht een stijging van 3-4% in de aantallen klikken en conversies aangezien je op meer zoekopdrachten gematcht gaat worden.

Wij wachten de resultaten nog even af, maar gezien de aard van deze update is het aannemelijk dat er een stijging gaat plaatsvinden in de aantallen klikken.

Moet ik als adverteerder ergens opletten?

De update in het zoektype wordt op dit moment alleen uitgerold voor de Engelse taal. Deze wijziging heeft dan ook alleen betrekking op Engelse zoekwoorden en gebruikers die hun Google Interface op Engels hebben ingesteld. De huidige berichten van Google geven aan dat de andere talen nog op zich laten wachten.

Het is verstandig, indien de campagne is gericht op het Engels, om de aankomende weken extra goed de campagne resultaten te monitoren. Doordat u op meer zoekopdrachten gematcht kan worden kunt u ook plotseling meer gaan uitgeven. Als adverteerder wil je dit onder controle hebben en indien nodig bijsturen.

Controleer de komende weken het zoektermen rapport wat vaker dan normaal, want niemand weet op dit moment hoe goed Google snapt wat een keyword is ‘met dezelfde betekenis’. U wilt voorkomen dat de campagne de aankomende weken meer klikken ontvangt op irrelevante zoekopdrachten. Het is dan ook sterk aan te raden om de uitsluitingszoekwoorden goed bij te werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *