Google AdWords Expanded Text Ads (ETA’s)

Laatste update: 26 juli 2016

Vanaf 26 juli 2016 zullen ook in Nederland alle Google Text Ads een nieuw formaat krijgen. Zo zullen de nieuwe tekst ads qua copy 50% meer ruimte bieden en tot 20% hogere CTR’s kunnen opleveren. SDIM was vooruitlopend op deze uitrol in NL onderdeel van de beta-testgroep die Google heeft samengesteld. Inmiddels hebben we dus de nodige kennis en kunnen we elk account voorzien van relevante ETA’s.

Wat zijn Expanded Text Ads (ETA’s)?

Eigenlijk zegt de naam al voldoende. De Expanded Text Ads zijn een uitbreiding van de Google AdWords advertenties zoals we die vandaag de dag kennen. De nieuwe advertentievorm, die crossdevice zal worden weergegeven, zal maar liefst 50% meer copy-ruimte bieden. Adverteerders kunnen hierdoor zowel de titel als inhoud van de advertentie aantrekkelijker maken voor Google gebruikers. Tevens biedt Expanded Text Ads de mogelijkheid om een ‘schone’ en directe url te tonen. Voorbeeld van een Expanded tekst ad:

e fiets Google zoeken

Verschillen met een reguliere tekst advertentie:

Expanded Tekst Ads ETA Google Drive

Technische specificaties

De copy-uitbreiding zit in zowel de titel als de inhoud van de advertentie. Zo zullen de 1e en 2e onderwerpregel ruimte bieden voor 30 karakters. En krijgt de inhoud van de advertentie ruimte voor 80 karakters. Daarnaast is in de back-end het ‘display url field’ verwijderd en is deze vervangen door auto extract domein van de uiteindelijke landingspage.

Alle advertentiextensies zullen worden weergegeven indien deze in het account aanwezig zijn.

AdWords Expanded text ads mobile formats 2016

Verwachtingen zijn hooggespannen

De verwachtingen van deze nieuwe uitrol zijn hooggespannen aangezien Google verwacht dat de nieuwe advertentievorm een CTR-verhoging van 20% kan realiseren. De uitbreiding zal vooral een positief effect hebben op de mobiele zoekresultaten. S&D Interactive Media verwacht een gemiddeld lagere CTR stijging dan 20% als gebruikers gaan wennen aan het nieuwe formaat. Een stijging van enkele procenten is realistischer. Lees ook het artikel van Searchengineland.

SEO en de gevolgen voor organische resultaten?

Hoewel deze verandering waarschijnlijk een voordeel zal opleveren voor AdWords is dat nog de vraag voor de organische resultaten. Op mobiele apparaten zakken de organische resultaten immers iets verder naar beneden. Het belang van Google is duidelijk: meer (betaalde) clicks op advertenties.

Vraag of opmerking over Google AdWords Expanded Text Ads?

Wilt u onze volgende blogpost over de Google AdWords Expanded Text Ads afwachten? Of heeft u nu al een vraag of opmerking? Neem dan direct vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM. Wij staan u graag te woord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *