Google AdWords Search Funnels – inzicht in het conversiepad

Vorige maand introduceerde Google een nieuwe set rapportages voor AdWords adverteerders: de AdWords Search Funnels. Met deze nieuwe tool is het nu mogelijk om het gehele conversiepad van website bezoekers in kaart te brengen: de totale reeks van vertoningen en kliks die uiteindelijk hebben geleid tot een conversie.

AdWords Search Funnels – assisterende kliks

Voorheen werden conversies in AdWords altijd toegekend aan de laatste advertentie waarop iemand klikte voordat hij een conversie maakte. Hiermee werd het feit dat bezoekers in veel gevallen meerdere zoekopdrachten uitvoeren alvorens ze converteren volkomen genegeerd. Met de nieuwe set AdWords Search Funnels rapportages krijgen we niet alleen inzicht in welk zoekwoord de converterende klik heeft gegenereerd, maar kunnen we ook alle overige zoekwoorden die tot de conversie hebben geleid zien. Een nieuwe tool van Google waarmee de optimalisatie en analyse van een AdWords campagne een volledig nieuwe dimensie krijgt.

Campagne optimalisatie met behulp van AdWords Search Funnels

Aan de hand van nieuwe inzichten, kan er naast het converterende zoekwoord nu ook een waarde gehecht worden aan de zoektermen en advertentieteksten die op het eerste gezicht niets opleverden, maar in een assisterende functie uiterst waardevol bleken te zijn. Tijd dus om ook deze zoektermen en advertentieteksten de benodigde aandacht te geven bij de optimalisatie van een AdWords campagne.

De theorie achter de AdWords Search Funnels is dat consumenten zoeken van algemene zoektermen in een oriënterende fase (bijv. ‘televisie’) naar specifieke zoektermen in een aankoopfase van het bestelproces (bijv. ’32 inch lcd scherm’). Komt een dergelijk conversiepad ook vaak voor in de AdWords Search Funnels van uw campagne? Dan is het wellicht een goed idee om ook de teksten per assisterende / converterende zoektermen aan te passen aan de fase van het aankoopproces waarin een consument zich bevindt.

De AdWords Search Funnels geeft overigens niet alleen inzicht in de assisterende en converterende zoektermen en advertentieteksten, maar ook in het gemiddeld aantal dagen voorafgaand aan de uiteindelijke conversie. Dit kan bijvoorbeeld helpen bij het bepalen van de lead time voor een seizoenscampagne of de biedingsstrategie op bepaalde zoektermen.

Kortom, een heleboel nieuwe informatie om het gedrag van uw klanten beter te begrijpen en hier uw (online) strategieën op aan te passen.

Beperkingen van de AdWords Search Funnels tool

Hoewel de AdWords Search Funnels helpen bij de optimalisatie en analyse van AdWords kliks en vertoningen, moeten adverteerders rekening houden met het feit dat de nieuwe tool nog wel enkele beperkingen kent. Zo moet u er bij de analyse van de AdWords Search Funnels op letten dat de tool enkel en alleen gebruik maakt van zoektermen die in uw AdWords campagne staan opgenomen. Het maken van een zo uitgebreid mogelijke AdWords zoekwoordenlijst is dus van belang.

Daarnaast maakt AdWords Search Funnels gebruik van data tot 30 dagen in het verleden. Eerdere klikken of vertoningen van zoekwoorden in de campagne worden dus niet meegenomen in de weergave van het conversiepad. En omdat de AdWords Search Funnels gebruik maken van cookies, ontstaat er ook een nieuw conversiepad op het moment dat een gebruiker de cookies verwijdert of verder ‘googlet’ op een andere computer.

Vooralsnog zijn de Search Funnels data alleen zichtbaar in AdWords, en dus nog niet in Google Analytics. S&D Interactive Media verwacht dat de AdWords Search Funnels zich snel ontwikkelen als een onmisbare tool voor elke AdWords adverteerder. Hoe gebruikt ú de data uit de AdWords Search Funnels bij de optimalisatie van uw huidige AdWords campagne?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *