Wat houdt het in en waar moet u rekening mee houden?

Google gaat Digital Services Tax heffen

Google gaat voor adverteerders in bepaalde landen extra belasting heffen. In deze blog vertel ik u in welke landen deze belasting geheven gaat worden, hoe Google deze belasting berekend en waarom u iets met deze informatie moet.

HomeBerichtenGoogle gaat Digital Services Tax heffen
Geplaatst 19 november 2020 - Geschreven door: Mike Karregat

Vanaf 1 november 2020 zal Google belasting gaan heffen voor adverteerders in bepaalde landen. Deze zogenoemde DST (Digital Services Tax) zal voorlopig alleen in rekening worden gebracht in Turkije, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. De DST zal bovenop de bestaande geldende belastingen worden geheven.

Digital Service Tax – Oostenrijk

Voor uw campagnes in Oostenrijk, zal er een DST (digital services tax) toeslag van 5% toegevoegd worden aan uw volgende factuur. De vergoeding wordt bepaald door de nieuwe belasting op digitale diensten in dat land.

Digital Service Tax – Turkije 

In Turkije wordt 5% Turkse regelgevende bedrijfskosten toegevoegd aan uw volgende factuur of afschrift. De regelgevende bedrijfskosten worden toegevoegd als gevolg van de aanzienlijke toename in complexiteit en kosten om te voldoen aan de regelgeving in Turkije. 

Digital Service Tax – Verenigd Koninkrijk

Voor campagnes in het Verenigd Koninkrijk zal een Britse DST (digital services tax) toeslag van 2% worden toegevoegd aan uw volgende factuur of afschrift voor advertenties die worden weergegeven in het Verenigd Koninkrijk. De vergoeding wordt bepaald door de nieuwe belasting op digitale diensten in het Verenigd Koninkrijk.

Hoe wordt deze belasting door Google berekend?

Handmatige betalingen of vooruitbetalingen

Als u handmatig of automatisch vooraf betaald, zal de belasting worden verrekend nadat het saldo volledig is gespendeerd. Mogelijk blijft er een openstaand saldo over dat automatisch wordt afgetrokken van uw volgende vooruitbetaling. Als u bijvoorbeeld €5,- aan regelgevende bedrijfskosten genereert voor advertenties die in Turkije worden weergegeven, en u een nieuwe betaling doet van €100, krijgt u €95,- tegoed voor het weergeven van advertenties (€100 – €5). Uw saldo bedraagt dan €95,-.

Automatische betalingen en maandelijkse facturering

Als u automatisch betaald of op basis van maandelijkse facturering betaald worden de kosten één keer aan het einde van elke maand toegevoegd aan uw Google Ads-kosten. Deze belasting betaald u dus de eerstvolgende keer dat er Google Ads-kosten in rekening worden gebracht.

Deze DST-kosten worden ook toegevoegd aan uw accountbudget als u er een heeft ingesteld. Stel dat advertenties draait in Oostenrijk. Met een accountbudget van €100,- wordt er €5,- aan DST-kosten gegenereerd. Google brengt dan €105,- in rekening (plus eventuele belastingen, zoals btw, die in uw land van toepassing kunnen zijn). 

Dit betekent ook dat de DST-kosten niet worden weergegeven in de kolom “kosten” en dus ook niet worden gerapporteerd in de Google Ads resultaten. Logischerwijs betekent dit ook dat de ingestelde doel-ROAS en doel-CPA hier dus niet direct door worden beïnvloed. Het kan zijn dat u uw doel-ROAS of doel-CPA waarde wel moet aanpassen, omdat de winstgevendheid van uw campagnes afneemt als u DST-belasting betaald.

Waar vindt u de DST-kosten binnen uw Google Ads-account?

U kunt de kosten op een van de volgende plaatsen in uw Google Ads-account bekijken:

  • In uw maandelijkse factuur of overzicht als een apart regel-item per land;
  • In het gedeelte ‘Transacties’ van uw Google Ads-account;
    • Er worden kosten in rekening gebracht voor advertenties die in bepaalde landen worden weergegeven. Om een ​​DST- of andere belasting te bekijken, klikt u eerst op ‘facturering’. Vervolgens klikt u op ‘transacties’ in het menu aan de linkerkant. 

Draait u advertenties in het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk of Turkije en weet u niet hoe u uw strategie hierop moet bijstellen? Neem gerust contact met ons op!

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op