Google Shopping Feed Rules

Afgelopen dinsdag (26 april 2016) heeft het Google Merchant Center een nieuwe functie waarmee Google het mogelijk maakt om geautomatiseerde regels, ook wel rules, toe te passen op productfeeds die in het Google Merchant Center zijn geüpload. De zogenaamde Google Shopping Feed Rules. Hiermee speelt Google slim in op het feit dat veel productfeeds net niet helemaal overeenkomen met de vereisten van Google.

Mogelijkheden Google Shopping Feed Rules

Google geeft aan dat dit echt een eerste versie van de Google Shopping Feed Rules is en dat ze dan ook erg blij zijn met  feedback. De mogelijkheden zijn in deze eerste versie dan ook nog beperkt. Toch zijn er een aantal opties die van een niet werkbare productfeed al een werkbare feed kunnen maken.  Zo is het mogelijk om bepaalde velden te hernoemen zodat Google deze herkent. Stel dat in jouw productfeed de kolom voor productitels ‘productnaam’ genoemd wordt, dan kunt u met de Google Shopping Feed Rules aangeven dat dit veld de naam ‘title’ dient te krijgen.

Daarnaast is het ook mogelijk om lege velden automatisch te vullen. Handig als in jouw basisfeed bijvoorbeeld geen verzendkosten zijn meegegeven. Helemaal omdat de Google Shopping Feed Rules ook de mogelijkheid geven om een regel alleen uit te voeren bij producten die aan bepaalde voorwaarden doen. Hanteert jouw webshop bijvoorbeeld een gratis verzending voor producten vanaf €50? Dan kunt u met deze regel aangeven dat alle producten vanaf €50 gratis verzendkosten hebben. Wat dat betreft lijken de mogelijkheden erg op die van een feed tool zoals Channable.

Tot slot zijn ook het taggen van producten met verzendlabels of het toevoegen van custom labels mogelijkheden die in deze eerste versie van de Google Shopping Feed Rules beschikbaar zijn.

Google Shopping Feed Rules versus bestaande Feed-tooling

Google zet met het toevoegen van deze functie de eerste stappen op een feed-tooling markt die de laatste jaren behoorlijk aan het groeien is. Grootste voordeel van de tool is natuurlijk dat Google deze gratis aanbiedt. Op dit moment is de tool echter nog redelijk beperkt. Onze verwachting is dat Google hier echter snel slagen in zal maken en uiteindelijk ook met een vrij complete tool zal komen.

Betekent dit dat andere feedtools als Channable en Datafeedwatch zich zorgen moeten gaan maken? Wij denken van niet. Allereerst zal het nog een tijd duren voordat de tool van Google net zo ver ontwikkeld is als die van de huidige aanbieders. Mochten de Google Shopping Feed Rules op den duur net zo geavanceerd worden, dan zal dat natuurlijk effect hebben op de markt, maar ook de huidige aanbieders staan niet stil en zullen zichzelf blijven ontwikkelen.

Daarnaast zullen de Google Shopping Feed Rules zich beperken tot Google producten waar andere partijen de mogelijkheid bieden om voor allerlei vergelijkingswebsites en andere productfeed-afhankelijke platforms een feed te optimaliseren. Wilt u als adverteerder dus aan de slag met kanalen als Beslist, Bol.com of zelfs internationaal op Ebay of Amazon dan zult u op zoek moeten naar een completere tool.

Het is zelfs niet ondenkbaar dat vanwege deze Google Shopping Feed Rules nog meer adverteerders de kracht (en nu dus ook toegankelijkheid) van vergelijkingswebsites in gaan zien waardoor men uiteindelijk verder zal kijken dan alleen Google Shopping. Uiteindelijk zou dat voor de gehele markt een win-win situatie zijn natuurlijk.

Wij houden de ontwikkelingen van de Google Shopping Feed Rules in ieder geval goed in de gaten. Wilt u ook op de hoogte blijven? Hou onze website dan in de gaten. Ook voor vragen m.b.t. Google Shopping (Feed Rules) of adverteren d.m.v. een productfeed helpen wij u graag, neem daarvoor contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *