7 februari 2011 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Uitleg Google Merchant Center

15 minuten lezen
Google Shopping

Als je Google Shopping campagnes beheert, breng je waarschijnlijk de meeste tijd door in Google Ads, in een feed management tool of in de back-end van je website. Maar daartussen zit nog het Google Merchant Center. Het Google Merchant Center is dĂ© tool van Google waarin de productinformatie beheerd wordt die adverteerders willen gebruiken voor marketingdoeleinden op verschillende Google platformen. Denk hierbij aan Google Shopping en Google Display. In principe kan elke webshop beheerder zijn of haar productinformatie uploaden naar het Google Merchant Center. 

Als je jouw productinformatie hebt doorgeschoten naar het Google Merchant Center, geeft de tool belangrijke inzichten over de status van je productinformatie. Zijn er bijvoorbeeld producten afgekeurd en kan er om die reden niet mee geadverteerd worden?

Daarnaast stelt het je in staat om de productgegevens beschikbaar te maken voor platformen van Google of om inzichten te krijgen in productprestaties.

Google Merchat Center Next

In 2024 heeft Google een nieuwe versie van het Merchant Center gelanceerd met de naam ‘Google Merchant Center Next’. In deze applicatie kunnen Merchants dezelfde functionaliteiten gebruiken, met wat extra’s. Google geeft aan dat de “nieuwe ervaring simpeler zal zijn”, maar dat “de functionaliteiten van Merchant Center die grotere retailers al langer kennen ook niet zullen verdwijnen”. Google laat weten dat ze Merchant Center Next op een verantwoord tempo uit willen rollen en dat als dit zo ver is, Merchant Center Next aan de verwachtingen van gebruikers zal voldoen.

Merchant Center Next biedt een aantal voordelen voor alle soorten gebruikers. Een nieuwe gestroomlijnde interface zal rapporten voor inzichten direct onder het Performance tabje onderbrengen. Hier blijkt uit de preview van Google meer data in te vinden met nieuwe tabbladen. De tabbladen te zien in de preview zijn:

  • Overzicht
  • Producten 
  • Competitieve zichtbaarheid
  • Pricing
  • Vraag
  • Winkel op Search en Maps
  • Non-product website resultaten
Google Merchant Center performance

Volgens Google zal Merchant Center Next alle gebruikers met online en fysieke winkels alle producten in Ă©Ă©n weergave laten zien om te helpen met het beheren van online en in-store product voorraden op een locatie. 

Google Merchant Center Click Potential

Verder is het mogelijk om producten direct op het Merchant Center platform te bewerken door er simpelweg op te klikken. Door op ‘product bewerken’ te klikken kunnen gebruikers attributen zoals titel, beschrijving, merk, link en meer gelijk bewerken.

Google introduceert in het nieuwe Merchant Center Next ook een extra metric genaamd Click Potential. Deze metric gebruikt historische data om de potentie te berekenen voor klikken op product niveau. Dit wordt berekend door te kijken naar prestaties van andere producten in hetzelfde Merchant Center account en kan gebruikt worden om producten met een lager klikpotentieel te optimaliseren.

Er zullen ook meer mogelijkheden zijn om product-errors te verhelpen in Merchant Center Next, met behulp van inzichten uit het platform. Wat dit precies betekent en welke inzichten dit zijn heeft Google nog niet duidelijk gemaakt.

Wanneer je bovenstaande zaken geregeld heeft, kun je vervolgens aan de slag met het uploaden van je productaanbod. Daarvoor heb je een zogenaamde (dynamische) productfeed nodig die voldoet aan de specificaties van Google (let op: afhankelijk van het type advertentie dat je gaat inzetten kunnen specificaties afwijken). Een productfeed bevat een overzicht van alle producten en alle belangrijke kenmerken per product. Denk hierbij aan prijs, producttitel, afbeelding, product-url etc.

Bijna alle content management systemen (CMS) bieden de mogelijkheid om een productfeed uit te draaien. Jij of je webbouwer kan daarbij aangeven welke productgegevens in deze productfeed terecht dienen te komen (mits deze uiteraard beschikbaar zijn). De uiteindelijke uitdraai daarvan kun je vervolgens uploaden naar het Google Merchant Center.

Google Merchant Center ophaalschema feed

Google biedt een hoop mogelijkheden om je feed te uploaden. Denk bijvoorbeeld aan een API-koppeling, FTP-server koppelingen of het (handmatig) uploaden van CSV of XML bestanden. De meest gangbare manier is echter om een dynamische xml-feed (dagelijks) automatisch te uploaden.

Wanneer je denkt dat jouw feed voldoet aan de specificaties, kun je deze uploaden en, indien gewenst (wij raden het wel aan), een dagelijkse upload inplannen.

Vervolgens krijg je melding van eventueel ontbrekende (kritieke) informatie. Deze kun je idealiter aanpassen/toevoegen via je CMS, maar ook  feedmanagement-tools, zoals Channable, bieden daar mogelijkheden voor.

1. Zorg dat er zoveel mogelijk producten zijn goedgekeurd

Hoe meer producten er zijn goedgekeurd, hoe meer data je campagnes hebben en hoe beter de algoritmes van Google hun werk kunnen doen. Bovendien zou het zonde zijn als producten die in potentie heel goed kunnen presteren, niet geserveerd kunnen worden in een advertentie.

2. Koppel je Merchant Center aan een prijsvergelijkingssite, een zogenaamd CSS

Door je aan te sluiten bij een CSS, afgezien van Google’s eigen CSS,  betaal je tot 20% minder voor klikkosten. 

3. Zorg dat alle bedrijfsinformatie up-to-date is en dat alle instellingen correct zijn

Kloppen de verzendkosten voor alle landen waar je verkoopt? Heb je wel een bedrijfslogo toegevoegd? En wordt je productfeed op het juiste tijdstip opgehaald?

4. Schakel free product listings in

Free products listings zorgt ervoor dat je producten in de organische zoekresultaten gevonden kunnen worden. Geen klikprijzen dus. Het inschakelen van free product listings is niet moeilijk, maar wordt weleens over het hoofd gezien. 

5. Maak gebruik van het ‘groei’ tabblad. 

In dit tabblad zie je hoe jouw productprijzen zich verhouden tot de prijzen vanconcurrenten, wat de best verkopende producten zijn binnen de branche en welke kansen het Google Merchant Center ziet voor verbetering.

Google Shopping Ads Certified Partner

Hulp met Merchant center?

Contact

Sinds 2022 biedt Google de mogelijkheid om ook zonder klikkosten zichtbaar te zijn in het Google Shopping. Ook dit richt je via het Google Merchant Center in. Een groot voordeel is natuurlijk dat je geen klikkosten betaald. Alles wat je moet weten over gratis productvermeldingen vind je hier.

Of de gratis vermeldingen worden getoond is afhankelijk van de zoekopdracht. Bij de meeste productgerelateerde & categoriegerelateerde zoekopdrachten worden producten getoond. Een product gerelateerde zoekopdracht is vaak de naam van het product. Categorie gerelateerde is een meer algemene zoekopdracht waarbij je op zoek naar een product binnen een productcategorie. Een voorbeeld zijn de Adidas Copa Mundial kicksen (product) en Adidas voetbalschoenen (categorie). Waar voorheen categorie gerelateerde zoekopdrachten voornamelijk overzichtspagina’s in de SERP te zien waren, zijn producten nu steeds prominenter aanwezig.

Binnen de Google omgeving worden de gratis vermeldingen op verschillende plekken in de zoekresultaten getoond:Binnen de traditionele Google zoekresultaten. Zoek maar eens op een productnaam en je ziet onder de Google Shopping Ads (gesponsord) een blok met producten in de niet betaalde zoekresultaten (soms moet je even scrollen)

Hieronder een voorbeeld van de zoekopdracht: Adidas Copa Mundial

Adidas in Google Shopping
Google Shopping Adidas

Je kan dan een keuze maken uit verschillende aanbieders en via de website de schoenen bestellen.
Afhankelijk van de zoekopdracht kan je ook andere vormen van gratis vermeldingen tegenkomen. In dit voorbeeld zien we een organisch blok met “product sites”.

Google Shopping product sites

Staat jouw product in dit geval op supersale of beslist, dan is de kans groter dat je product wordt getoond in de zoekresultaten. Andere organische blokken die nog veelal in Amerika te zien zijn, zijn Popular products en Brand.
Ook onder het tabje “Producten” binnen Google Search staan gratis vermeldingen. Deze vind je onder de betaalde resultaten. Dit is vaak een enorme lijst van producten, zie:

Producten in Google Shopping

Goed om te weten is dat Google veel aan het testen is, hoe dit het beste weer te geven. Het kan dus zijn dat dit tabje er anders uitziet bij jou dan in bovenstaand screenshot. In Amerika heb je een tabje genaamd Shopping. Daar kan je binnen je zoekresultaat ook nog eens filteren op basis van prijs, stijl, type, kleur etc.


Ook binnen Google afbeeldingen kunnen producten worden getoond. Wanneer je op een product klikt, komt er meer informatie over het product en kan je de website bezoeken. Ook kan je Google Lens gebruiken voor een lijst met gerelateerde afbeeldingen.


YouTube geeft ook de mogelijkheid voor plaatsingen van gratis vermeldingen. Ik heb dit nog vaak voorbij zien komen. Het zijn toch vaak de betaalde shopping advertenties.

Om deze gratis vermeldingen te verkrijgen en te optimaliseren moet je een aantal stappen ondernemen. 

  1. Maak een Google Merchant Center account aan. Hier kan je namelijk je productfeed uploaden en beheren. 
  2. Mocht je nog geen product feed hebben, dan moet je er eentje opstellen. Een productfeed is een bestand dat alle relevante informatie over je producten bevat. Denk hierbij aan de naam, omschrijving, merk, afbeeldingen, prijzen, verzending etc.
  3. Zorg voor een zo volledig mogelijke feed. Dit is erg belangrijk. De kwaliteit van je feed en de gegevens die je meestuurt is van invloed op je organische vertoning. Een aantal velden moet ingevuld zijn en een aantal zijn sterk aanbevolen:
    De volgende zijn verplicht:
    • Product ID
    • Titel van je product
    • De link naar je product
    • Link naar de afbeelding van je product
    • De prijs
    • Omschrijving van je product
    • Beschikbaarheid van je product
    • Merk
    • Gtin/Mpn
    • Kleur (indien er variaties zijn)
    • Maat (indien er variaties zijn)
    • Bundel (als het product onderdeel is van een bundel, bijvoorbeeld sokken + schoenen)
    • Multipack (als het product onderdeel is van een multipack, bijv 4 paar sokken)
    • Leeftijdsgroep (bijv volwassenen versus kinderen)
    • Geslacht (bijv mannen/vrouwen/unisex)
    • Verzending
  4. Als je productfeed klaar is, dan upload je deze. Opt-in voor free listings en zorg er dan voor je de stappen in je Merchant Centre uitvoert voor de gratis vermeldingen
  5. Houd je feed up to date en zorg dat producten worden toegevoegd, wijzigingen worden doorgevoerd etc.

Het is sterk aanbevolen om dit te doen. Echter, zijn er ook nog twee andere manieren waardoor producten gratis kunnen worden geplaatst:

  • Als je website kan worden gecrawld kan het zo zijn dat je producten in de gratis vermeldingen komen. Als je dit niet wenst kan je dit ook uitsluiten
  • Middels product structured data. Om Google te voorzien van productdata is het sterk aan te raden om producten te voorzien van structured data. Zo kan je toevoegen of er productbeoordelingen zijn, wat de voor en nadelen van een product zijn, als er prijswijzigingen zijn of als er verzendkosten aanwezig zijn

De gratis vermeldingen geven verschillende informatie over producten. Afhankelijk van welk product je zoekt en welke informatie Google heeft verzameld over het product worden de resultaten getoond. Over het algemeen raad ik aan om je feed zo veel mogelijk te vullen met informatie. Dus niet alleen de must-haves maar ook de nice-to-haves. Zorg daarnaast dat je productpagina’s voorziet van zo veel mogelijk relevante product structured data. Hieronder een aantal tips.

  • Productafbeeldingen.
    • Elk product moet een link hebben naar de product afbeelding.
    • Gebruik unieke afbeeldingen 
    • Zorg ervoor dat je productafbeeldingen van hoge kwaliteit zijn, minstens 250×250 pixels, niet groter dan 64 megapixels en 16mb.
    • Het hele product moet te zien zijn en als het een bundel is dan moeten alle producten zichtbaar zijn
    • Gebruik geen promotiemateriaal in de afbeelding
       
  • Producttitels. Zorg ervoor dat je product titels overeenkomen met hetgeen mensen op zoek zijn. Stel je bent op zoek naar Adidas voetbalschoenen, dan heeft het zeker zin om Adidas voetbalschoenen in de titel te verwerken. Ook zaken zoals type schoen (kicks, futsal, kunstgras), kleur en productnaam zijn belangrijk. Wanneer mensen dan specifiek zoeken naar een blauwe Adidas voetbalschoen (ook al horen kicksen zwart te zijn
) dan is de kans groter dat je vertoond wordt als je titel matcht met de zoekopdracht. Vermijd wel termen zoals sale, korting, aanbieding
  • Reviews en beoordelingen. Zorg ervoor dat je product reviews verzamelt. Dit kan gebruikers helpen een weloverwogen beslissing te maken. Ook is te zien dat reviews afkomstig zijn van jouw shop. Verder vallen de reviewsterren op in de zoekresultaten
  • Prijs kan een belangrijke factor zijn. Vaak is de prijs en beoordelingen bepalend of jij wordt vertoond als er meerdere aanbieders zijn die hetzelfde product verkopen.
  • Merk, beschikbaarheid, GTINs/MPNs en verzending worden vaak getoond en zijn een must om in te vullen.
  • Het invullen van de kleur/maat/materialen etc vergroot de kans op rich product snippets. Met deze informatie verrijk je je productdata en is de kans op wanneer mensen specifieker zoeken ook jouw product eerder wordt vertoond.

Personalisatie en webactiviteit zijn van invloed op wat voor producten je ziet
Google houdt rekening met zoekgedrag en personalisatiesignalen van een gebruiker bij het tonen van gratis vermeldingen. Dit betekent dat de vermeldingen die een gebruiker ziet, kunnen worden beĂŻnvloed door hun eerdere zoekopdrachten, browsegeschiedenis, locatie en andere factoren. Google streeft ernaar relevantere en meer op maat gemaakte winkelervaringen te bieden, waarbij producten worden getoond die waarschijnlijk beter aansluiten bij de interesses en voorkeuren van de gebruiker. Ik merk heel erg dat producten nog vrij random worden vertoond en zie weinig terug van die personalisatie. Voornamelijke bekende/grote shops met veel websiteverkeer en autoriteit staan vaak in de organische listings. Dit betekent niet dat je geen kans hebt om er te staan. Zeker als je heel specifiek bent in je producttitels, omschrijvingen en zoveel mogelijke nuttige data meeschiet.

De shopping knowledge graph is de gecentraliseerde database van Google met productinformatie. Voor het opbouwen van deze knowledge graph wordt informatie uit feeds vanuit het merchant center, structured data en andere online bronnen gebruikt. Met deze informatie kan Google de relaties tussen producten, merken, categorieĂ«n en andere entiteiten begrijpen, waardoor nauwkeurigere en relevantere zoekresultaten mogelijk zijn. 

De shopping knowledge graph speelt een cruciale rol bij SGE (search generative experience). Door de relatie en context van producten te begrijpen wordt middels SGE nauwkeurige en relevante resultaten getoond, ook al is de zoekopdracht complex. Stel je bent op zoek naar een paar zwarte voetbalschoenen voor je man, maar deze mogen niet meer kosten dan 150 euro. Dan kan SGE middels vergelijkingen in de shopping knowledge graph jou voorzien van de juiste producten. Naast het ophalen van productinformatie wordt ook de context rondom de vraag begrepen en worden producten aanbevolen op basis van jouw zoekopdracht. Middels machine learning probeert Google te achterhalen wat de juiste intenties en nuances zijn achter een zoekopdracht en kan vragen om aanvullende informatie. Naast textuele aanbevelingen zijn de zoekresultaten visueel, waarbij je direct productafbeeldingen en eventueel video’s ziet die geĂŻntegreerd zijn in de antwoorden die SGE genereren. 

Wil je je goed voorbereiden op de mogelijk ingrijpende veranderingen? Zorg ervoor dat jouw productfeed in orde is en zoveel mogelijk productdata structureert om de kans op gratis vermeldingen voor nu en in de toekomst te vergroten.

Benieuwd hoe je nog meer uit het Google Merchant Center kunt halen. Bekijk onderstaande video om nog meer mogelijkheden van het Merchant Center te ontdekken.  Liever lezen? Dan staat deze informatie ook onder deze video.

Maar je kan tegenwoordig meer in het Google Merchant Center dan naar de status van producten kijken. Je kunt ook inzichten in groeimogelijkheden krijgen. In dit blog lichten we twee opties uit.

Als eerste is er de mogelijkheid om productprijs concurrentie statistieken te zien. In dit overzicht worden je prijzen op productniveau op drie niveaus ingedeeld: onder de benchmark, op de benchmark, en boven de benchmark. Gebruik deze inzichten om eventueel je prijzen aan te passen. Je kan zelfs op categorie of merkniveau zien hoe sterk je prijzen zijn ten opzichte van je concurrenten. Als je er voor kiest om je prijzen niet aan te passen, dan kun je er alsnog voor kiezen om de prijs data te gebruiken voor de advertentie biedingen. Bijvoorbeeld door minder te bieden voor producten waar je boven de benchmark zit.

Het tweede overzicht zijn de ‘best sellers’. Dit is een overzicht van alle producten die bekend zijn bij Google, gerangschikt op populariteit. Er zijn veel filters in te stellen, om je te helpen bij het maken van strategische beslissingen voor het productaanbod van je webshop. Als je ziet dat een bepaald product sterk in populariteit stijgt, kun je er voor kiezen om dit product aan je collectie toe te voegen.

De focus bij Performance Max en Shopping campagnes ligt dikwijls op feed- en campagne optimalisaties. Laat de marktinzicht opties van het Google Merchant Center niet links liggen en gebruik het om strategische en tactische beslissingen te maken.

Zoekmachine Google heeft onlangs een update aangekondigd waarbij structured data een belangrijkere rol gaat spelen in het vertonen van de producten van een webshop in de zoekresultaten. Structured data gaat vanaf het uitrollen van deze update nauwer samenwerken met Google Merchant Center, ook al heb je geen account. Lees in deze blog wat er verandert en waarom het nog belangrijker is de structured data op orde te hebben.

Met Google Merchant Center kun je beheren hoe het productaanbod en voorraad van jouw webshop wordt weergegeven in Google. Dit doe je door als adverteerder het productaanbod te uploaden naar Google. Dat begint met het aanmaken van een Merchant Center account. Hier vul je een aantal basisgegevens in zoals het adres, domeinnaam, informatie over verzending (kosten, in welke landen je levert etc.) en u dient aan Google te ‘bewijzen’ dat u daadwerkelijk eigenaar of beheerder van de webshop bent. Dit doet u door een stukje code te plaatsen op de homepage van uw website. Als deze geplaatst wordt in het Merchant Center geverifieerd dat de code geplaatst is. Door deze handelingen is het mogelijk om extra product snippets zoals de Shopping Knowledge panel of Populaire producten, alsmede de shopping ervaring in Google Afbeeldingen en Google Lens. Zie hieronder voor een voorbeeld van een dergelijke Populaire producten snippet.

Google populair products
Bron: Google Developers

Google verruimt de criteria om in aanmerking te komen voor deze extra product snippets. Na de update van Google zorgt goed uitgewerkte Product Structured Data er namelijk voor dat je ook in aanmerking voor deze snippets komt, ook als je geen Google Merchant Center account hebt. Feitelijk zorgt de structured data code ervoor dat jouw producten een listing krijgen in Google Merchant Center. Hierdoor worden de producteigenschappen als de beschikbaarheid en prijs (net als bij een normale feed) regelmatig geĂŒpdatet in Google Merchant Center, zodat de enkel juiste meest actuele worden getoond in de zoekresultaten. Om dit alles goed te kunnen monitoren komt er tevens een nieuw Google Search Console rapport om de prestaties te meten, alsmede fouten met de structured data te ontdekken. Dit benadrukt dit nogmaals dat goede structured data essentieel is voor jouw webshop.

Al met al een wijziging die wij toejuichen. Als je voorheen niet werkte met Google Merchant Center, maar wel de Product Structured Data op orde had, bestaat er nu de kans dat jouw producten op meer plaatsen getoond worden. Daarnaast, doordat Google jouw variabele data als prijs, voorraad en beschikbaarheid toont op meerdere plekken, gaat het streven naar up-to-date informatie en gaat het deze pagina’s waarschijnlijk vaker crawlen. Dit terwijl dit tot op heden meer periodiek gebeurt.

Met structured data vertel je zoekmachines iets over de specifieke content op een pagina door het toevoegen van een stukje code aan de pagina. Door middel van structured data help je de zoekmachines om de inhoud van je website beter te begrijpen. Google maakt regelmatig gebruik van gestructureerde gegevens die worden gevonden op een website om uitgebreide zoekresultaten op de SERP te tonen. Een van de bekendste, en misschien wel belangrijkste, structured data schema’s van een webshop is Product structured data. Hierin wijs je de zoekmachine o.a. op de merknaam, de prijs, of er voorraad is en een omschrijving van het product. Vanaf de update gaat dit schema er dus niet alleen voor zorgen dat de zoekmachine begrijpt wat voor product jij verkoopt, maar zorgt het ook ervoor dat jij zonder Google Merchant Center listing toch kans maakt op de extra snippets in de zoekresultaten.

Google productfragmenten en verkopersvermeldingen

Om de update inzichtelijk te maken, komt er een nieuw rapport in Google Search Console met daarin de snippets en merchant listing. Deze is te vinden onder het kopje ‘Shopping’. Hiermee kun je o.a.:
‱ Problemen met de structured data opsporen voor de Merchant Listing
‱ Problemen met de structured data opsporen voor de reguliere product snippets
‱ Inzichtelijk krijgen welk, door schema.org geaccepteerde, properties momenteel gebruikt worden. Ook de nieuwe properties als ‘maat’ en ‘energie label’.

Dit rapport is momenteel al te raadplegen bij websites die Product Structured Data gebruiken.

Als je als eigenaar van een webshop hiervoor in aanmerking wilt komen, dien je een zo volledig mogelijk Product Structured Data schema op de relevante pagina’s te plaatsen binnen de webshop. Dit kan in de vorm van Microdata, RDFa of JSON-LD, waarvan Google zelf heeft aangegeven de voorkeur te geven aan JSON-LD. Niet zeker of jouw webshop momenteel voldoet? Raadpleeg een SEO specialist om mee te kijken en een advies uit te brengen.

Google Shopping Ads Certified Partner

Hulp met Google Shopping?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *