Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opGoogle bracht onlangs Google Webspam Report 2016 uit en daar staan zoals altijd een aantal interessante bevindingen in. Het brengt de belangrijkste webspamtrends van 2016, de meest voorkomende penalty’s en wat Google hiertegen heeft gedaan in kaart. En nog veel meer. SDIM vat de belangrijkste bevindingen voor u samen.
Het meest opvallende gegeven uit het Google webspam-rapport is dat Google in 2016 circa 9 miljoen penalty’s aan website-eigenaren heeft uitgedeeld in vergelijking tot 4,3 miljoen uitgedeelde penalty’s in 2015. Ook is er een significante stijging in spam-targeting voor mobiele gebruikers geconstateerd, maar dit is te verklaren door de flinke stijging van mobiel gebruik in 2016.
Een ander interessant punt dat opvalt, is dat Google in 2016 `meer dan 180.000 door gebruikers aangemelde spamrapporten’ heeft ontvangen. Het jaar daarvoor waren dat er iets meer dan 400.000. Dat is een enorme daling.
Een van de meest voorkomende penalty’s uit het rapport is de Spammy Structured Markup Penalty. Google heeft in 2016 op meer dan 10.000 websites algoritmische en handmatige kwaliteitscontroles uitgevoerd om ervoor te zorgen dat websites met gestructureerde gegevens (data-opmaak) voldoen aan de kwaliteitsnormen.
Een Spammy Structured Markup Penalty wordt door Google gegeven als de gestructureerde gegevens van een website niet voldoen aan hun structured-datarichtlijnen. Oftewel, door een onjuiste implementatie van de gestructureerde gegevens (ook wel structured markup data of schema markup genoemd) kan men deze penalty krijgen. Deze penalty bestaat overigens nog niet zo heel lang. Google heeft onlangs nog de ‘review snippet guidelines*’* aangepast.
En dit is dus maar een klein onderdeel van de ‘structured data guidelines’, puur gericht op het vals spelen of verkeerd omgaan met reviews of waarderingen in de rich snippets van de zoekresultaten.
Een review is een evaluatie, waardering of opmerking over bepaalde producten of diensten die een bedrijf levert. Google ondersteunt de volgende type reviews:
*bron: Google review snippet guidelines
Is uw website getroffen door een Spammy Structured Markup Penalty, dan kan dat meerdere gevolgen hebben. Zo kan de penalty een deel van uw website raken of zelfs impact hebben op uw gehele website. Dit heeft uiteindelijk als gevolg dat uw rich snippets worden uitgeschakeld, waardoor het zoekresultaat er minder aantrekkelijk uitziet voor de bezoekers. En dat heeft weer nadelige gevolgen voor het doorklikpercentage (CTR: Click Through Ratio) naar uw website. Een veel groter gevolg kan zijn dat uw SEO-rankings van een deel of zelfs alle websitepagina’s dalen.
Is uw website getroffen door een Spammy Structured Markup Penalty? Dat kunt u snel controleren door te kijken in uw Search Console of u daarin een melding heeft ontvangen van een handmatige actie (zie afbeelding bovenaan de pagina). Test vervolgens de gestructureerde gegevens van uw website via de ‘Structured Data Testing Tool’ van Google.
Heeft u hulp of advies nodig bij het oplossen van een Spammy Structured Markup Penalty? Dé SEO-specialisten van SDIM helpen u graag. Neem contact op voor meer informatie.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord