Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opIn de jaarlijkse Google I/O conferentie heeft Google MUM geïntroduceerd. MUM is een nieuwe vorm van search technologie die de zoekresultaten flink kunnen gaan opschudden. Wat is MUM precies? En wat gaat het effect worden op de zoekresultaten en hoe kunt u zich voorbereiden? U leest het in dit blog.
MUM staat voor Multitask Unified Model, dit is een AI gestuurd model wat het mogelijk maakt om informatie nog beter te begrijpen. Eerder schreven we ook al over BERT, een natural language processing model van Google die teksten en de context daarvan interpreteert. MUM is volgens Google 1000 keer krachtiger dan BERT.
MUM is gericht op zoekvragen waarbij het antwoord niet zo simpel is. Op veel vragen is er simpelweg niet 1 antwoord geschikt, maar zitten er veel randvoorwaarden aan. MUM is in het leven geroepen om dit op te lossen. Het is getraind om meer dan 75 talen te begrijpen, maar ook om in meer dan 75 talen het antwoord te geven.
Wanneer u op zoek gaat naar het recept van een echte, Italiaanse lasagne, krijgt u als zoekresultaat niet een Nederlandse kookblog met een receptje, maar het recept van een gerenommeerde Italiaanse kok, door de zoekmachine naar het Nederlands vertaald.
Daarnaast is MUM multimodaal: het kan multitasken en informatie samenvoegen uit verschillende teksten, in verschillende talen en afbeeldingen. In de toekomst is MUM ook in staat om dit uit te breiden naar informatie uit video en audio. Het haalt dus content (afbeeldingen, tekst, video) uit verschillende bronnen om zo het beste antwoord te geven op een complexe zoekvraag.
Maar hoe komt dat er uit te zien en hoe vertaalt zich dit naar de praktijk? Google geeft zelf een voorbeeld met de volgende zoekvraag: “Ik heb Mount Adams beklommen, en nu wil ik Mount Fuji beklimmen in de herfst, moet ik me op een andere manier voorbereiden?”. Normaal gesproken, moet u deze vraag opsplitsen in veel verschillende sub-vragen:
Maar buiten het zoeken naar een geschikt antwoord op bovenstaande vragen, kijkt Google nu ook naar de bron daarvan. Wat is een betrouwbare bron? Een Nederlandse blog van een reiziger die Mount Fuji eenmaal heeft beklommen, of de website van een Japanse autoriteit die veel informatie bevat, maar wel in een andere taal?
Google combineert dit alles nu om het juiste antwoord te geven, en op de vraag “Ik heb Mount Adams beklommen, en nu wil ik Mount Fuji beklimmen in de herfst, moet ik me op een andere manier voorbereiden?” komt vervolgens een antwoord dat informatie bevat over:
Vervolgens worden er video’s en afbeeldingen verzameld die dit antwoord onderbouwen en nog beter maken. Op een bepaald moment kunt u zelfs Google Lens gebruiken, vervolgens op uw wandelschoenen richten en de zoekmachine vragen of die schoenen wel geschikt zijn om Mount Fuji te beklimmen.
Op een zoekvraag zoals “Wat heb ik nodig om mijn duikbevret te halen op Bali?” kijkt de zoekmachine dan niet enkel naar de oefeningen en theorie, maar ook naar vluchten, wat voor pak u nodig heeft en wat de beste tijd van het jaar is om daar te gaan duiken.
Het komt er op neer dat Google zich steeds meer aan het voorbereiden is op een compleet door AI gestuurde zoekmachine die ons de allerbeste zoekresultaten gaan geven. De bron is simpelweg allang niet meer enkel de content op een pagina. Nu al bevatten de zoekresultaten steeds vaker extra vragen, afbeeldingen, fragmenten uit video’s en directe antwoorden op de zoekvraag.
Google geeft in de I/O 2021 aan dat MUM in de komende maanden en jaren langzaam wordt gelanceerd. Daarom is het belangrijk dat u hier goed op voorbereid bent. MUM gaat de zoekresultaten verbeteren, maar zorgt er ook voor dat de manier van zoeken anders wordt.
Data vanuit verschillende bronnen worden gebruikt om 1 antwoord te geven. Het is dan ook bijzonder belangrijk dat u een autoriteit wordt in uw vakgebied en dat de zoekmachine uw content begrijpt en u aanduidt als autoriteit.
Zorg dus voor veel, zeer hoge kwaliteit content die is opgemaakt met structured data. Dit maakt het makkelijker voor Google om de pagina en uw website te begrijpen en ook aan te duiden als autoriteit.
SDIM denkt dat dit in eerste instantie vooral invloed heeft op informatieve zoekvragen en minder op conversiegerichte zoekvragen. Google is al jaren bezig om van de zoekmachine een antwoordmachine te maken. U kunt dus nog meer rich snippets en featured snippets verwachten, met nog uitgebreidere resultaten. Dit zal verweven zijn met de advertenties en daaronder worden de eerste organische resultaten zichtbaar.
Om u hier goed op voor te bereiden zijn alle 3 de SEO pijlers van belang:
Heeft u hier hulp bij nodig? Neem contact op met SDIM, we helpen u graag verder.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op