Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opData is altijd al waardevol geweest. Dit gaat niet minder worden. Integendeel, door de vele ontwikkelingen in het online landschap wordt data steeds belangrijker. De focus ligt hem steeds meer op data die je zelf verzamelt over je eigen bezoekers en klanten, oftewel first-party data. Waarom is first-party data dan zo waardevol en wat kan ik nou vervolgens allemaal doen met al die data? In dit artikel gaan we daar uitgebreid op in.
Cookieless Era
Het is een onderwerp waar we al jaren over horen en wat ons al die tijd bezig houdt. De Cookieless Era. Geheel ‘cookieless’ gaat het (voorlopig) niet worden, maar met het verdwijnen van third-party cookies zijn we een aardige stap op weg.
Het verdwijnen van third-party cookies heeft grote gevolgen voor online organisaties en marketeers. Het vergaren van waardevolle data wordt bemoeilijkt evenals de mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken. Het is niet meer vanzelfsprekend om gebruik te maken van third-party data van partijen als Google of Facebook waarmee je jouw doelgroep kunt benaderen en nieuwe leads mee kunt genereren. Je moet nu zelf aan de bak gaan om data te verzamelen en gaan nadenken hoe je de data kunt gebruiken om jouw bedrijfsdoelstellingen te halen. Het verzamelen van first-party data is hier essentieel in geworden.
Volledige controle over de data
Door zelf first-party data te verzamelen en op te slaan neem je het heft in eigen hand. Je wordt zelf eigenaar van de data die je verzamelt en bent daardoor niet meer afhankelijk van derde partijen. Dit levert meerdere voordelen op:
First-Party strategie
Het verzamelen van first-party data is op zichzelf geen doel. Voordat je first-party data gaat verzamelen is er echter wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden en waar je aan moet denken. Stel jezelf onder andere de volgende vragen:
Ga dus niet zonder na te denken van start met het verzamelen van first-party data, maar denk van tevoren goed na over een first-party strategie die aansluit op jouw organisatie en doelstellingen. Je wilt voorkomen dat je achteraf merkt dat je belangrijke data mist, mogelijk onnodig allerlei gegevens verzamelt waar je niets mee doet of niet op een juiste manier omgaat met de data van jouw bezoekers en klanten. Wees hier altijd netjes in. Werk voor jezelf dus altijd een first-party strategie uit wat de basis vormt voor jouw verdere online inspanningen.
Artificial Intelligence
Een onderwerp wat vandaag de dag niet mag ontbreken is Kunstmatige Intelligentie, oftewel Artificial Intelligence (A.I.). De ontwikkelingen rondom A.I. hebben een vogelvlucht genomen het afgelopen jaar waarbij het bijna onmogelijk is geworden om alle ontwikkelingen die zijn geweest en die komen gaan bij te houden.
Zonder data heeft A.I. ook geen bestaansrecht. Achter elke A.I. toepassing schuilt een model dat is getraind op vaak grote hoeveelheden data. Een bekend voorbeeld is natuurlijk ChatGPT waarbij data van het openbare internet wordt gebruikt om het achterliggende model mee te trainen. Een A.I. toepassing hoeft natuurlijk niet gevoed te worden met openbare datasets. Voor de voor jou best mogelijke output train je de modellen met je eigen first-party data. Jouw eigen data van jouw bezoekers en klanten is uniek.
Er zijn tal van toepassingen te bedenken waarbij je kunstmatige intelligentie kunt benutten en je eigen first-party data als voornaamste informatiebron kunt gebruiken:
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele mogelijkheden waarbij AI en first-party data samen kunnen worden ingezet. De komende jaren gaan we nog vele nieuwe en unieke toepassingen van A.I. zien.
Data activatie om je doelgroep te bereiken
Met first-party data kan je je doelgroep op velerlei manieren bereiken afhankelijk van de type data die je hebt verzameld. Op de eigen website kan je met first-party data een gepersonaliseerde beleving creëren voor jouw bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan content wat aansluit op specifieke gebruikers of gerichte productaanbevelingen. Gebruikers die op een website een gepersonaliseerde pagina te zien krijgen zijn eerder geneigd om over te gaan tot een gewenste actie.
Ook met behulp van marketing automation geef je jezelf krachtige hulpmiddelen om first-party te activeren. Met marketing automation automatiseer je bepaalde taken waarmee je met gerichte boodschappen gerichte doelgroepen of personen kunt bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een geautomatiseerde opvolgmail die wordt verstuurd na 3 dagen nadat een gebruiker een whitepaper heeft gedownload. Nu is emailmarketing een van de meest gebruikte vormen van marketing automation, maar zijn er ook andere kanalen waarbij marketing automation ingezet kan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan SMS, het vertonen van pop-ups op de website of het versturen van notificaties.
First-party data biedt eveneens de mogelijkheid om je doelgroep te targeten via advertentieplatformen zoals Google en Facebook. Deze platforms stellen je in staat om first-party data te uploaden, waardoor je direct toegang hebt tot je gewenste doelgroep binnen deze kanalen. Daarnaast kun je ook soortgelijke doelgroepen bereiken die overeenkomstige kenmerken delen met de bezoekers en klanten uit je eigen dataset. Het gebruik van first-party data voor advertentietargeting zorgt ervoor dat je advertenties aanzienlijk relevanter worden voor je doelgroep, waardoor de kans op conversie aanzienlijk kan toenemen.
Het belang voor de consument
Dat de kracht en waarde van data hoog is moge duidelijk zijn. Laten we echter niet vergeten dat we zonder consument geen data hebben. Respecteer om die reden dan ook de consument en wees open en duidelijk met de vragen waarom je data over de consument verzamelt en wat je vervolgens met de data gaat doen. Als je het vertrouwen van de consument hebt gewonnen, dan is de consument ook eerder bereid om data met jou te delen. Dit blijft een wisselwerking en een kwestie van geven en nemen.
In de digitale wereld speelt data een steeds prominentere rol en de waarde van first-party data blijft groeien. Het verzamelen en beheren van gegevens over je eigen bezoekers en klanten biedt niet alleen onafhankelijkheid en controle, maar opent ook de deur naar gepersonaliseerde ervaringen en innovatieve toepassingen zoals kunstmatige intelligentie. Het correct verzamelen en effectief benutten van first-party data vormen zeer belangrijke aspecten voor de toekomst.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op