Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opOok dit jaar was SDIM er weer bij. Op 20 april was het Emerce event in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam geheel gewijd aan het thema ‘Culture of Experimentation’, oftewel alles omtrent Analytics en Conversie. 11 presentaties van sprekers van gerenommeerde bedrijven als Google, Optimizely en Booking.com. Van data-analisten tot online marketeers en van A/B-test specialisten tot personalisatiegoeroes, allemaal kwamen ze aan bod. In dit blog vatten we de hoogtepunten van deze dag voor je samen.
De dag begon met een keynote van Simo Ahava van Simmer, een bekende spreker op het gebied van data en analytics. Hij benadrukte het belang van een server-side tracking-aanpak en de ethische verschuiving die daarmee gepaard gaat als het gaat om controle. Simo legde uit dat met het verdwijnen van third party cookies en de introductie van server-side tagging, het doormeten van data een stukje transparantie verliest. Het doormeten verbergt zich achter een gesloten gordijn en de verantwoordelijkheid ligt bij de website-eigenaar om ervoor te zorgen dat alles ethisch verloopt.
Tijdens het evenement waren er diverse sprekers aanwezig, waaronder Annemarie Klaassen van Vodafone Ziggo, die benadrukte dat een CRO-programma gezien moet worden als een product om het optimalisatieproces te verbeteren. Ze deelde enkele belangrijke tips, zoals het vaststellen van de waardepropositie voor het uitvoeren van experimenten binnen elke afdeling, het betrekken van stakeholders en het bekijken van de mogelijkheden van CRO om hen te ondersteunen. Het promoten van de CRO-werkwijze is essentieel om meer exposure te genereren en het productieproces te optimaliseren, zodat het experimenteren gemakkelijker te schalen is. Daarnaast is het belangrijk om zoveel mogelijk te automatiseren, te trainen en te standaardiseren.
Joashua Kreuger van DPG Media benadrukte het belang van inzicht en het zoeken naar oplossingen vanuit verschillende invalshoeken. Hij introduceerde het begrip ‘kansgedreven optimaliseren’ als een manier om collega’s te inspireren om te experimenteren. Om deze aanpak uit te leggen, gebruikte hij een voorbeeld uit de praktijk, namelijk dat van een escape room. In een escape room heb je een gezamenlijk probleem waarbij je samen op zoek gaat naar de oplossing om te ontsnappen. Door het probleem vanuit verschillende perspectieven te bekijken, ontstaan er veel meer oplossingen dan wanneer je alleen zou nadenken over het probleem.
Ook was er een sessie van Jaap van den Broek van Beter Bed. Een sessie waar ik al langere tijd naar uit keek. Beter Bed won namelijk de Dutch CRO Awards 2022 met een erg interessante case. Hij presenteerde het verhaal over de groei van de experimenteercultuur binnen Beter Bed. Hoe zij zijn gegroeid van enkele experimenten per jaar naar zo’n 150 op jaar basis. Hij benadrukte het belang van experimenteren, “Hierdoor leren we steeds meer van onze bezoekers en bouwen we aan kwalitatieve experimenten”. Hij gaf aan dat het belangrijk is om de juiste varianten te kiezen voor een A/B-test en dat het testen van kleine veranderingen vaak meer oplevert dan het testen van grote veranderingen. Hierbij wordt de nadruk gelegd op het iteratieproces van het testen. Je kan twee varianten tegenover elkaar zetten en hier een winnaar uit trekken, maar deze winnaar kan mogelijk nog verder geoptimaliseerd worden. Blijf dus altijd op zoek naar optimalisatieslagen.
Al met al was het een geslaagde dag vol inspiratie en nieuwe inzichten op het gebied van conversie-optimalisatie. Wij kijken uit naar het volgende event van Emerce. Mocht je zelf nou vragen hebben hoe CRO of A/B testen ook voor jouw organisatie van belang kan zijn, neem dan contact op met onze CRO specialisten.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op