De basishandleiding

[VIDEO] Hoe optimaliseert u content voor SEO?

Als u een webpagina gaat schrijven of optimaliseren, maakt u gebruik van verschillende content elementen. Hoe beter deze elementen op SEO gebied zijn ingericht, hoe meer bezoekers vanuit de zoekmachine. Maar wat zijn nou deze content elementen en hoe kan u ze het beste inrichten voor SEO?

HomeBerichten[VIDEO] Hoe optimaliseert u content voor SEO?
Geplaatst 21 september 2021 - Geschreven door: Jeroen van Duin

Voordat u begint met schrijven moet u uiteraard weten waar mensen naar zoeken. Ons advies is altijd om eerst een zoektermen onderzoek te doen. 

Daarnaast is ook de zoekintentie van een webpagina erg belangrijk voor de zoekmachine. Breng voordat u begint met het schrijven van een webpagina, eerst in kaart wat het doel is van de pagina die u gaat schrijven.

Wilt u dat uw bezoekers tot actie overgaan? Houd de tekst kort en bondig en gebruik actiegerichte zoektermen in combinatie met bijvoorbeeld ‘kopen’ of ‘bestellen’. Geeft u informatie in een blog of nieuwsbericht? Dan mag de tekst wat uitgebreider, informatief en eventueel aanvullend een tabel, video of een infographic toegevoegd. Onthoud namelijk dat tekst niet de enige manier is om te verschijnen in de zoekresultaten. 

Heeft u duidelijk in kaart wat het doel wordt van de webpagina? Dan kan u beginnen met het optimaliseren van de content elementen.

Er zijn verschillende content elementen die u kunt optimaliseren op de webpagina. Laten we beginnen bij het begin.

Hoe optimaliseert u meta data?

De meta data is het eerste wat gebruikers zien zodra ze een zoekterm intypen in de zoekmachine. Met metadata kan u de gebruiker overtuigen om op uw zoekresultaat te klikken. Metadata bestaat uit een URL, een meta title (ookwel page title) en een meta description.

meta data

De URL

Een URL is een stuk leesbare tekst die de locatie van uw webpagina aangeeft. De URL vindt u altijd in de zoekbalk van uw browser. Een geoptimaliseerde URL voldoet aan de volgende punten. 

  1. Een geoptimaliseerde URL heeft een logische mappenstructuur of hiërarchie. 
  2. Het heeft een middel-liggend-verbindingsstreepje waar u in een tekst een spatie zou zetten.
  3. Een geoptimaliseerde URL bevat de belangrijkste zoekterm. 
  4. En tot slot is hij kort, bondig en beschrijft het waar de pagina over gaat.

url

Meta title / Page title

De page title is de titel die u aan een pagina meegeeft voor de zoekmachine en moet bestaan uit:

  1. Een titel met algemene uitleg over de pagina.
  2. Rond de 60 tekens inclusief spaties.
  3. De page title bevat de primaire zoekterm.
  4. En ook de bedrijfs- of merknaam.

meta title

Meta description

Een meta description is de beschrijving die u meegeeft voor een pagina en wordt gebruikt door de zoekmachine. Een meta description moet voldoen aan het volgende.

  1. De meta description is rond de 150 tekens inclusief spaties.
  2. De meta description legt uit wat de gebruiker kan verwachten op de pagina.
  3. Pas zoektermen toe voor herkenning.
  4. Voeg een USP toe.
  5. Voeg een call to action toe.

Let op dat meta descriptions niet altijd overgenomen worden door de zoekmachine. Als Google een stuk tekst op de pagina relevanter vindt dan de meta description, dan wordt dit vertoond in het zoekresultaat.

Hoe richt u headings in voor SEO?

De headings zijn de koppen op uw pagina. Houd het volgende aan wanneer het om headings gaat.

  1. HTML code staat gelijk aan hiërarchie; gebruik de Heading 1 als hoofdtitel, Heading 2 voor paragrafen en Heading 3 voor subparagrafen.
  2. Gebruik de H1 heading als belangrijkste titel van de pagina en zet het belangrijkste zoekwoord vooraan. U kunt het zien als een hoofdstuk van een boek.
  3. Gebruik H2’s als tussenkopjes in de tekst en gebruik hier synoniemen en secundaire zoekwoorden.

headings

Hoe richt u de body tekst in?

Met body tekst bedoelen we de tekst die onder de headings staat. Deel de body tekst als volgt in.

  1. Verwerk de zoektermen op een logische, natuurlijke manier in de tekst. 
  2. Schrijf relevante content onder iedere alinea toegespitst op het onderwerp in de tussenkop.
  3. Schrijf korte en bondige alinea’s en denk aan inleiding, middenstuk en slot.
  4. Schrijf content op basis van het doel van de pagina. Bijvoorbeeld informatiegericht of actiegericht.
  5. De totale lengte is afhankelijk van het type content. De tekst moet aansluiten bij het doel van de pagina. Wilt u veel informatie geven? Dan kan de tekst best wat langer zijn.
  6. Voeg ook andere soorten content toe als dit relevant is. Denk hierbij aan video, infographics en tabellen.

Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor SEO?

Naast tekst zijn ook afbeeldingen erg waardevolle content elementen voor de webpagina, aangezien u via Google Afbeeldingen relevant verkeer naar uw website kunt trekken. Goede afbeeldingen optimaliseert u met de volgende tips.

  1. Voeg een Alt tekst toe en zorg dat deze logisch en beschrijvend is en een zoekterm bevat.
  2. Sla de afbeelding op met een goede filename en zorg dat deze logisch en beschrijvend is en een zoekterm bevat.
  3. De foto moet goed bij de rest van de content aansluiten.
  4. Gebruik .jpg, .png, .gif (animaties) of .webp.
  5. Vermijd keyword stuffing!
  6. Comprimeer de afbeeldingen voor het uploaden, het liefst tot onder de 100kb.

Hoe optimaliseert u video’s voor SEO? 

Video’s worden tegenwoordig ook vertoond in de zoekresultaten. Houd rekening met de volgende punten om de video in de zoekresultaten weer te geven.

  1. Kies het juiste video hosting platform; Youtube, Vimeo of een upload op uw eigen website.
  2. Voeg een video transcript in en timestamps.
  3. Zorg ervoor dat u miniatuurafbeelding aantrekkelijk is.
  4. Voeg het belangrijkste zoekwoord toe aan de titel en beschrijving van uw video.
  5. Zorg ervoor dat de rest van uw pagina relevant is voor de video en geoptimaliseerd is aan de hand van de eerder gegeven tips.
  6. Gebruik structured data voor de video.

seo video's

Hoe gebruik u interne links?

Interne links zijn verwijzingen binnen de website naar andere webpagina’s. Als een gebruiker op een interne link klikt, wordt hij via de browser doorgestuurd.

  1. Links zijn héél belangrijk voor SEO. Als een pagina veel interne links krijgt, dan wordt hij door de zoekmachine gezien als belangrijk.
  2. Zorg dat de ankertekst, dat is de tekst waar de link onder hangt, duidelijk maakt waar de link naar toe gaat. Gebruik dus geen ‘klik hier’ of ‘deze pagina’.
  3. Verwijs waar mogelijk altijd naar relevante content binnen de eigen website.
  4. Zorg dat de ankertekst van een link het hoofdonderwerp van de bestemmingspagina bevat.
  5. Maak de ankertekst niet te lang.

Interne links

7. Hoe gebruikt u externe links?

Externe links zien er vaak hetzelfde uit als interne links, het verschil is alleen dat deze verwijzen naar een andere (externe website).

  1. Zorg dat als u externe links gebruikt, ze relevant zijn of aanvullend zijn aan uw pagina.
  2. Zorg dat een externe link altijd opent in een nieuw tabblad of venster.

Heeft u na lezen van deze blog hulp nodig bij het verbeteren van uw content? U kunt altijd contact opnemen met SDIM! We staan altijd voor u klaar en helpen graag.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op