Kwaliteitsupdate: Google bevestigt aanpassingen algoritme

HomeBerichtenKwaliteitsupdate: Google bevestigt aanpassingen algoritme
Geplaatst 9 juni 2015 - Geschreven door: Stefan Rooijakkers

Sinds begin mei ontdekten wij significante veranderingen in rankings bij verschillende websites. Na veel onderzoek en testen bevestigt Google ons vermoeden: de veranderingen zijn te wijten aan een algoritme-update waarmee de zoekmachine de kwaliteit van de inhoud anders beoordeelt.

Phantom Update

Ondanks dat webmasters en zoekmachinespecialisten vanaf begin mei opvallende veranderingen in rankings en organisch verkeer vanuit Google hebben gemeten, erkende Google niet dat het algoritme was aangepast. Maar omdat er wel degelijk wijzigingen in de rangschikking van de zoekresultaten hebben plaatsgevonden en er steeds meer specialisten en site-eigenaren lucht kregen van deze mysterieuze veranderingen, werd er gesproken over de “Phantom Update”.

Winnaars en verliezers

Zoals gebruikelijk bij een grote algoritme- of spamupdate van Google, hoor je degenen die zijn getroffen. Op 11 mei jl. kwamen wij een opvallende blogpost tegen op de website van Hub Pages. Zij suggereren dat de update van Google te maken heeft met een ranking factor die is gericht op informatieve en ‘how-to’ websites. Dit bericht geeft een voorbeeld van informatieve sites die gedaald zijn in zichtbaarheid. Maar wij hebben dit zelf ook waargenomen bij o.a. financiële websites, nieuwssites en websites van dienstverleners. Dit is volledig in lijn met wat Google meldt via Search Engine Land: de update richt zicht niet op bepaalde sites of categorieën, maar is gericht op het algemene ranking algoritme van de zoekmachine.

Kwalitatieve content nu nog belangrijker

Nu Google heeft toegegeven dat er geen spamgerelateerde-update heeft plaatsgevonden, wordt duidelijk dat er veranderingen zijn aan het kern-algoritme dat beoordeeld hoe kwaliteitssignalen verwerkt worden. Google geeft helaas geen details vrij over hoe de kwaliteit van de content op een pagina nu wordt beoordeeld. We weten alleen dat Google in het verleden uitspraken heeft gedaan over dat de kwaliteit van een website of webpagina wordt bepaald door een breed scala van individuele factoren. Het kan zijn dat Google een aantal van deze factoren nu zwaarder weegt en anderen minder zwaar.

Wat telt als kwalitatieve content?

In een blogpost uit 2011 geeft Google een leidraad over belangrijke factoren waar rekening mee gehouden moet worden bij het produceren van content. Dit bericht is geschreven voor websites die mogelijk zijn getroffen door de Panda Update, een vorige algoritme-update met betrekking tot kwalitatieve content. Hieronder vind je een vragenlijst die Google kan gebruiken om een pagina te beoordelen op kwaliteit:

Originaliteit

  • Heeft de website dubbele content, met elkaar overlappende artikelen of soortgelijke onderwerpen met andere varianten van zoekwoorden?
  • Is het artikel voorzien van authentieke informatie?
  • Is de content massa-geproduceerd, uitbesteed aan een groot aantal auteurs of verspreid over een groot netwerk van websites?
  • Bevat de pagina een inzichtelijke analyse en/of interessante informatie die niet voor de hand ligt?

Kwaliteit

  • Bevat de pagina spel-, stijl- of inhoudelijke fouten en is de pagina geproduceerd met grote zorg en aandacht voor detail.
  • Zijn de pagina’s geschreven voor de belangen van de bezoekers, of is de site gegenereerd om hoge rankings te verkrijgen in zoekmachines?
  • Heeft de pagina substantiële waarde in vergelijking met andere pagina’s in de zoekresultaten?
  • Hoeveel kwaliteitscontrole is er gedaan op de inhoud van de pagina?
  • Is het een goede bewerkte pagina of is het onzorgvuldig en/of haastig online gezet?
  • Is dit een pagina die je zou willen toevoegen aan je bookmarks, delen met een vriend of aanraden?
  • Is de inhoud van de pagina kort, mager of niet behoefte vervullend genoeg?

Betrouwbaarheid

  • Is de website voor een bezoeker betrouwbaar genoeg om vertrouwelijke informatie te geven?
  • Beschrijft het artikel alle kanten van het verhaal?
  • Heeft de pagina een volledige of een uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
  • Is de pagina voorzien van een grote hoeveelheid advertenties die afleiden of de belangrijkste inhoud verstoren?
  • Zou je het artikel verwachten in een tijdschrift, encyclopedie of boek?
  • Zou een gebruiker klagen wanneer zij de inhoud van de pagina te zien krijgen?
  • Is de informatie in het artikel betrouwbaar? Stel dat het over gezondheidsgerelateerde informatie gaat, zou je het dan vertrouwen?
  • Is het artikel geschreven door een expert of liefhebber die veel weet over het onderwerp en zou je de website beschouwen als gezaghebbende bron over het onderwerp?

Wanneer je deze maand het organische verkeer uit Google hebt zien kelderen; je bent niet alleen. Op dit moment vermoeden wij dat websites harder gestraft worden op dubbele content, met elkaar overlappende artikelen of soortgelijke onderwerpen met andere varianten van zoekwoorden en magere content. Wij raden je aan om je website nog meer te richten op de bezoeker en te zorgen voor hoogwaardige content. Wanneer wij meer weten over deze kwaliteitsupdate, dan publiceren wij dit op onze blog.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.