Zien welke bedrijven op de website komen door de leads rapportage in Google Analytics

Voor veel B2B bedrijven is het erg interessant om te weten welke bedrijven geweest zijn op hun website en op welke pagina. Door gebruik te maken van een serviceprovider oftewel leads rapportage krijgt u direct inzicht in welke organisaties en bedrijven op uw website zijn geweest.

 

 

HomeZien welke bedrijven op de website komen door de leads rapportage in Google Analytics
Geplaatst 28 juli 2020 - Geschreven door: Jesse Wieleman

Google Analytics data

Tot 4 februari 2020 bood Google Analytics zelf deze serviceprovider data aan. Sindsdien heeft SDIM een eigen methode ontwikkeld om te kunnen achterhalen welke bedrijven op uw website zijn geweest. Hierbij kunt u gemakkelijk zien welke bedrijven op uw website waren en in welke pagina’s zij geïnteresseerd waren in uw eigen Google Data Studio rapport.

Zien welke bedrijven op uw website zijn geweest

Voor veel B2B bedrijven is het erg interessant om te weten welke bedrijven geweest zijn op hun website en op welke pagina. Immers betekent dit gratis leads van bedrijven die geïnteresseerd zijn in u of uw producten! Deze informatie komt beschikbaar door de zogenaamde serviceprovider rapportage of leads rapportage. Van oudsher zat dit ingebouwd in Google Analytics, maar sinds 4 februari 2020 is dit verwijderd door Google. Om onze klanten toch te kunnen voorzien van deze belangrijke leads, heeft SDIM een eigen methode ontwikkelt om deze data toch van de website te halen. Hiervoor is doorgaans geen developer nodig, de implementatie kan gewoon via Google Tag Manager. Vervolgens filtert SDIM alle irrelevante organisaties eruit en biedt het u op wekelijkse basis de overgebleven organisaties inclusief hun landingspagina en andere belangrijke sessie informatie aan in uw eigen Google Data Studio serviceprovider rapportage.

Hoe ziet de serviceprovider / leads rapportage eruit in Google Data Studio?

Belangrijk is natuurlijk voor u om te weten hoe dit eruit ziet. U krijgt op wekelijkse basis een duidelijk overzicht van de gefilterde leads in uw mail. Ook kunt u altijd in Google Data Studio de gefilterde leads van afgelopen week terug zien. Een voorbeeld van een leads rapportage ziet u hieronder.

Service Leads rapportage voorbeeld SDIM 2

 

Zoals u kunt zien, zijn er naast de bedrijfsnaam meerdere statistieken meegenomen. Zo kunt u zien uit welk land het bedrijf uw website bezocht, wat hun landingspagina en eventuele zoekwoord was. Daarnaast kunt u kwalitatieve zaken zien over hoe geïnteresseerd ze waren. Dit kunt u teruglezen aan de hand van hoeveel pagina’s zij hebben bezocht, hoeveel sessies ze hebben gehad, hoe lang ze op de website waren en of ze een doel behaald hebben. Mocht u een andere statistiek zoals locatie, apparaat of andere statistiek interessant vinden, dan kan SDIM dit ook altijd in het rapport verwerken.

Hoe werkt het?

Eigenlijk bestaat het proces voor serviceprovider of leads rapportage uit vier stappen. SDIM voert de volgende vier stappen uit achter de schermen:

  1. Eerst zet SDIM in Google Tag Manager ons script voor serviceprovider tracking. Dit is een klein script dat alleen wordt afgevuurd op de landingspagina van een bezoeker. Vervolgens wordt deze vanuit Google Tag Manager naar uw Google Analytics account geschoten.
  2. In Google Analytics stelt SDIM een aangepaste dimensie in. Deze slaat op welke bedrijven allemaal op uw website zijn geweest.
  3. Vervolgens worden al deze bedrijven gefilterd met ons eigen filters. Immers bent u alleen geïnteresseerd als een echt bedrijf op uw website is geweest en niet een particulier, internetprovider of bot.
  4. De gefilterde data koppelt SDIM aan Google Data Studio. Hier wordt duidelijk voor u welke bedrijven op uw website zijn geweest, wat hun eventuele zoekterm was, op welke pagina ze begonnen en of ze een doel behaald hebben. Hoe dit er precies uitziet, ziet u hierboven.

Wat zijn de benodigdheden voor de leads rapportage?

Om dit te kunnen plaatsen en uit te kunnen voeren, heeft SDIM tot Google Analytics en Google Tag Manager toegang nodig. De benodigdheden zijn:

  • Google Tag Manager: Het makkelijkste is het als Google Tag Manager al op de website staat. Mocht dit nog niet het geval zijn, helpt SDIM u uiteraard met de gemakkelijke implementatie hiervan. Verder heeft SDIM natuurlijk toegang nodig tot Google Tag Manager om zo de benodigde scripts te kunnen plaatsen. Mocht je onbekend zijn met Google Tag Manager, lees hier dan alles over de kracht van Google Tag Manager en de bijbehorende dataLayer.
  • Google Analytics: Google Analytics wordt voor twee zaken gebruikt. Ten eerste stelt SDIM hier de tracking in, zodat de data goed wordt opgeslagen. Ten tweede wordt het gebruikt om de data uit Google Analytics te exporteren. Om beide zaken op te kunnen pakken, heeft SDIM minimaal bewerkingsrechten nodig op propertyniveau in Google Analytics.

Wilt u ook de bedrijven op uw website zien in uw eigen leads rapportage?

Bent u geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden van een serviceprovider of leads rapportage of heeft u nog vragen hierover? Lees dan hier meer over deze dienst van SDIM of neem contact met ons op.

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *